2021 nyarán találkoztunk először Hevesi Annabellával és Bella Gáborral, amikor a Művészpáros anyagukat készítettük velük. Belláék már akkor javában Lantos Ferenc életművét kutatták, az Égetett geometria című könyvet forgatták a kezükben, anyagminták sorakoztak a polcokon. A közel egy évnyi kutatás, tervezés és termékfejlesztés mostanra ért be, a négy termékcsaládból álló Burnt Geometry kollekció egy pop-up kiállításon debütált a Zipernowsky Stúdióban.
A hazai designszcénában ritkán látni magyar tervezőstúdióktól kollekcióbemutatókat, olyanokat meg pláne, amelyek az elejétől a végéig, a termékektől a cateringen át az esemény programpontjaiig precízen megtervezettek, és hitelesen képviselik a tervező személyiségét és alkotói hitvallását. Az IO – Line and Round három napos pop-up bemutatója hozta ezt a fajta autenticitást, a Hevesi Annabella által tervezett bútorok és tárgyak pedig egyszerre vezettek vissza a hatvanas-hetvenes évek magyar művészeti közegébe és jelölték ki az utat a kortárs tárgytervezés nemzetközi színterei felé.
A Burnt Geometry kollekció több különböző kulturális és művészeti referenciából táplálkozik. Egyik kiindulási pontja a Bauhaus magyar vonatkozású tagjainak (pl. Moholy-Nagy László vagy Breuer Marcell) tervezői hitvallása, a Bauhaus konstruktivista irányzatának követőjeként pedig Kassák Lajos, illetve a geometriai konstrukciók kapcsán Victor Vasarely op-art művész is megjelenik a mintaadók között. A kollekció legfőbb inspirációs forrása azonban Lantos Ferenc, a Pécsi Műhely alapítója, aki 1967-1972 között társaival a Bonyhádi Zománcművészeti Alkotótelepen készített kísérleti alkotásokat a helyi Zománcipari Művekben.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/DSC01088_v2-min-3000x2005.jpg)
Az I O a Roly-Poly lámpacsaláddal részben a bonyhádi alkotók előtt is tiszteleg, zománcolása az ottani gyárban történik. A lámpa „keljfeljancsi” formája a bonyhádiak munkáit és egyúttal a hetvenes évek hangulatát is idézi, színeiben pedig erősen épít Lantos Ferenc műveire. Egy lámpaelem önmagában asztali lámpaként funkcionál, sorolva pedig függő, szoborszerű mennyezeti lámpát alkot. A piros-kék-fekete kombinációja, a geometriai elemek, a negyedívek kombinációja és a rétegzettség köszön vissza a Vanishing Cabinet szekrénynél is. Ennél a tárgynál Lantos geometrikus tulipánmotívumai szolgáltak elsődleges forrásként, de a magyar népi díszítőhagyományok és azok művészetben való továbbélése (pl. Korniss Dezső képein) is hatott a tervezőkre. A szekrénynek nem csupán a frontja hangsúlyos: hátfallemeze kívül-belül égetéssel patinázott, irizáló fémlemez, vékony lábszerkezete pedig a tűzzománc technika előtti tisztelgés finom jelzése. A lebegő hatást keltő, patinázott acélfelületű karcsú lábakkal a tervezők elmondásuk szerint az égetőkemencékben használt támaszok formanyelvét és az indusztriális közeget kívánják megidézni.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/rolypoly-2-3000x3000.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/vanishing-3-3000x3000.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/foto2.313-scaled.jpg)
Hasonló lábszerkezet került a HFDA Design Lab támogatásával létrejött Dedas ülőbútorcsaládra is, melynek kanapéit a tervezők közületi terekbe szánják. Habár a szigorú derékszögekben találkozó szivacselemek látványáról először nem a kényelemem jut eszünkbe, a lencseszerű kikerekedések oldanak a bútor merevségén. A megnyitót a kanapéról vártam, kényelmesen ültem, a neki szánt funkciónak megfelel a Dedas, a magasított falú változat akusztikai szempontból is érdekes lehet speciális terekben, például várókban, irodákban. A négyzet és a kör jó arányú találkozása teszi izgalmassá és egyfajta ars poeticává a bútort – a tervezők a szögletes formákat rendre a maszkulin, a kerekded formákat a feminin jegyekkel társítják, mindig ezek harmóniáját keresik (elég csak az I O – Line and Round névre gondolni).
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/DSC00700-copy-min-2111x3000.jpg)
A kollekció legizgalmasabb darabja több szempontból is a DAD’S FENCE térelválasztó, ami a geometriai elemek és a sorolt minták ellenére is vizuálisan csak lazán kapcsolódik a kollekció több részéhez. A térelválasztó Lantos Ferenchez is csak közvetve köthető, inkább a hetvenes évek vidéki Magyarországának társadalmi viszonyaiból merít.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/dadsfence-3000x3000.jpg)
„Azokban az időkben minden olyan magyar város környékén, ahol valamilyen fémfeldolgozással, főleg fémnyomással, sajtolással, stancolással foglalkozó üzem volt, elkezdtek feltűnni olyan kerítések, amelyek különleges, egyedi mintájú acéllemez csíkokból szerkesztődtek” – olvasható a tárgyról, amely a fémlemezek lézervágása után visszamaradt hulladékból épül fel. A folyamat azért is érdekes, mert Hevesi Annabella – kinek munkáin minden egyes részlet nagyon tudatos tervezési folyamat eredménye – ennél a tárgynál elengedi a kontrollt és csak egy keretrendszert határoz meg, nagy teret hagyva a véletleneknek. A hiány, a buhera esztétikája, egy szociokulturális jelenség tematizálása és a térelválasztók szigorúan vett funkciójának háttérbe szorulása kiemeli a tárgyat a többi közül és már-már a művészeti alkotások közé pozícionálja. Talán ezen a leginkább, de a kollekció többi elemén is érezhető, hogy a formai és technikai megoldások mind valamilyen kulturális referenciára és hosszas kutatásokra, kísérletezésre épülnek. Hevesi Annabella a Burnt Geometry kollekciónál egyszerre merít a Bauhaus elveire támaszkodó magyar neoavantgárd egyik úttörőjének, Lantos Ferencnek a műveiből, népművészeti elemekből és a hetvenes évek magyar vidéki társadalmának hétköznapjaiból. Inspirációit analitikusan építette be a konkrét formai és technológiai megoldásokba, miközben a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe vette. A tervezők kérdésére, miszerint hozzájárulhat-e ez a kollekció a magyar design identitáskereséséhez, mi megszavazzuk az igent.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/DSC0740-min-3000x3000.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/update.194-1-min-3000x1686.jpg)
Burnt Geometry | Web
I O | Web | Facebook | Instagram
![Cinema Mystica – Érzékek utazása egy digitális művészeti kiállításon](/content/images/size/w600/2022/06/20220513_Hype_cinema_mystica_019.jpg)
Cinema Mystica – Érzékek utazása egy digitális művészeti kiállításon
![A rizsföldeken túlról – egy kis Japán Magyarországon](/content/images/size/w600/2022/06/Krisztina_Szalay_HypeandHyper_Japan_Fusion_Kicsi_Japan_20220429-6182-scaled.jpg)
A rizsföldeken túlról – egy kis Japán Magyarországon
![Budapest történetének (neon)lenyomatai Isabel Val fotográfiáin](/content/images/size/w600/2022/06/TEHERTAXI-1-scaled.jpg)