Bár a koronavírus okozta korlátozások nem igazán teszik lehetővé, hogy világ körüli útra induljunk, vagy akárcsak országhatáron túli úti céllal tervezzünk, azért nem kell teljesen lemondanunk a szállodákról. Ha most nem is pakolhatjuk meg bőröndünket strandpapuccsal vagy épp síoverállal, a Hotel Graphics Instagram oldalnak köszönhetően mégiscsak átélhetjük az utazás élményét.
A Düsseldorfban működő Studio Vista két tagja, Jens Müller és Katharina Sussek a koronavírus első hullámakor indították útjára Hotel Graphics névre keresztelt Instagram-oldalukat. A designkommunikációval foglalkozó német tervezőiroda designerei a világ különféle szállodáiba kalauzolnak minket, nem is akárhogyan. Aki klasszikus utazós blogra számít, azt sajnos ki kell ábrándítsuk, ámbár az építészet, belsőépítészet, design és tervezőgrafika szerelmesei bizonyosan megtalálják majd számításukat az Insta-feed láttán, amelyben nemcsak a Palm Springs-i hotelek, de bizony a budapesti Körszálló és a Vörös Csillag Szálló is felbukkannak. Jens Müller, a stúdió kreatív igazgatója mesélt nekünk.
Ha jól tudom, Studio Vista néven működik designstúdiótok Düsseldorfban, Németországban. Honnan jött a Hotel Graphics elnevezés?
Nagyon szeretünk utazni, és majdnem minden utunkról különböző régi, az adott országhoz kapcsolódó nyomtatott anyagokkal térünk haza. Ezekből az idők folyamán szép gyűjtemény született, amelyben a világ majdnem minden részéről találhatóak prospektusok, szórólapok. Februárban például Párizsban jártunk, ahol néhány kisebb könyvesboltban prospektusok és térképek egész arzenáljára bukkantunk. A Hotel Graphics ötlete a koronavírus-járvány első hulláma alatt született meg, amikor rengeteg hotelnek be kellett zárnia és a nemzetközi utazás majdhogynem lehetetlenné vált. A projekt segítségével egy kicsit ki tudunk szakadni a Vistánál végzett munkánkból. A stúdió keretein belül arculat- és kiadványtervezéssel foglalkozunk, sok különböző területről érkező ügyfelet szolgálunk ki – de érdekes módon hotelnek még sosem dolgoztunk.
Meséljetek egy kicsit a szállodák grafikai anyagaihoz és vizuális kultúrájához való kötődésetekről!
A hoteleknek készített kiadványok sok, egymástól nagyon különböző területet vegyítenek: építészet, belsőépítészet, tipográfia, logótervezés és infografikák. Aztán persze ott van a helyszínspecifikus elem, ami számunkra különösen érdekes: megfigyelhetjük, hogyan jelennek meg a helyi sajátosságok a designban, amiben a korszellem mindig nagy szerepet játszik. A gyűjteményünkön belül természetesen bizonyos tipológiák újra és újra megjelennek: az 1920-as évek téli sportszállóinak nyomtatott anyagai például mind nagyon hasonlóan festenek. De mindig vannak meglepő és egyedi megoldások is. Még ennyi idő után is lenyűgöz minket a régi hotelprospektusoknak az a tulajdonsága, hogy segítségükkel felfedezhetünk és megismerhetünk olyan szállodákat, amelyek ma már nem is léteznek – és mindezt akár a világ másik végéről.
Instagram-oldalatokon rengeteg, hotelekhez kapcsolódó grafikai anyagot találunk: posztereket, képeslapokat, illusztrációkat, brosúrákat és egyebeket Palm Springstől Stockholmig. A tartalmakat ketten szerkesztitek és kezelitek. Milyen módszer alapján dolgoztok?
A tárgyakat általában bolhapiacokon és különböző weboldalakon találjuk. Olyan sok hotel van világszerte, hogy egy mindent lefedő gyűjtemény hiú ábránd lenne. Ahhoz, hogy megvegyünk egy képeslapot vagy egy brosúrát, megfelelő grafikai minőségűnek kell lennie, és persze vizuálisan is vonzónak kell lennie számunkra. Sokszínű, változatos gyűjteményt igyekszünk létrehozni, az a célunk, hogy újra és újra meglepetéssel szolgáljunk. Az Instagram-oldalra együtt válogatunk érdekes tartalmakat, mondhatni véletlenszerűen, hogy a követőinknek is meglepetést tudjunk okozni.
A követők magyar tartalommal is találkozhatnak oldalatokon: például a Hotel Budapesttel, vagy egy siófoki motel illusztrációjával, illetve a Vörös Csillag Szálló prospektusának egy részletével. A középkelet-európai régió különös érdekességgel bír számotokra?
A kommunizmus idején készült magyar, lengyel és cseh tárgyakat különösen érdekesnek találjuk. A korabeli grafikák nagy része nagyon modern volt, tiszta formákat és erős színeket használt. Még a legkisebb tárgyakon, például a bőröndcímkéken is látszik, hogy kiemelkedő szaktudással készültek – annak ellenére, hogy a műszaki feltételek valószínűleg közel sem voltak olyan jók, mint az Egyesült Államokban vagy Nyugat-Európában.
Melyik a kedvenc tárgyatok a gyűjteményetekben?
Nagyon nehéz lenne egyetlen tárgyat kiemelni, túl sok nagyszerű darab van a gyűjteményünkben. Talán az ötvenes és hatvanas évek kaliforniai és hawaii tengerparti szállodáinak illusztrált brosúrái fognak meg minket a leginkább – ezek láttán azonnal utazni támad kedvünk, és már pakolnánk is be a bőröndöt. Reméljük, erre hamarosan újra lehetőségünk lesz.