Moholy Formatervezési Ösztöndíj X HYPE I Bálint Gábor

2018-ban hét fiatal tervező vehetett részt a féléves Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjprogramban, amely során megvalósíthatták önállóan kialakított, illetve gyártói együttműködéssel kidolgozott szakmai terveiket. A pályamunkáikat bemutató Moholy EXTRA kiállítás még péntekig látható a Zipernowsky Házban. Addig is tudjatok meg még többet az ösztöndíjasokról itt, a HYPEANDHYPEREN. Bálint GáborAtmo – interaktív társasjáték-konzol.

Szakmai út

„A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végeztem alap- és mesterszakon is. Már az egyetem alatt elkezdtem dolgozni az ARM nevű, processzorokkal foglalkozó cég kutatás-fejlesztés központjában, Cambridge-ben, ahol nagyon izgalmas projektekben vehettem részt. A valós és digitális világok összekapcsolásán ügyködtünk. Olyan termékeket és szolgáltatásokat építettünk, amelyekben elválaszthatatlan a tárgy használata és a digitális felhasználói élmény. Ezek általában látszatra egyszerűbb tárgyak voltak, de rendkívül fejlett technológiai tartalommal bírtak. Nagyon megtetszett ez a tervezési terület, a diplomamunkám (memodo) során is hasonló témával foglalkoztam, csak kicsit kísérletezősebb módon.

A diploma után a maform-nál kezdtem el dolgozni, ahol rengeteget tanultam, és sokkal tudatosabb tervezővé váltam. Itt is sok olyan projekten dolgoztam, ahol összefonódtak a digitális szolgáltatások a tárgyakkal, amit nagyon élveztem. A maform-os projektek több nemzetközi design díjat is elnyertek, amikre nagyon büszkék vagyunk.

2016-ban egy barátommal, Zsiga Bálinttal együtt kezdtem el foglalkozni az ATMO-val, főleg munka után és hétvégenként.

Jelenleg a Londonhoz közeli DesignWorks-nél dolgozom.”

Az ösztöndíj

„A Moholy Ösztöndíjprogramra azért jelentkeztem, mert szerettem volna egy kicsit céltudatosabban foglalkozni az ATMO projekttel. A jelentkezéskor már több mint két éve foglalkoztunk ezzel az interaktív társasjáték-konzollal, így már rengeteg munka volt benne, valami azonban még hiányzott.  A program keretet adott a fejlesztéseknek, volt egy határidő és egy kitűzött cél, és természetesen a szakmai és anyagi segítség is nagyon jól jött. Plusz hozzáadott érték, hogy a projekt így nagyobb nyilvánosságot is kapott.

Bár az ATMO-t korábban egy működő prototípusként tudtuk megmutatni az embereknek, nem volt meg a termékszerű megjelenés. Az ösztöndíj lehetőséget adott, hogy foglalkozzam az eszköz kinézetével és az új kialakítást aztán meg is valósíthassam.

Az eszköz elég komoly technológiai tartalommal bír, amelyhez a hozzávalókat különböző beszállítóktól kellett beszerezni, és aztán összeilleszteni. Ez pedig nem volt könnyű menedzselni. A program elején elég sok idő elment egy végül aztán eredménytelen egyezkedéssel egy kínai projektorgyártó céggel. De az alkatrészek legyártását is nehéz volt megszervezni, ilyen kevés darabszámnál ugyanis nem kezelik prioritásként a gyártók a megrendeléseket. Szerencsére végül azért sikerült szinte mindent időben beszerezni és összerakni.

A félév során többször volt olyan alkalom, amikor a konzultáció segített a legtöbbet a projekten, ami kimozdított bennünket is. Új nézőpontokat meghallgatni mindig nagyon hasznos, főleg egy olyan munkánál, amit már több éve fejlesztünk. Az üzleti tervünknél és az alkatrészek elrendezésénél is sikerült áttörést elérnünk – olyan megoldásokat javasoltak a zsűri tagjai, amik számunkra korábban nem voltak kézenfekvőek.

Az ösztöndíjprogram hatalmas lökést adott nekünk a továbbiakhoz. Azóta rengeteg új partnerrel tudunk eredményesebben beszélni, mert már nem egy csúnya prototípust mutogatunk nekik, hanem egy igazi terméket.

Minden olyan tervezőnek ajánlom a programon való részvételt, akiknek van egy álom-projektje, amit szeretne megvalósítani. Hatalmas motivációt adnak a közös konzultációk és a fél év alatt könnyedén meg lehet oldani egy csomó addig felmerült problémát is.”

A pályamunka

Atmo – interaktív társasjáték-konzol

Az ATMO egy vetített kiterjesztett valóság élményt hoz a társasjátékok világába. Egy olyan játékasztal, amely képes felismerni a játékmenet elemeit (kockadobások, kártyamozgások, bábuk, stb.), és reagál rájuk. Vetített animációkkal, fény- és hangeffektekkel egészíti ki a játékot, így egy immerzív játékélményt nyújt. Az ATMO vegyíti a társasjátékok és a digitális játékok legjobb elemeit, hogy egy új társasági élményt hozzon létre. 

A Moholy EXTRA kiállítás április 26-ig tekinthető meg a Zipernowsky Házban, hétfőtől péntekig 12.00 és 18.00 között.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.