Robin Graubard az 1990-es évek első felében bejárta a Jugoszlávia és a Szovjetunió széthullása utáni balkáni és kelet-európai országokat, hogy a maga nyers valójában mutassa meg a régió konfliktusait és változásait. Közel harminc évvel később Loose Joints adott ki albumot a képekből.
Robin Graubard (sz. 1951) amerikai fotográfus az 1990-es évek elején vett egy repülőjegyet Prágába, miután az újság, ahol dolgozott, megszűnt. A következő években a cseh fővárosban volt a bázisa, de tudósított a boszniai háborúról, a Szarajevóban és Koszovóban zajló konfliktusokról, és Kelet-Európa országaiba – Magyarországra, Bulgáriába, Csehszlovákiába, Romániába –, illetve Oroszországba is eljutott. Graubard fényképei a Jugoszlávia és Szovjetunió felbomlása után széteső társadalmak kíméletlen dokumentumai: pusztító szegénység és háborúk, csempészek és vasútállomáson élő árvák, fiatalok és öregek fegyverekkel, kórházak és bárok, kiégett épületek és elhagyott autók.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/10/Graubard_RoadToNowhere_01-1.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/10/Graubard_RoadToNowhere_10-1.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/10/Graubard_RoadToNowhere_19-1.jpg)
Az album végén néhány személyes történet is található az egyes helyekről. Például 1994-ből, Szarajevóból, ahol Graubard találkozott egy a Human Rights Watch-nál dolgozó emberrel, aki arra kérte őt, hogy vigyen valamit a szüleinek. „Az apja szerb volt. Az anyja muszlim. Az apa hat hónapja nem lépett ki a lakásból, mert ha megállítják egy szarajevói ellenőrző ponton és meghallják beszélni, rájönnek, hogy szerb, és megölik. Vittem nekik élelmiszert a piacról. 1994-ben, két héttel azután, hogy elhagytam Szarajevót és visszatértem az Egyesült Államokba, mészárlás történt a piacon. Sok ember meghalt. A bombák a hegyekből, a Szarajevó feletti szerb oldalról érkeztek. Ez volt a háború végének kezdete.”
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/10/Graubard_RoadToNowhere_12-1.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/10/Graubard_RoadToNowhere_06-1.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/10/Graubard_RoadToNowhere_21-1.jpg)
A fotográfus a New York-i ellenkultúra és punk szcénában nőtt fel, így természetesen a posztszovjet országokban megjelenő underground kultúra is érdekelte – ám a szórakozó és szerelmes fiatalok csak enyhíteni képesek az egész albumot átjáró szenvedés látványát, illetve az elveszettség érzését, amit a legjobban az egyik bár ablakán lévő graffiti (Hell), illetve a cím (Road to Nowhere) foglal össze. Az album Graubard első jelentős kiadványa, számos benne szereplő kép közel harminc évig sehol nem volt látható.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/10/Graubard_RoadToNowhere_15-scaled-1.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/10/Graubard_RoadToNowhere_17-1.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/10/Graubard_RoadToNowhere_22-1.jpg)
Robin Graubard: Road to Nowhere
Kiadó: Loose Joints
loosejoints.biz
Borítókép: Kakas, a piac közelében, Tito marsall utca, Szarajevó, Bosznia és Hercegovina © Robin Graubard 2022 courtesy Loose Joints
![Formába zárni a zenét](/content/images/size/w600/2022/10/4-2-scaled.jpg)
Formába zárni a zenét
![A jövőre fókuszál a MOME az idei Budapest Design Weeken](/content/images/size/w600/2022/10/Balatorium_pavilon-latvanyterve.jpeg)
A jövőre fókuszál a MOME az idei Budapest Design Weeken
![Mindenkivel háborúzhatsz, de a szakácsoddal nem | Interjú Witold Szabłowskival](/content/images/size/w600/2022/10/IMG_1469-scaled.jpg)