Aktuális összeállításunkban megmutatjuk Nektek a SUSU keramika és a Hannabi lengyel párját, és megoldást kínálunk azoknak is, akik eddig a tökéletes eszközt keresték az avokádómag csíráztatásához. Eláruljuk, ki tervezte a MUJI első lengyelországi boltját, és mesélünk arról ruhamárkáról is, akik nem rejtik véka alá, mit gondolnak a mai fogyasztói társadalomról. Lengyelek minden mennyiségben!
Grynasz Studio
A lengyel kézműves hagyományokból inspirálódó Grynasz Studio nemcsak hazájában hódít: a design stúdió által tervezett különféle használati tárgyak, bútorok többek között a Design Week Berlin és a Tokyo Design Week eseményeken is megfordultak már, tavaly pedig önálló standdal a Salone Satellite-n is bemutatkoztak, Milánóban. És ami mind közül a legmenőbb, ők feleltek az első lengyelországi MUJI store kialakításáért is. A bolt 2010-ben nyitotta meg kapuit a varsói SC Arkadia épületében (s mi tagadás, ilyenkor bizony elönt bennünket a sárga irigység).
A formatervező Marta Niemywska-Grynasz és az építészként végzett Dawid Grynasz alapítókhoz a későbbiek folyamán Małgorzata Ćwiek grafikus csatlakozott – az immár háromtagúvá bővülő csapat több alkalommal tervezett már a lengyel Marbet Style és az Etap Sofa márkáknak: előbbinek például a MUNO fülesfotelt, (amely kísértetiesen hasonlít a sokunk által kedvelt és használt, IKEA-ban kapható STRANDMON fotelre), utóbbinak pedig a NESTO ülőgarnitúra családot, kinyitható kanapéval és fotellel. Leggyakrabban mégis a MEESH márkával dolgoznak együtt: itt szinte a cég teljes termékkínálatát a Grynasz Studio jegyzi – a mi személyes kedvencünk a PROM moduláris polcrendszer, ahol a rácsos fémszerkezet és a fa elemek harmonikusan illeszkednek egymáshoz. A rétegelt lemez a letisztult, japán beütésű KUBU kanapénál is előkerül – mintha csak a hazai Hannabi lengyel párját látnánk.
Mindezeken kívül számos alkalommal bizonyítottak már, ha standtervezésről volt szó, ezek közül is kiemelkedik a 2015-ös milánói expón bemutatott ’The Polish Table’, ahol 33 különböző lengyel designtárgy került kiállításra, s amelyet Katarzyna Rzehak kurátorral közösen álmodtak meg. És még sorolhatnánk, de inkább nézzetek körül náluk.
Malwina Konopacka
Igen, nekünk is a hazai SUSU keramika jutott eszünkbe, amikor megpillantottuk Malwina Konopacka színes, vidám tárgyait. A hasonlóság bizonyára nem véletlen, hiszen a lengyel designer is illusztrátorként kezdte pályafutását, és csak azt követően kezdett bele a tárgytervezésbe. Amennyire szeretjük a letisztult, minimál dolgokat, legalább annyira imádjuk azokat a darabokat, amelyek vidámsággal és élettel tudják megtölteni a mindennapjainkat, márpedig Malwina kerámiái pontosan ilyenek.
Évről évre különféle kollekcióval jelentkezik: a 2017-es LA CITÉ vázáin és tányérjain a modernista építészet elemei keverednek a tetőkertek zöldjével és a medencék vizének kékjével, a 2014-es KOBALT darabjain pedig szemek, arcok, kézfejek jelennek meg a ’60-as évekből vett mintákkal kombinálva, a kollekció nevéhez hűen, kobaltkék színekben. Pálmák, banánfák, kaktuszok népesítik be a JUNGLE kollekció vázáit, amelyekből kettő kifejezetten a francia festőművész, Henri Rousseau előtt tiszteleg. A legutóbbi munkái közül az Aniela gyümölcsös vagy süteményes tálat emelnénk ki, amely garantáltan meghozza a jókedvet minden terített asztalra!
Plantation
A használaton kívüli üvegpoharak inspirálták Alicja Patanowskát, hogy megalkossa azokat a kerámia tárgyakat, melyek segítségével ismét hasznát vehetjük az említett üvegedényeknek. A Plantation brand tulajdonképpen egyetlen, meghatározott funkcióval bíró kiegészítőt takar: a vízzel teli pohárba helyezett kerámiaszűrő segítségével növeszthetünk magunknak gyógy-, haszon- vagy dísznövényt, mindezt látványos formában.
Alicja Wrocławban és a londoni Royal College of Art-on végezte tanulmányait, számos nemzetközi platformon, többek között a 2015-ös Ambiente-n és a London Design Festivalon figyeltek fel kerámia tárgyaira. A különféle formájú kerámiabetétek használatát most, néhány évvel később, a tudatos fogyasztás napjaiban még inkább aktuálisnak érezzük. Ez az apró tárgy végre sikerélményhez juttathatja azokat is, akik eddig hiába próbálkoztak otthoni „növénytermesztéssel”. A Plantation kerámiákat csíráztatásra is használhatjuk, hiszen feje tetejére állítva, üvegpohárral letakarva máris miniatűr üvegházként funkcionál. És hogy hol tudjuk beszerezni? Többek között a varsói Porcelanowa boltban, akik a legtutibb lengyel kerámiákat forgalmazzák, róluk már a legelső válogatásunkban szót ejtettünk. Szerencsére, idehaza a fotelből is rendelhetünk, ha úgy tartja kedvünk!
Malafor
Hogyan adjunk értelmet a közönséges anyagoknak és zsebeljünk be velük nemzetközi design díjat? Kérdésünkre a választ a lengyel formatervező párostól, Agata Kulik-Pomorskától és Paweł Pomorskitól kaphatjuk meg. A Malafor márka alapítói stílusosan ’Blow Sofa’ névre keresztelt ülőbútorukért kapták meg 2012-ben a Red Dot díjat: ez egy újrahasznosított papírból készült felfújható kanapé, amely abszolút tartós és strapabíró, és itt még amiatt sem kell aggódnunk, ha néha-néha egy-egy vörösborfolt is becsusszan, sőt az igazán merészek még rajzolhatnak is rá. S mivel felfújható bútordarabról beszélünk, a szállítás egyszerre költséghatékony és helytakarékos. Ha ellenérzéseink támadnának a túlságosan low tech kivitel miatt, választhatunk tartós textilből készült változatot is, többféle színben, tölgy karfával az ’Air Collection’ darabjai közül.
Másik nagy találmányuk a ’Board to Board’ étkezőasztal, amellyel megspórolhatjuk magunknak a fejtörést, ha éppenséggel több vacsoravendég érkezne hozzánk, mint amennyivel terveztünk. A cserélhető, mágnesesen összekapcsolódó tölgylapokkal nemcsak növelni tudjuk az asztalfelület nagyságát, de színesebbé és izgalmasabbá is tehetjük bútordarabunkat. Azért egy ilyet mi is szívesen látnánk az étkezőnkben! Nemcsak a Red Dot díjat, de az IF Design Awardot is megérdemelte a csapat: utóbbit a kerekesszékeseknek tervezett ’Active Basket’ termékükért kapták, amely könnyebbé teszi a sérültek számára a mindennapi bevásárlást.
UEG
Michał Łojewski designer rendszerkritikus látásmódja jelenik meg az általa alapított UEG ruhamárka fekete-fehér öltözékeiben. A brand 2003-ban indult útjára, az elnevezés az „use e getta” olasz kifejezésből származik, melynek jelentése: „használd és dobd el”. Łojewski egyébiránt az egyik legismertebb lengyel grafikusnak számít, így nem lehet véletlen, hogy az általa fontosnak tartott üzenetek általában különféle feliratok formájában jelennek meg a ruhadarabokon és válnak sokszor annak meghatározó, karakteres elemévé. A 2015-ös tavaszi-nyári kollekció például a ’Para bellum’ (vagyis: ’Készülj a háborúra’) fantázianevet kapta, itt találunk olyan pólót, melyen a híressé vált latin mondás, a “Si vis pacem, para bellum” („Ha békét akarsz, készülj a háborúra”) olvasható, de akad olyan is, amelyen a FASTER! BIGGER! BETTER! vagy a PAY ME és a LIE szavak ragadják meg a tekintetünket. Ezek az univerzális, uniszex öltözékek egyaránt utalnak a nyugati társadalom fogyasztói szokásaira és megidézik a világ azon térségeit, ahol manapság is háború dúl.
A külvilág ártalmai ellen védekezni kívánó, modernkori fehér ember számára készültek az UEG hófehér dzsekijei is. A védőruházatokra jellemző szabásvonal és anyaghasználat nem a véletlen műve: a tervező a sűrű szövésű, tartós Tyvek® szövetet választotta a ruhák alapanyagául, amely eredendően védőréteget biztosít, víztaszító, nem foszlik, ugyanakkor légáteresztő. A futurisztikus kabátok ujján különböző világvárosok neveit (például Damascus, Tokyo, Detroit, Cape Town) olvashatjuk. Hogy miért pont ezeket, az talán nem szorul bővebb magyarázatra. A ruhadarabokon kívül kiegészítőket, sőt még posztert is találunk a kínálatban.
Hetente jelentkező sorozatunkban olyan cseh, szlovák és lengyel márkákat, design szpotokat mutatunk be, akiket érdemesnek tartunk arra, hogy felkerüljenek mentális design térképünkre. Kedvcsináló guide azoknak, akik a szokásos turisztikai látványosságokon túl másra is kíváncsiak.