Egyre több a hasonló eset, amikor a homályos múltú művek aukcióra kerülnek, ahol kiderül róluk az igazság.
Alessandro Turchi Madonna gyermekkel című, a 16. században készült festménye került vissza Japánból Lengyelországba a két ország egyezsége alapján. A mű még tavaly bukkant fel egy tokiói aukción, ahol fény derült a kétes eredetére. Az ugyan nem tisztázódott, hogy hogyan került Japánba, de az biztos, hogy legutóbb New Yorkban értékesítették a 90-es évek végén. Eredetét viszont egészen a 18. századig visszavezették: ekkor Stanislaw Kostka-Potocki lengyel arisztokrata birtokában volt, azonban a feljegyzések szerint 1823-ra már egy másik előkelőség, Przeworski Henryk Lubomirski gyűjteményének részét képezte. Az országból a második világháború alatti náci megszállás idején tűnt el. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a hivatalosan lefoglalt kincsekről a nácik pontos feljegyzést készítettek – ami még ma is megvan –, így bizonyítható volt Turchi művének eredete.
Eddig 600 műalkotás érkezett vissza Lengyelországba abból a nagyjából 660 ezer darabból, amit a nácik elloptak 1936 és 1946 között – azaz mindössze 0,9 százalékuk. Ebből azonban csak 521 darab szerepel a fenti képeken látható hivatalos listában. Agata Modzelewska, a kulturális minisztérium vonatkozó részlegének vezetője szerint az utóbbi években kezd javulni a helyzet. Egyre több nácik által ellopott művet adnak aukcióra, mivel a hosszú évtizedek alatt szép lassan elfelejtődött a képek sötét múltja. Itt azonban a bevizsgálás során lebuknak, és a szakértők felveszik a kapcsolatot az eredeti tulajdonos hazájának illetékes hatóságaival. Azonban nem csak a nácik által ellopott kincseket követelik vissza az eredeti tulajdonosaik: egyre hangosabbak a gyarmatosított vagy egyéb módon megszállt és kifosztott országok restitúciós igényei is, ugyanis Görögország, Afrika, India és Mexikó is komoly erőforrásokat fektet műkincseinek visszaszerzésébe.
Forrás: Artnews
Nyitókép: kultura_gov_pl/Twitter