Ahogy – tévesen – az animációs filmeket sokszor csakis és kizárólag gyerekeknek szóló mesefilmekként aposztrofálják, úgy az illusztrációs műfaj sem csupán a mesekönyvek univerzumára kortlátozódik. Sőt, példaképp gondoljunk csak a felnőtteknek szóló népszerű képregényekre. A képalkotás ezen formája a történetmesélés egyik lehetséges eszköze, amelyben az alkotó szabadon keltheti életre fiktív vagy épp valóságos események és szereplők egész sorát – az ő interpretálásában válik szemmel is érzékelhetővé az elbeszélés.
Egy adott történethez tartozó illusztráció kizökkent minket a fantázia világából, egy másik univerzumba repít bennünket: oda, ahol nekünk csak fogyasztanunk kell a látottakat. Ez pedig kétélű fegyver: az illusztráció mankó is lehet, amikor egy összetett folyamatot szeretnénk megérteni és értelmezni, de lehet „előre csomagolt készétel” is. A képekkel mesélt történetek erdejében – írott szó híján – el is veszhetünk, de szabadok is lehetünk, hiszen ahogy egy könyv lapjain megírt sztori mindannyiunk fejében másképp jelenik meg, úgy a papírra vetett vagy a monitor képernyőjén látott képek sora is más-más értelmezést generál a fejekben. Ki milyen történetet kerekít a képsorokból, melyeken a „Szárnyas fejvadász” világa elevenedik meg előttünk? És vajon milyen lenne egy téli szerelmes mese ha nem egy grafikus, hanem egy író meséli el? Izgalmas és sokszínű válogatás Moszkvától Bázelig.
Mayer Kitti
designteoretikus
Illusztráció az RBC-nek | Moszkva, Oroszország
Kátya Dorokina
A kicsi egér története | Cserkaszi, Ukrajna
Natalja Volosina
Chemical Reactions | Milánó, Olaszország
Dangiuz
Metro Madrid | Madrid, Spanyolország
Birgit Palma
WINTER LOVE | Bázel, Svájc
Jamie Oliver Aspinall