A Pozsonyi Fotóhónap minden év novemberében a világ aktuális eseményeire reflektáló, a fotóművészet értékeit megjelenítő kiállításokat mutat be. Idén is számos tárlatot, elsősorban szlovák és közép-európai alkotók munkáit láthatjuk a szlovák fővárosban. Ezek közül három kiállítást ajánlunk!
Miloš Dohnány: A városban (In the City)
Miloš Dohnány (1904–1944) a két világháború közötti modern szlovák fotográfia egyik legjelentősebb alkotója. Dohnányra nagy hatással volt az avantgárd látásmód, az 1930-as évek elején ismerkedett meg a neves cseh fotográfussal, Jaromír Funkkal, illetve Moholy-Nagy László nézeteit és munkásságát is ismerte – mindez megerősítette a formai kísérletezés iránti érdeklődését. Anyag- és tárgytanulmányai, kompozíciói és csendéletei alkotják munkásságának legjelentősebb részét, azonban az A városban című kiállításon az 1930-as, 1940-es években készült pozsonyi képei is láthatóak. Akárcsak a műteremben lévő tárgyakat, a városi környezetet, a modern épületeket is dinamikus kompozíciók által, ferde horizontokkal, átlókkal, felül- és alulnézetből örökítette meg.
Juraj Mravec: Háború Ukrajnában (War in Ukraine)
Juraj Mravec (sz. 1987) szlovák fotográfus fényképezte a kijevi Euromajdan tüntetéseket 2014 januárjában, majd 2015 és 2017 között Donyeck és Luhanszk régiót, 2015-ben pedig Peace to You All címmel filmet forgatott, amelyben Kelet-Ukrajnában élő hétköznapi embereket, katonákat és veteránokat mutatott be. Ekkor még mindkét oldalra eljutott, és például egy olyan bányászt is megszólaltatott, akit ukrán katonák megvertek, mondván, hogy a Donyecki Népköztársaságnak dolgozik. 2022. február 24-e óta folyamatosan fényképezi az Ukrajnában zajló háborút, júliusig összesen két hónapot töltött az országban, és ezúttal már egyértelműen állást foglalt. „Nem tudok semleges lenni, igaz? Ha jól működik a fejed, be kell látnod, hogy ez orosz agresszió volt.” Saját bevallása szerint azt az oldalt választotta, ahol demokrácia van. A tavaly februári sokk óta valószínűleg sokan belefáradtak az orosz-ukrán háború eseményeinek és fényképeinek a követésébe. Mravec képei azonban elemi erővel idézik fel az orosz agresszió kezdeti következményeit, a lebombázott panelházak, kiégett autók, kétségbeesett öregek és gyerekek, menekülők és föld alatti óvóhelyek látványát. A Kijevhez közel fekvő Irpin lerombolt hídján egy fejtetőre állt autó hátsó szélvédőjének koszos ablakára valaki ezt írta: Слава Україні!
Gian Butturini: Szembeszállni az igazságtalansággal (Coming Up Against Injustice)
Gian Butturini (1935–2006) olasz fotográfus az 1960-as évektől kezdve küzdött a szegénység, az egyenlőtlenség és az elnyomás ellen a képeivel. Fényképezett társadalom perifériáján élőket, munkahelyi balesetet elszenvedőket, forradalmakat és konfliktusokat. A Pozsonyi Fotóhónapon látható kiállításán két sorozata áll a fókuszban: az 1969-es London és az 1972-ben kiadott Írországból Londonderry után (From Ireland after Londonberry). Butturini Londonban elsősorban hippiket, utcán ülő, cigiző fiatalokat, drogfüggőket, bevándorlókat, hajléktalanokat fotózott, majd mindezt egyedi módon publikálta egy albumban. Képpárokat alkotott, ki- és megvágta a képeket, szemcséssé és kontrasztossá tette őket, szövegeket helyezett melléjük. A legendás brit fotográfusnak, Martin Parrnak annyira tetszett, hogy 2017-ben a saját előszavával újra kiadta. Az 1972-es album képei a Véres vasárnapként elhíresült tragikus esemény után egy héttel készültek. A fenyegető hangulatú városrészben barikádok, szögesdrótok, falfirkák, felfegyverzett katonák jelzik a vérengzést; Butturini a politikailag érzékeny sorozatában is az ártatlan áldozatokra, például a gyerekekre fókuszált.
Pozsonyi Fotóhónap | Web | Facebook
Borítókép: Miloš Dohnány
Források: www.mesiacfotografie.sk | citylife.sk | japantimes.co.jp | internimagazine.com