Átfogó és impozáns art deco kiállítás nyílt Lengyelországban

Átfogó és impozáns art deco kiállítás nyílt Lengyelországban

A płocki Mazóviai Múzeum idén szeptemberben nyitotta meg Lengyelország legnagyobb art deco-nak szentelt állandó kiállítását. A két világháború közötti időszak művészete című tárlat több mint 1800 design darabot és alkotást tartalmaz: lakberendezési tárgyak, festmények és szobrok, divatcikkek, ékszerek, valamint értékpapír- és numizmatikai tárgyak mesélnek a mozgalmas húszas évekről és a korszak karakteres esztétikájáról.

A kiállítás tervezésével a lengyel Koza Nostra stúdiót bízták meg, akik a praxisukat élménytervezésként definiálják. „Véleményünk szerint a kiállítások nem csupán műtárgyak gyűjteményei, hanem olyan helyek, ahol új ötletek születnek a kultúra, a természet és a technológia közötti párbeszédből. Az egyedi építészeti megoldások révén mi pedig érzelmi kapcsolatot építünk az emberek és a tárgyak, valamint a tér és a tartalom között” – vallják. Az art deco kiállításnál a környezetet szándékosan elegánsra és minimalistára tervezték, hogy kiemeljék, ne pedig uralják a korszak pompáját. A felhasznált anyagok színpalettáját ezért tudatosan szűkítették a fekete, szürke és fehér árnyalataira, anyagok közül pedig a fémet és a krómozott acélt részesítették előnyben.


A látogató először egy mozgalmas, agora jellegű térbe csöppen, ahol különböző üzletek, egy mozi, egy ékszerész, egy bank és egy art deco bérház homlokzata találkozik. Középen, egy forgó emelvényen egy fényes piros, oldtimer autó parkol, körben ruhagyűjtemények. A csillogó hangulatot a háttérzene teszi teljessé. Az első emeleten aztán exkluzív magánlakások birodalma következik, ahol az 1930-as évek lengyel értelmiségének enteriőrjei kerülnek porondra. A bútorokat a gyakorlatban is emelvényekre helyezték, és áttetsző paravánokkal választották el, ami azt a benyomást erősíti, hogy az elit intimszférájába kukkant be a néző. Az első emeleten található egy művészeti és egy designgaléria is, utóbbiban a neves lengyel üveggyárak – Niemen, Zawiercie, Hortensja, Krosno – és külföldi gyártók üvegeinek gazdag gyűjteménye látható. A fémkollekciót varsói, európai és amerikai cégek termékei képviselik, a kerámiát pedig Ćmielów, Pacyków, sziléziai manufaktúrák és külföldi porcelánok. A kiállítás utolsó egysége, az Identitás Csarnoka, a lengyel művészek 1925-ös párizsi világkiállításon elért sikerére utal.

A kiállítást Irena Huml professzor, a kiváló lengyel művészettörténész emlékének ajánlják, aki az art deco gyűjtemény létrehozásának ötletét és az irányzat állandó kiállításának létrehozását támogatta Płockban.

Koza Nostra | Web | Facebook | Instagram

Mazóviai Múzeum | Web | Facebook

továbbiak
Krakkóban éled újjá Rembrandt művészete – különleges installáció a NARchitekTURA stúdiótól
poland

Krakkóban éled újjá Rembrandt művészete – különleges installáció a NARchitekTURA stúdiótól

A NARchitekTURA csapata újabb egyedi installációval lepte meg a művészetkedvelőket: a nyáron kiállított reneszánsz gyűjtemény és Botticelli Virginia története című műve után megint egy nagy múltú alkotást láthatunk rendhagyó megvilágításban. Ezúttal Rembrandt igazán kivételes festményét, A lengyel lovast csodálhatjuk meg, kicsit sem megszokott környezetben. Rembrandt alkotását ezúttal a krakkói Wawel
Buszmegálló vagy közösségi központ?
community

Buszmegálló vagy közösségi központ?

A lengyelországi Wieleńben áll egy többfunkciós, minimalista, betonból és üvegből készült épület, amit a helyiek csak “buszmegállónak” hívnak, azonban valójában sokkal fontosabb szerepet tölt be a közösség életében. A “Skwer Usług Kultury, Przystanek Edukacja” nevű projektet Wieleń egy kihaltabb részén valósították meg, amire nagyon is ráfért a revitalizálás. Szükség volt
Mindenkivel háborúzhatsz, de a szakácsoddal nem | Interjú Witold Szabłowskival
poland

Mindenkivel háborúzhatsz, de a szakácsoddal nem | Interjú Witold Szabłowskival

A már magyar nyelven is olvasható, Így etesd a diktátorod című könyv öt híres XX. századi diktátor (Szaddám Huszein, Idi Amin, Enver Hoxha, Fidel Castro és Pol Pot) szakácsát szólaltatja meg. Mi a közös az egymástól egyébként távoli országok önkényuralkodóinak szakácsaiban? Hogyan gyakoroltak önkritikát a kommunista Albániában? Mi az oka