Abszurd szerelmi háromszög egy panelházban, ahol a szereplőknek csak a csőrében olajágat tartó galamb jelenthet feloldozást. Vagy még az sem?
„Ha beüt a ménkű…” – szofisztikált, nyomdafestéket tűrő formában talán így fordíthatnánk a cseh SH_T HAPPENS film esszenciáját, de ennél itt jóval többről van szó. A két szlovák animációs rendező, David Štumpf és Michaela Mihályi nem árul zsákbamacskát: valójában már a trailerből kiderül, hogy egy hatványozottan zaklatott cselekménynek lehetünk majd szem- és fültanúi, ahol különös karakterek, bibliai szimbólumok népesítik be a filmvásznat, tizenhárom perc erejéig.
A SH_T HAPPENS film régóta a radarunkon volt, s csak arra vártunk, hogy végre online formában is nézhető legyen. David Štumpf és Michaela Mihályi nevével még a pandémiás időkben találkozhattak az olvasók, amikor az otthon ülő szlovák és cseh kreatívokból szerveződő Domased kezdeményezést mutattuk be, sőt mindketten rajzoltak is nekünk a stayhomecreative cikksorozatunk prágai epizódjához. Régóta szerettük volna megmutatni David és Michaela filmjét (ahol a rendezésért és a forgatókönyvért is ők feleltek) – s most, hogy végre teljes egészében elérhetővé vált, elérkezettnek láttuk az időt, hogy részletesebben írjunk róla. (Vigyázat: spoiler veszély! – a szerk.)
A film egy megfáradt karbantartó, egy frusztrált feleség és egy depressziós szarvas egymásra találást dolgozza fel, akiket kölcsönös kétségbeesésükben sodor egymás mellé az élet. Történik mindez egy jól álcázott (!) kelet-európai panelházban, a „mikor?” kérdésre nincs kézenfekvő válaszunk, de valójában mindegy is, hiszen a történet nagyon is szimbolikus – tértől és időtől függetlenül hat.
Mintha egy risográf eljárással nyomtatott kiadvány lapjaiba csöppennénk: a kék-sárga-magenta-zöld színpaletta látszólag felhőtlen szórakozást ígér, azonban már az első néhány másodpercben megtörténik a tragédia, beüt a ménkű (szó szerint). Történetünk egyik főhőse, a pulóveres szarvas tragikus hirtelenséggel megözvegyül, és lőttek az Édenkertnek – ez a kifejezés most nagyon is szándékolt a részünkről, hiszen a SH_T HAPPENS film tele van bibliai utalásokkal és szimbólumokkal, amelyeket jó érzékkel adagolnak nekünk a rendezők.
Az egyetlen emberpár (a karbantartó és felesége) szemmel látható kisebbségben van a ház többi lakójával szemben. Nyulak, baromfiak, hüllők, kutyák, mindegyik párban – különös szerzet valamennyi (nem is tudjuk eldönteni, hogy a lépcsőházi fikuszba vizelő napszemüveges kutyát, vagy a szintetizátoron a 422. dicséretet játszó lámapárt szeretjük jobban). Ezek az állatok önfeledten hódolnak a testi örömöknek (de miért is ne tehetnék, hiszen ösztönlények?): táncolnak, buliznak, részegeskednek és paráználkodnak.
A filmben a feszültség és az erotika egyaránt tapintható – mindkettő a humor lehetséges forrása is egyben. Történetünkben Ádám megfáradt, Éva pedig kielégítetlen, s másnál keres vigasztalást, aminek aztán később meg is lesz a böjtje (s erre a karbantartó férj csodálkozik majd rá leginkább).
Mindeközben odakinn szakadatlanul esik az eső, a kazánházat elárasztja a víz, de mindez a lakóközösséget nem igazán izgatja: egyedül a kötelességtudó karbantartó az, aki mentené a menthetőt, de csak egy darabig (később aztán dühében és végső elkeseredésében ő maga lesz az elkerülhetetlen tragédia okozója).
A film különösen szuggesztív vizuális világa egy percre sem engedi, hogy elkalandozzon a tekintetünk: az események gyors egymásutánban követik egymást, az egyes fejezetekből pedig nemcsak a három főszereplő karakteréről tudhatunk meg többet, de a filmidő előrehaladtával fény derül korábban ismeretlen történések okaira (majd azok okozataira is).
Korábbi interjúikban az alkotók az argentin rendező, Damián Szifron „Eszeveszett mesék” című filmjét említik inspirációs forrásként: az abszurd jeleneteket a fiatal rendezők a sokunk által nagyon is jól ismert panelházak miliőjébe ágyazták (a lépcsőház terazzo mintás padlózata és az ablakos lift telitalálat), ahol a világ legkülönösebb szerzetei válnak egymás szomszédaivá, s ezáltal egymás életének (akarva vagy akaratlanul) a részévé.
Az efféle animációhoz kevésbé szokott nézői szem talán furcsának találja, hogy látszólag idegen univerzumok lakói, különféle fajok (emberek és emberszerű állatfigurák) kerülnek egymással kapcsolatba, de ez talán nagyon is tudatos a rendezők részéről – az abszurd tragikomédia enélkül csak egy szokványos szerelmi háromszögként hatna, ami kevésbé fejtené ki hatását, mutatná meg a dolgok természetét (és kétségkívül sokkal kevésbé lenne vicces is).
David Štumpf és Michaela Mihályi animációs rövidfilmje – az alkotók számára is meglepő módon – bekerült a 76. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál programjába, sőt, a korántsem szokványos történettel itt találkozhatott elsőként a közönség. Az olasz megmérettetést – még a világjárvány közepette is – további számos külföldi vetítés követte. A SH_T HAPPENS filmet 23 díjra jelölték, amelyből összesen hetet zsebelt be (Palm Springs International ShortFest, Anima – Brussels Animation Film Festival, Atlanta Film Festival, Blue Danube Film Festival, Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál).
Mi azt szeretjük benne, hogy kreatív és cseppet sem unalmas formában beszél el egy univerzálisan érvényes történetet (egészen pontosan az elszigeteltségből, magányból fakadó frusztrációt és annak következményeit). Imádjuk az apró, humoros részleteket – a FUCK NOAH feliratú mentőövet a csónak oldalán, a sárga esőkabátba öltözött galamb karakterét, és a kezdetektől jelenlévő keresztény himnuszt, ami eleinte csak mint alig felismerhető dallamfoszlány jelenik meg a filmben, később mit sem sejtő főhősünk dúdolja a gyerekágy mellett, hogy aztán a végén a teljesen nyilvánvaló Titanic-allegóriában teljesedjen ki, kétségbeesett sikolyokkal tarkítva. Zseniális.
SH_T HAPPENS | Facebook
Michaela Mihályi | Web | Instagram
David Štumpf | Instagram