Szeptember 2-5. között rendezték meg immáron hetedik alkalommal a Concéntrico fesztivált az észak-spanyolországi Logroño városában. A fesztiválra idén a Paradigma Ariadné tervezőstúdió is meghívást kapott, de nem ők voltak az egyetlenek, akik a kelet-európai régiót képviselték.
A Concéntrico nemzetközi építészeti és designfesztivál célja, hogy az építészeti örökség és a kortárs építészet között időszakos installációkkal és intervenciókkal teremtsenek kapcsolatot a meghívott tervezők, miközben a városlakókat is közös gondolkodásra és cselekvésre ösztönzik.
Az idei évben megrendezett 17. Velencei Építészeti Biennálé magyar pavilonjának kurátori csapatát, a Paradigma Ariadné stúdiót is meghívták a spanyol fesztiválra. A tervezők installációja közvetlenül a logroñoi Szent Bertalan templom mellett kapott helyet, melynek névadója fontos inspirációs forrást jelentett az építmény koncepciójához.
Szent Bertalan Jézus tizenkét tanítványának egyike volt, akiről úgy tartják, elevenen megnyúzták, éppen ezért a legtöbb festményen és szoborábrázoláson bőre nélkül látható, vagy bőre a testétől elválasztva jelenik meg. A Paradigma Ariadné az apostol története és életének tragikus vége mentén gondolkodott az épületek testének és felszínének kapcsolatán.
„Az installáció a bőr alapanyagú pergamenkészítésben meghatározó fa vázkeretekből panelszerűen épült fel. A vázkeretek közé feszített felületen szövegeket helyeztünk el, hogy az olvashatóságon keresztül az épület látványa többlettartalommal ruházódjon fel. Így az épület felszíne is olyan fontos információ hordozóvá vált, mint annak formája vagy részletei” – ismertették a tervezők.
Egy, az ősi idők formai logikáját megidéző épületet, egy homlokzatos sátrat terveztek, „amelyről elképzelhető, hogy az egyik első forma volt, miután az ember rádöbbent az építészet hegeli értelemben vett reprezentatív képességére”.
A szerkezetre kifeszített paneleken negyvenkét különböző építészeti objektum leírását olvashatjuk, melyek a terekben tapasztalható hangulatokat, színeket, illatokat, részleteket rögzítenek, azaz mindazt, ami ténylegesen meghatározza, milyen élménnyel gazdagodunk egy-egy térben. A tervezők fiktív helyek leírásaival arra emlékeztetnek bennünket, hogy képesek vagyunk szövegeken keresztül is átélni és látni tereket. „Az így létrejövő analóg-virtualitás volt az installáció meghatározó építészeti minősége” – mondják a tervezők.
A közép- és kelet-európai régió építészeti szcénájából a magyar csapat installációja mellett román, cseh és lengyel munkákat is bemutattak. Radu Abraham román tervező a design, az építészet és a szobrászat fúzióját hozta létre a No Words Conversation című installációjával. A cseh Herrmann & Coufal tervezőpáros a DIY-kultúra felélesztésére tett javaslatot, méghozzá egy olyan workshop formájában, melyen városlakók vehettek részt. A barkácsolni vágyók egy moduláris pad- és asztalrendszer elemeit készíthették el, melyek a fesztivál idején köztéri bútorként szolgáltak, a programsorozat után pedig a készítők hazavihették saját otthonukba a tárgyakat. Ettől kevésbé gyakorlatias, sokkal inkább konceptuális projektet mutatott be a Varsóban élő Aleksandra Wasilkowska, aki az építészettörténeti kánonból gyakran kifelejtett nők szerepére hívta fel a figyelmet. Habár férfi alkotóktól megannyi utópikus építészeti tervet ismerünk Le Corbusier „Sugárzó városától” kezdve Yona Friedman Spatial City vázlatáig, a vizionárius nők, például Eileen Gray vagy Donna J. Haraway munkáit homály fedi. Wasilkowska installációja ezeknek az alkotóknak az elképzelései előtt tiszteleg.
A Paradigma Ariadné installációjának szövegeit a stúdió kollégái és barátai készítették: Árkovics Lilla, Balázs Mihály, Belkovits László, Borenich Levente, Cselényi Bence, Dévényi Tamás, Fogarasi Andreas, Ghychy Dénes Emil, Guba Sándor, Győrfi Dániel, Hámori Péter, Hódsági János, Ivánovics Bence, Kádár Bálint, Kiss Virág, Kovács Dániel, Kulcsár Géza, Martinkó József, Miklósvölgyi Zsolt, Molnár Szabolcs, Schweger Zsófia, Szabó Beáta Tünde, Szederkényi Lukács, Tarcali Dávid, Weiszkopf András.
Concéntrico | Web | Facebook | Instagram
Forrás: Concéntrico, sajtóközelmény