fbpx
Nyomj Entert







Kelet-Európa lenyűgöző brutalista épületei | TOP 5

Aligha lehet megosztóbb építészeti irányzatot találni a brutalizmusnál: óriási tömegei, rafinált formavilága és nyers anyaghasználata mindenkiből érzéseket vált ki. Ez nem véletlen, hisz a brutalizmus célja pontosan az, hogy hatást gyakoroljon az emberekre. 

A stílus a huszadik század közepétől egészen a hetvenes évekig virágkorát élte, majd ezt követően elég kedvezőtlen megítélésben részesült, főként politikai töltete miatt. Az utóbbi években a gyakran hányattatott sorsú épületek reneszánszukat élik, egyre többen fedezik fel őket inspirációs forrásként. Bármit is gondoljunk róluk, szoborszerű kompozíciójuk és disztópikus hangulatuk mindenképp említést érdemel. Lássunk hát öt lenyűgöző példát a múlt századból!

Popina emlékpark | Štulac, Szerbia

1977-ben a helyi önkormányzat emlékművet szeretett volna állítani az 1941-es popinai csata helyére, melynek megtervezésére az ekkor már visszavonult építészt, Bogdan Bogdanović-ot kérték fel, teljes művészi szabadságot adva neki. Az alapkő letétele után a tervező egyik kezében egy bottal, másik kezében egy órával sétálgatott a helyszínen, majd amikor a nap a megfelelő helyen állt, megjelölte a szerkezet részeinek pontos pozícióit. A jelenlévőket lenyűgözte Bogdanović módszere, aki számára a legfontosabb dolog az, hogy jól érezze magát tervezés közben. Művei nagy népszerűségnek örvendenek különösen a gyerekek körében, hisz játékossága könnyen átragad a nézőre is a helyszínen járva.


Buzludzha-emlékmű | Chadschi Dimitar hegy, Bulgária

A gigászi betoncsészealjat 1981-ben avatták fel és Bulgária 1300 éves államiságának állítottak emléket vele. Óriási tömege egyszerre lenyűgöz és megfélemlít, valamint eszünkbe juttatja a kolosszeumok klasszikus formavilágát, melyet utópisztikus, UFO-esztétikával vegyít. 1989-ben, a rezsim bukása után az emlékművet magára hagyták, így a természet átvette felette az uralmat. Építészeti értékeit az utóbbi években fedezték fel újra, majd 2019-ben megkapta a Getty Alapítvány támogatását, mely az épület rekonstrukcióját, valamint egy új üzleti modell fejlesztését teszi lehetővé.


Szentháromság templom | Bécs, Ausztria

A kubista szoborra emlékeztető betontemplom Fritz Wotruba szobrász és Fritz G. Mayr építész munkája, melyet 1974-1976 között építettek. A templom mindenféle vallásos utalást nélkülözve a művészet és az építészet határát feszegeti. A 152 betontömbből álló épületet körbejárva asszimmetrikus formájának köszönhetően mindig más és más arcát ismerhetjük meg.


Szputnyikfigyelő | Szombathely, Magyarország

Szombathely építészeti örökségei közt egy brutalista gyöngyszemet is találunk: Zalotay Elemér csillagvizsgálóját. Az épület nemcsak mutatós, de tisztán funkcionalista is. Az öntött betonfal biztosítja, hogy a szerkezet ne remegjen, míg bent méréseket végeznek, valamint a hirtelen hőmérséklet-ingadozástól is megvédi az érzékeny műszereket. Az alsó betondobozban található a mérőállomás, mely egy kis lépcsőn át kapcsolódik a felső szinthez, ahol a mozgatható tetők és a teleszkóp található. Ezzel is a két épületrész közötti rezgés átadásának elkerülése volt a cél. A kupolás épület csak pár évvel később került mellé, így alakult ki egy űrállomásra emlékeztető kompozíció. Jelenleg az épület az Eötvös Loránd Tudományegyetem Gothard Asztrofizikai Obszervatórium és Multidiszciplináris Kutatóközpontjaként funkcionál.


Haludovo Palace Hotel | Malinska, Horvátország

A horvát Krk sziget partján lévő Haludovo Palace Hotel a hetvenes évek egyik legpazarabb nyaralóhelye volt. Bob Guccione, a Penthouse magazin tulajdonosa 45 millió dollárt fektetett egy luxushotel építésébe, mely főként a tehetős nyugati látogatók számára nyújtott helyszínt a kikapcsolódásra. A komplexum központi helye a kaszinó volt, emellett étterem, medence, bowlingpálya és egyéb rekreációs lehetőségek fogadták az idelátogatókat. A hotel formavilágát a látszó tartószerkezetek és a gazdag anyaghasználat teszi különlegessé. A szálloda a kilencvenes években hanyatlásnak indult. A szóbeszédek szerint az egykor pezsgővel teli medencék helyén törött csempék, koszos falak és graffitik maradtak a jugoszláv hedonizmus brutalista fellegvárárában.

Forrás: Architectuul, The Spaces, Architectuul, Index, Architizer

Még nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük