Az Ékszerek Éjszakája egyhetes programsorozattá nőtte ki magát, ami a nehezített szervezés ellenére idén is gazdag lesz szakmai eseményekben: 2020. szeptember 14-től sorra nyílnak az egyéni és csoportos kortársékszer-kiállítások, naponta több is, így érdemes résen lenni, és követni a programokat. A szervezőkkel, Börcsök Annával, Fekete Fruzsival, Horányi Kingával, Neuzer Zsófiával és Tengely Nórával beszélgettünk, akik elárulták, hogyan zajlottak idén a háttérmunkálatok és miben látnak változást a kortárs ékszerek hazai szcénájának terén! Interjú!
Ebben az évben a járványügyi helyzet több hosszú távon szerveződő projektet felülírt. Ti egy szuper kezdeményezéssel, a Korona/ Ékszer – Aukció a gyermekekért jótékonysági árveréssel gyorsan reagáltatok májusban a fennálló helyzetre. Hogyan ment mindeközben nehezített pályán az idei ÉÉB szervezése?
Fekete Fruzsi: Januártól kezdtük az ötletelést, és nyáron húztunk bele igazán a szervezésbe. Valóban, most a vírus miatt nehéz volt előre gondolkodni, de próbáltunk pozitívan hozzáállni.
Neuzer Zsófia: Már hónapokkal korábban kiment az információ, hogy nem tudjuk pontosan, mi lesz szeptemberben, így előnyben kellene részesíteni azokat a helyszíneket, ahol van esetleg nagy kirakat, illetve online tartalmat is érdemes lehet majd megosztani. Szerencsénk van, mert nem tiltották be az ilyen jellegű rendezvényeket, és számunkra fontos is, hogy erdeti formájukben legyenek megtartva. Alapvetően azért fontos az Ékszerek Éjszakája, mert a művészi ékszer ilyenkor tud igazán kiteljesedni. Volt áprilisban egy mélyebb hullámunk, amikor nem tudtuk, hogyan tartsuk meg a programjainkat. A vírus globális terjedésével pedig annak hátrányai is egyre nyilvánvalóbbá váltak – erre reagáltunk a Korona/ Ékszer online aukcióval, egyúttal ezzel adtunk magunknak és a tervezőnek is reményt arra, hogy egy ilyen helyzetben is tudnak aktívan cselekedni.
Börcsök Anna: Sok külföldi meghívottunk szokott lenni, akik sajnos most nem tudnak eljönni, nekik online kell részt venniük az eseményen, ezt sajnáljuk a legjobban. De ebben a helyzetben is nagyon fontos hangsúlyozni, hogy mi itt vagyunk, alkotunk és teszünk azért, hogy ez a közösség továbbfejlődjön.
A programsorozattal a kortárs ékszerek egy hétre be fogják hálózni Budapest kisebb-nagyobb kiállítótereit. Az előző évekhez képest milyen léptékű programot hoztok, milyen eseményekre készülhetünk? Számíthatunk formabontó, esetleg performatív tárlatokra is?
Börcsök Anna: Szeptember 14-től folyamatosan nyílnak a kiállítások, a legutolsó a sorban a központi kiállítás lesz pénteken, szombaton, az Ékszerek Éjszakáján pedig hosszított nyitvatartással várja az érdeklődőket minden kiállítás. Szeptember 20-ára előadást szerveztünk, Lin Cheung és Leo Caballero Zoom-meetingen fognak velünk beszélgetni. Arra számítunk, hogy ezzel több embert érünk el nemzetközi szinten is. Emellett azon vagyunk, hogy a kortárs ékszert a művészet felé is közelítsük, így lesz ilyen típusú együttműködés (Roskó Mária és Ádám Zsófia kiállítása – szerk.), és performansz is. Mi az „ünnepet” szeretnénk megtartani, tehát ugyanúgy fog csillogni az egész.
Az idei pályázat hívószava a „0 negatív” volt – habár a kiírásban megadtatok asszociatív kulcsszavakat és kifejezéseket, mégis egy viszonylag absztrakt fogalomra kellett ékszereket beküldeniük a tervezőknek… Mi inspirálta az idei hívószót?
Börcsök Anna: Amikor ezt kitaláltuk, még nem tudtuk, hogy járványhelyzet lesz. Van a témakiírásban valami vészt jósló, de nagyon sok rétege van.
Horányi Kinga: Akikkel a hívószóról beszéltünk, azok közül sokan gondolták, hogy az negatív töltetű, és az alkotók majd eszerint fognak asszociálni a témára. Érdekes döbbenet volt, hogy amikor bejöttek a pályamunkák, az esetek nagy többségében pozitív reakciókat tapasztaltunk. Kivéve engem, az én munkámban egyértelműen a karantén alatti kilátástalanság kerekedett ki a témával kapcsolatban. Alapvetően az a célunk, hogy a hívószó mindenkinek segítség legyen. Úgy gondoltuk, ez az idei megfelelő arra, hogy az embernek elszabaduljon a fantáziája, de mégis kapjon valami konkrétumot is. A saját asszociációinkat szeretjük valamilyen módon a kiírással közvetíteni, mert így az alkotónak is lehet valami jó kiindulópontja.
Fontos, hogy ti aktív alkotókként foglalkoztok a szervezéssel, így már az ötletelés alatt is tervezői gondolkodással tudtok közelíteni a hívószóhoz…
Tengely Nóra: Igen, viszont az is fontos, hogy végül nem mi válogatjuk, hanem egy független zsűrit hívunk. Idén Lin Cheung ékszertervező művész, a londoni Central Saint Martins egyetemi tanára, Leo Caballero, a Klimt02 társalapítója, illetve az itthon és külföldön is elismert és aktív alkotó, Vági Flóra zsűriztek.
Ti mit gondoltok a beérkezett munkákról, mennyire tudtak reagálni a 0 negatívra?
Fekete Fruzsi: Mindig nehéz kérdés, hogy ha beérkezik egy csodálatos tárgy, ami nem kötődik a témához, akkor mi legyen a sorsa. Úgy látjuk, hogy most javarészt olyan tárgyak érkeztek, amik szorosan köthetőek a témához, és ez a zsűrinek is elsődleges szempont volt. Nagyon szép és színes anyag gyűlt össze mind külföldi, mind magyar munkák terén. Borzasztóan jó volt látni, hogy tényleg inspiráljuk a magyar alkotókat, hiszen sokan kifejezetten erre a témára készítettek tárgyat. Elsődlegesen az a célunk, hogy alkotásra ösztönözzük az embereket, önbizalmat adjunk nekik és támogatást, hogy legyen miért új kortárs ékszereket alkotniuk. Nyolcvan pályamunka érkezett be, ebből negyvenet válogattunk be: mindenféle mögöttes gondolat nélkül éppen húsz magyar és húsz külföldi alkotó munkája lesz kiállítva. Véletlenül jött így ki, teljes egyenlőségben.
Az idén kiállított munkák alapján milyen tendenciákat és változásokat láttok a kortársékszer-tervezésben és a szakmai szcénában?
Fekete Fruzsi: A tavalyihoz képest most sok új és sok pályakezdő magyar alkotó jelentkezett! Olyan embereket sikerült idén megszólítani, akik eddig nem pályáztak, és kapcsolódó kiállítások is szép számmal vannak.
Neuzer Zsófia: Igen, ha valaki nem tudott, vagy egyszerűen csak nem akart a központi témára hangolódni, azzal sincs semmi baj, mert be tudja a saját gondolatait csatornázni az eseménysorozatba a kapcsolódó kiállítások révén.
Horányi Kinga: Én még azt vettem észre, hogy a jelentkezők profik a tálalásban. Ugyanazon az emberen is látszódik a fejlődés, például jobban dokumentálták a munkájukat, és még komolyabban vették a témájukat.
Tengely Nóra: Kértük is mindenkitől, hogy minőségi módon fotózzák be a teret, videózzák le a tárgyakat, arra is felkészülve, hogy mi lesz, ha a vírus miatt mégsem tudunk a helyszínekre odamenni.
Milyen díjakra számíthatnak idén az alkotók?
Börcsök Anna: Sok díjunk lesz – az ÉÉB alapítócsapata is ad át díjat, emellett a legfontosabb együttműködőnk a FISE, így idén is lesz FISE-díj, amelynek nyertese a kapcsolódó kiállítások alkotóiból kerül ki, és aki két év múlva egyéni kiállítást kaphat a FISE Galériában. Idén a korábbi nyertes, Dánfalvi Ildikó munkáit láthatjuk majd.
Fekete Fruzsi: Emellett világszínvonalú díjaink vannak – több külföldi eseménnyel is kapcsolatban állunk, ilyen például az Autor című, évente megrendezett kortárs ékszervásár, amely díját Dan Piersinaru ajánlja fel, vagy például az Athéni ékszerhét díja, amely arra teremt lehetőséget, hogy a szervezők által kiválasztott alkotó a központi kiállításukon részt vegyen.
Tengely Nóra: Mi, a szervezők is adunk át díjat. Az itt nyertes alkotónak 10-20 darabos sorozatot kell készítenie, amelynek darabjait a támogatóink kapják meg, illetve az alkotó műtárgyával hirdetjük magát az eseményt is. Két éve Visy Dóri kapta ezt a díjat, most ő mutatja be munkáit.
Mik a terveitek a későbbiekben?
Börcsök Anna: Szeretnénk az előadások és a workshopok szervezését folytatni, ha pedig majd újra be lehet utazni az országba, akkor külföldi alkotókat is hívnánk, akiktől aktívan lehet tanulni. Nemzetközi nyitást szeretnénk, hogy még többen tudjanak arról, Budapesten milyen menő dolgok készülnek.
Borítókép: Rémiás Szilvia munkája
Ékszerek Éjszakája | Web | Facebook | Instagram
A szervezők Instagram-oldala:
Börcsök Anna | Fekete Fruzsi | Horányi Kinga | Neuzer Zsófia | Tengely Nóra