„A japán kultúra már az egyetemi tanulmányaim előtt is nagyon közel állt a szívemhez. Magát a nyelvet még az alapképzés alatt kezdtem el tanulni, és ennek eredményeképpen született meg a kezdőknek szóló japán írásoktató szettem, vagyis a BA-s diplomamunkám. Nagyon érdekes feladat volt vizuálisan és szellemiségében is összekötni két – sok mindenben teljesen különböző – világot, a keletit és európait. Úgy gondoltam, hogy ez a feladat érdemes további, átfogóbb kidolgozásra a METU-s mesterdiplomám keretein belül is.
A Japánban tett utazásom és az ott közvetlenül is megtapasztalt kulturális közeg is tovább erősítette bennem azt az elképzelést, hogy ebből a világból merítsek további ötletet. Számomra a japán kultúra, a japán stílus az ellentétek harmóniáját és a szó legpozitívabb értelmében egyfajta nemes egyszerűséget jelent, melyre munkáim során is törekszem – kimeríthetetlen inspirációs forrás.
Diplomámhoz célzottan kerestem a Japánhoz kapcsolódó témákat, és ahogy egyre többet tudtam meg a Hanafuda kártyáról, annál biztosabb lettem benne, hogy ez lesz a megfelelő kiindulási alap.
A Hanafuda magyarra lefordítva virágkártyát jelent, ami a kártyákon ábrázolt különböző virágokra és növényekre utal. Ezekből 12 féle látható az illusztrációkon, melyek az év 12 hónapját szimbolizálják. A virágok mellett található állatok, tárgyak és személyek pedig további szimbolikus elemek, melyek egy-egy japán történetre, szokásra vagy történelmi eseményre utalnak. Ezek ismerete ugyan nem szükséges a szabályok elsajátításához, de fontos elemei a japán kultúrának, így ezeket mindenképpen szerettem volna megtartani a saját verziómban is, hiszen ezek nélkül már nem lenne ugyanaz a játék. A képi világában azonban mindenképpen célom volt az eredetitől való erőteljes elrugaszkodás és az, hogy egyfajta harmonikus ötvözetet hozzak létre a japán stílusvilág és a sajátom között.
Az illusztrációkban alapvetően két réteg épül egymásra. Az „alsó réteg” az adott növény geometrikus és szabálytalan színes foltjait ábrázolja. Ezeket digitális rajztáblával készítettem el. Erre került rá az először pauszpapíron megrajzolt, majd beszkennelt vonalrajz, mely a növény apróbb részleteit jeleníti meg. Miután elkészültek az illusztrációk, újrahasznosított papírra nyomtattam ki őket, és végül saját kezűleg készítettem el könyvkötő karton felhasználásával a végleges kártyalapokat.
A teljes „Hanafuda – redesign” projekt a kutatástól kezdve, a tervezésen és a kivitelezésen át, az utolsó simításokig gyakorlatilag az egész diplomafélévemet kitöltötte, ami körülbelül 3-4 hónapot ölel fel. Ha csak a konkrét kivitelezésre gondolok, akkor nehéz lenne összesíteni a ragasztásokkal, mérésekkel és vagdosásokkal eltöltött órák számát, de az biztos, hogy nagyon tömény időszak volt, sok éjszakázással, madárcsicsergésre fekvéssel és jó pár újratervezéssel.
A sikeres tavalyi diplomázást követően, jelenleg grafikusként/junior art directorként dolgozom, emellett pedig igyekszem minél több időt fordítani a személyes kis projektjeimre is. Ezek között van például japán ihletésű teacsomagolás és könyvterv is, amik már régóta a fejemben vannak és remélem, hamarosan a portfóliómat erősíthetik. Az utóbbi időben pedig egyre fontosabb része az életemnek a környezettudatos szemlélet, így valószínűnek tartom, hogy ezzel a témával is foglalkozni fogok a jövőbeli munkáimban.”
Némedi-Varga Réka 2018-ban diplomázott a METU Tervezőgrafika mesterszakán.
A Budapesti Metropolitan Egyetem és a HYPEANDHYPER közös, Discover című cikksorozatában időről időre a művészeti szakos hallgatók, illetve a már korábban végzett diákok diplomamunkáit, kimagasló alkotásait, egyedi projektjeit mutatjuk be – ismerd meg a jövő designereit!