Kovács Adél divattervezővel korábban már találkozhattatok a Hype&Hyper oldalán, mikor a művészpáros sorozatunkban a NUBU-val készítettünk interjút. A 2020-as olimpiai formaruha tervezője a márkával való nyolc évnyi együttműködés után új kihívásokra vágyott, de leginkább másfajta kibontakozásra, olyan területeken, ami mindig is a munkája része volt: trendtanulmányozások, fotókoncepciók tervezése és folyamatos kutatás a design sokszínű világában. Most Adél mesélt nekünk inspiráló életútjáról, a divat és a design fúziójáról, illetve az örökös tanulásvágyról. Interjú!
Ez a cikk eredetileg 2022. február 4-én jelent meg.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper.png)
Milyen út vezetett a divattervezői pályáig? Mikor fogalmazódott meg benned, hogy érdekel a divat területe?
Egyértelműen örököltem művészetek iránti érzékenységet. Már általános iskolás koromban tudtam, hogy tervező szeretnék lenni. Nagyjából negyedikben kezdtem el bútorokat tervezni rajzórán, valószínűleg azért, mert a szüleim sok lakberendezési témájú magazint olvastak. Nagyon nyitottak voltak a designra, művészetre és zenére is, anyukám jelmeztervezőként dolgozott. Dunaújvárosiként a kortárs művészet is folyamatosan jelen volt a környezetemben. A bátyám építésznek tanult, mindemelett zenélt és táncolt.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textil szakán és a külföldi utazásaimkor fogalmazódott meg bennem, hogy elsősorban a divattervezés érdekel. Ami visszatekintve érdekes, hogy Bécsben, a Park nevű concept store volt az a divattér, ahol éreztem, hogy én is ilyen funkcionális és puritán ruhákat és környezetet szeretnék tervezni a jövőben. A MOME mellett képeztem magam a London College of Fashion intézményében is, ahol férfiruha tervezést tanultam. Az egyetemi éveim alatt megalapítottam csoporttársaimmal (Hajdú Anettel, Havancsák Terézzel és Hofstädter Szandrával) a KEPP showroom alkotóteret. A stúdiónak egy lakás adott otthont a Vörösmarty téren, ahol nemcsak éjjel-nappal alkottunk, de nagyszabású programokat és partikat is szerveztünk, hogy kapcsolódni tudjunk a szakmával. Nagyon sokat köszönhetek például Pálmai Angienek és Hencz Péternek, akikkel nemzetközi színvonalon dokumentáltuk a kollekcióimat. Az évek alatt olyan portfóliót építettem, és olyan szakmai elismerést szereztem nagyon fiatalon, amivel könnyű volt külföldön Eudon Choi stúdiójában, majd később itthon a NUBU-nál elhelyezkednem.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper2.png)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper3.png)
A divattervezés mellett designtanácsadónként és trendelőrejelzőként is dolgozol. Mesélnél arról, hogy hogyan vezetett a NUBU-tól az utad ide, és milyen projektekben veszel most részt?
A trendelőrejelzés és a designtanácsadás összefüggő fogalmak, mivel a termékek vagy szolgáltatások tervezését megelőzi a trendkutatás. Trendelőrejelzést annak érdekében érdemes készíttetni, hogy termékeink és szolgáltatásaink minél hosszabb ideig hasznosak legyenek. Ez fenntarthatósági szempont is, azért dolgozom, hogy ne jöjjön létre olyasmi, ami haszontalanná válik vagy kimegy a divatból. Ezzel már rövid távon is energiát, alapanyagot takaríthatunk meg és profitot maximalizálhatunk. Egy jó minőségű, tartós termék évekig hordható, megőrzi az értékét, akár újra is értékesíthető. A designtanácsadásban azt tartom fontosnak, hogy egy márka termékei, szolgáltatásai, csomagolása, kommunikációja autentikus, könnyen megkülönböztethető, ugyanakkor funkcionális legyen. A trendtanulmányaimat kutatásokkal megalapozva, ugyanakkor megérzéseimre hagyatkozva dolgozom ki.
Amikor elhatároztam, hogy nyolc év után befejezem az együttműködésemet a NUBU-val, tartottam egy kis szünetet, hogy átgondoljam, mi lehet a következő kihívás. Az olimpiai formaruha létrehozása után nem éreztem, hogy az elmúlt időszakban közel ezer különböző ruha és kiegészítő megtervezése után ugyanezt folytatni kihívást jelentene számomra. A tervezés mellett egyébként a fotókoncepciók megalkotásáért, a kirakati installációk megtervezéséért és a kollekciók inspirációjául szolgáló zen filozófia kibontásáért is nagyrészt én voltam a felelős.
Az elmúlt rövid időszakban létrejött projektjeim nagy része még nem nyilvános, de az ügyfeleim között volt nemzetközi hotellánc és luxus-bőrkiegészítőket gyártó cég is. Nagyon jó érzés volt, hogy minden megbízóval ajánlás útján kerültem kapcsolatba. Szeretem, ha egy megrendelővel létrejön a kémia, kölcsönösen tanítjuk egymást a megbeszéléseken, ez az útja annak, hogy különleges ötleteket dolgozzunk ki közösen. Alig várom, hogy a közeljövőben egyre nagyobb szabású projektekben vehessek részt, és egyre többen higgyenek abban, hogy egy külső, trendérzékeny szem segíthet fenntarthatóbbá és gazdaságosabbá válni.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper4.png)
Hogyan lettél egyetemi oktató? Miben és mennyiben változott a divathoz való hozzáállásod, és az oktátással kapcsolatos nézeteid?
Az oktatási lehetőségek találtak meg engem. A Budapesti Metropolitan Egyetemre Droppa Judit volt egyetemi tanárom felkérésére kerültem. Előtte máshol is tanítottam, de az oktatásról való elképzelésem egyre inkább formálódott. A METU nagyon nyitott közegének köszönhetően nemcsak a tematikák felépítésében tudtam aktívan részt venni, hanem további tanárok meghívásában is.
Az oktatásban arra törekszem, hogy életszerű helyzetekbe hozzam a hallgatókat, és a megrendelő oldaláról segítsem a projektjeik létrehozását. Jó oktatóvá az válhat, aki mélyen ismeri a szakmát, és nemcsak az anyagokkal és technológiákkal kapcsolatban van tapasztalata, hanem tisztában van azzal, hogyan működik egy divatcég vagy a média. Mindemelett kíváncsi az új generációra, önzetlenül képes tanácsokat adni. Szeretném, ha a hallgatóim kitűnnének a tömegből, és nemcsak a szakmai megoldásokban lenne elképzelésük, hanem komplexen értenék a szakma működését nemzetközi szinten is.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper11.png)
Egyéb feladataid mellett az általad megálmodott Archívé Atelier kreatív igazgatója is vagy. Ismertetnéd velünk ezt a projektedet?
Az Archívé Atelier Benkó Zsuzsanna kommunikációs tanácsadó barátnőmmel közös projektünk. Amikor kitaláltuk, az volt a célunk, hogy alkossunk valami olyat, aminek az esztétikáját teljesen mi alakítjuk ki. Az Archívé egy virtuális tér, ahol konceptuális divattal, könyvek és lakáskiegészítők keresésével és újraértékesítésével foglalkozunk. A kollekció egy részét konceptuális luxusbrandek alkotják, többek között a Comme des Garçons, Jil Sander, és Issey Miyake.
Szerettünk volna létrehozni valamit úgy, hogy nem hozunk létre semmi újat – szerintünk ennél nem létezik fenntarthatóbb gondolat. Amit kreatívan hozzáadunk az az, hogy új életet adunk ezeknek a talált daraboknak, művészi fotókat készítünk róluk, és megtaláljuk a ruhákhoz és tárgyakhoz passzoló egyéniségeket. A jövőben emellett szeretnék áttervezni néhány meglévő designer darabot, ezzel feltéve a kérdést, hogy tervezhet-e két egymás számára ismeretlen designer közösen.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper6.png)
Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Breuer Marcell Doktori Iskolában végzed kutatómunkádat a divat és az építészet kapcsolatáról. Mi készetetett arra, hogy egy újabb területet tanulj? Mi benne a legizgalmasabb számodra?
Amikor jelentkeztem a DLA (Doctor of Liberal Arts) programra, a kutatással a divattervezés kontextusba helyezése volt a célom. Ez a kontextus számomra egyértelműen az építészet, hiszen az egyetem elvégzése óta a tér és a ruhák kapcsolatával foglalkozom. A kirakati térinstallációk és fotóháttér-díszletek tervezésétől eljutottam odáig, hogy hogyan tud egy üzlettér az Andrássy úton meditatív térélménnyé alakulni, hangsúlyozni egy divatmárka filozófiáját. A jövőben szeretném az eladótér-design új koncepcióját megtervezni, ahol a vásárlás mellékes, a fő cél a közösségépítés. A kutatásban az egyik legnagyobb élmény az, hogy van időm valamiben koncentráltan elmélyülni, és nem szükséges szoros határidővel eredményt felmutatnom.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper7.png)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper8.png)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper9.png)
Lehet arról tudni, hogy jelenleg milyen ügyben tartózkodsz Mexikóban?
Itt is egy trendkutatást készítek. A Kortárs térfúzió: divat és design című kutatási tervemmel megnyertem a Magyar Állami Eötvös Ösztöndíjat. Az ösztöndíj lehetőséget biztosít számomra, hogy a mexikóvárosi TEA építész irodában dolgozhassak és konzultálhassak a kutatási projektemről a főépítésszel. Mexikóvárosban jártam már korábban, és az a designérzékenység, amit itt megfigyeltem, nagyon másmilyen, mint Európában. Itt ugyanis a kortárs designnal egyszerre van jelen a helyi tradicionális kultúra tisztelete. Ezt a különlegességet szerettem volna úgy magamba szívni, hogy itt élek és dolgozok egy rövid ideig.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper12.png)
Mik a jövőbeli terveid? Van még olyan terület, amivel meg szeretnél ismerkedni?
Számomra a tanulásnak sosincs vége, sőt, engem ez éltet leginkább. Valószínűleg a doktori iskola befejezése előtt most nem fogok új terület megismerésébe belekezdeni. A legfontosabb tervem a jövőben egy élettér tervezése, amit szeretnék majd a bátyámmal közösen létrehozni. A lakáshoz már rengeteg ötletet gyűjtöttem, szeretném, ha ez egy igazi concept space lenne, ami alkalmas lakótérnek és stúdiónak egyaránt.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/hyper5-2.png)
Fotók:
Pálmai Angie, Hencz Péter, Földi Ádám, Csepeli Eszter, ZOA Studio, Kovács Adél
![Így élnek Prágában – kiállítás nyílt a cseh főváros otthonairól](/content/images/size/w600/2023/02/5cbd0e237ad9b1acb798c49088d4b59c9d9a44f2a7df600e8a444574665270e1.jpg)
Így élnek Prágában – kiállítás nyílt a cseh főváros otthonairól
![Alapításának 700. évfordulóját ünneplik Vilniusban](/content/images/size/w600/2023/02/pakeistafinal.png)
Alapításának 700. évfordulóját ünneplik Vilniusban
![Gogolból inspirálódó alkotó, aki nem fél megmutatni a valóságot | Interjú Valló Bertával](/content/images/size/w600/2023/02/COVER-min-1.jpg)