fbpx
Nyomj Entert

A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj idei nyertese: Szabó Eszter

Az Andrássy úton nemrég megnyílt, Queenie Rosita Law által alapított Q Contemporary magánmúzeumban adták át a Leopold Bloom Díjat, melyet idén Szabó Eszter nyert. A döntősök munkáiból rendezett kiállítás szeptember 21. és november 14. között tekinthető meg a Q Contemporary épületében.

A 2011 óta kétévente meghirdetett Leopold Bloom Díj célja, hogy a hazai képzőművészek nemzetközi karrierépítését támogassa, és elősegítse a szorosabb képzőművészeti kapcsolatok kiépítését Magyarország és a nyugat-európai országok között. A tízezer euró díjazású elismerés nyertesét szeptember 18-án hirdették ki a közép- és kelet-európai fókuszú Q Contemporary magánmúzeumban. Mary McLoughlin és John Ward ír műgyűjtők, a Maurice Ward szállító és műtárgyszállító cég tulajdonosai által alapított díjra idén beérkezett 66 pályázatból egy nemzetközi művészeti szakemberekből álló, háromtagú zsűri választotta ki az öt finalistát, majd közülük a nyertest, Szabó Esztert.

A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj zsűrije minden alkalommal más: olyan nemzetközi szakemberekből áll, akik jellemzően nemcsak saját országuk művészeti közegére, hanem a globális színtérre is rálátással bírnak, a magyar művészeti szcénához azonban nem kötődnek. Idén a zsűri elnöke az ír művészeti és kulturális menedzser, Mary McCarthy, a corki Crawford Art Gallery igazgatója, zsűritársai pedig a Chilében élő lengyel képzőművész, Dagmara Wyskiel, az antofagastai ISLA Művészeti Rezidencia Központ koordinátora, valamint a szlovák történész, kurátor és művészetkritikus Richard Gregor, a liptovi Peter Michal Bohúň Galéria igazgatója volt.

Szabó Eszter és Mary McLoughlin

A díjátadót megelőzően a zsűri tagjai műteremlátogatásokon vettek részt, hogy minél teljesebb képet kapjanak a díjra jelölt művészek munkásságáról. A zsűri elnöke beszédében kiemelte, hogy Szabó Eszter munkáit frissnek, érettnek és magával ragadónak találták. Az újmédiát és az animációt ötvözve új struktúrákat hoz létre, amelyek nemcsak fizikai, hanem személyes szinten is megragadják a befogadót.

Szabó Eszter a hétköznapi élet társadalmi viszonyaiból nyer inspirációt: festményekből animált műveinek olyan megfáradt nőalakok a főszereplői, akik a mindennapi realitás fiktív elszenvedői. Megfigyeli, gyűjti, sűríti és feldolgozza az „itt és most” jelenségeit. Az alakok általában az idealizált „női szépség” attribútumaival nem rendelkeznek, és nem is egy konkrét személy vonásait viselik magukon. A karakterek sokkal inkább mozaikszerűen épülnek fel és a hasonlóságot, tipikusságot reprezentálják.

A Leopold Bloom Díj kiállításán látható Princess Beauty című animációjának alapja saját festménye, amely Lucas Cranach festőművész 16. századi, Anna Cuspinianról készült portréjának kortárs újraértelmezése.  Műve kapcsolatot és új narratívát hoz létre a klasszikus festészet és a kortárs művészi jelenlét között, ami azért is izgalmas, mert mindannyiunkat emlékeztet arra, hogy az emberi állapot évszázadok óta szinte változatlan.

„Lucas Cranach Anna Cuspinian című portréjának az unottsága, a fáradtsága a görnyedtsége ragadott meg. Azt képzelem, hogy ez a nő magában káromkodik. Persze közben egy nagyon fontos ember feleségeként egy kettős portréhoz pózol, szépen felöltözve. Annyira ismerősnek tűnt ez a hangulat, érdekelt, hogy milyen, ha ez az arc egy mai közegbe ágyazódik” – mondja Szabó Eszter.

A festmény olajjal készült fára, illetve a Cranach kép nyomtatott részletére. Szabó Eszter a képet textúraként használta fel a 3D-ben készített renderekhez, amelyekben fizikai szimulációkkal keverednek animációs mozgások. Az installáció öt TV-ből áll, melyeken több – a fent említett technikával készült – fragmentumból összevágott videó fut. „A hang Mosonyi Alíz meseversét idézi, melyben egy Szép Hercegnő ül két tulipánnal a kezében. A tulipánok mindenféle engedelmességre, “tisztes nőiességre” nevelő utasításokat sugdosnak neki addig, ameddig ezt a lány végképp el nem unja. A háttérben a tulipánok erőszakosan szépelgő dúdolása keveredik egy mosógép zajával” – teszi hozzá.

A tízezer euró összegű elismerést Szabó Eszter egy külföldön megvalósuló kiállítás és az ahhoz kapcsolódó költségek biztosítására használja fel.

Szabó Eszter (1979) – a Leopold Bloom Díj történetének legtöbbször nominált alkotója – 2006-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, posztgraduális tanulmányait 2016-ban fejezte be a Le Fresnoy École Internationale des Arts Contemporains-ban. Egyéni és csoportos kiállítások keretében többek között már Párizsban, New York-ban, Brüsszelben és több francia és német nagyvárosban is bemutatkozott.

A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj öt döntősének – Balázs Nikolett, Farkas Roland, Kocsi Olga, Koós Gábor, Szabó Eszter – munkái a Q Contemporary Andrássy úti épületében láthatók 2021. szeptember 21. és november 14. között.

Leopold Bloom | Web | Facebook | Instagram
Szabó Eszter | Web | Instagram

Még nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük