„2016-ban az első TypoLabs konferenciára utaztam Berlinbe. Az kétnapos előadás-sorozat után új ötletekkel eltelve látogattam meg a Bauhaus Archiv-ot, egyik kedvenc helyemet Berlinben, ahol szembe tűnt az 1934-es Tapetenmusterbuch (tapétamintakönyv) borítóján szereplő „bauhaus” felirat „a” betűje.
Nagyon megtetszett a forma, mert tükrözi a Bauhaus szellemiségét – amihez nagyon közel érzem magam – egyszerű, letisztult, de mégis van benne valami plusz, valami személyes. Ezután kezdem el vázlatozni és a saját karaktereim megalkotni. Egy talp nélküli, letisztult konkrét betűtípust hoztam létre, mely amennyire csak lehet, segíti a felhasználót.
Sok betűtípus tartalmaz 10, vagy még több stílust, ahol az egyes vastagságok már annyira közel állnak egymáshoz, hogy nagyon nehéz őket megkülönböztetni. Lalso-nak 5 vastagság és két szélességi változata van.
Az egyes stílusok tisztán elválnak egymástól, sőt a Thin karakterek szárvastagsága fele a Bold betűinek és ugyanezt azt arányt találjuk a Light és a Black között is.
A középre igazított karakterek pl. kötőjel, kettőspont a kis- és nagy-betűkhöz is igazodnak, így aki nem kezeli az OpenType feature-öket, azoknak sem fognak lecsúszni, ha nagybetűkkel használja. Legjobb megoldást az automatizált feature-ök adják, ezáltal ha nagybetűre váltunk, nem csak a középre állított karakterek, hanem a különböző zárójelek is automatikusan felveszik a nagybetűk magasságát.
Sans serif betűtípusokban könnyen összekeverhetőek az „I, l, és 1” karakterek. Hogy ezek még jobban megkülönböztethetőek legyenek, az „l” alsó hosszabbítással jelenik meg.
A kerek hasú betűk (a, b, d, g, p, q) belsejében általában tisztán látszik, hogy a függőleges szár mellett egyenes, vagy kerek a forma belseje. Míg itt, nagy méretben egyértelműen egyenes, de kisebb, 6-8-9 pontos méretben elkezdenek begömbölyödni ezek a formák, puhább, kellemesebb érzést adva az olvasónak.
Több Bauhaus kiadvány, katalógus és könyv tipográfiáját elemeztem, sok helyen találtam az átlagnál szélesebb arányú betűket. Nagyon kedvelem az „extended” stílust. Hogy még teljesebbé tegyem a családot és még több lehetőséget biztosítsak a felhasználóknak, készítettem egy szélesített változatot is.
A betűtípus tartalmaz több alternatív karaktert is: a nagy “E és F” betűknek megtalálható egy még konkrétabb változata, melyben a vízszintes szárak optikailag azonos szélességig nyúlnak ki, a kis „a” betűből készült egy egyhasú, egyszerűsített megjelenésű, illetve a 4-es, 7-es és Æ karaktereknek is megtalálható egy-egy extra változata.
A betűtípus elnevezése Moholy-Nagy László után kapta a „Laslo” nevét és Moholy 123. születésnapján került forgalomba.
2019-ben pedig 100. évfordulóját ünnepeljük a Bauhaus alapításának, melyhez kapcsolódó projektjeim előfutárának is tekinthetjük a Laslo betűtípust. (2016 végén a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem arculattervezés-pályázatához használtuk Bárdy Annával a betűtípus egy korábbi verzióját.)”
Katyi Ádám, Hungarumlaut, betűtervező, grafikus