Mindenkinek vannak jó sztorijai egy-egy budapesti szórakozóhellyel, kocsmával kapcsolatban – jó bulik, baráti összeülések, ünneplések, váratlan, vicces mozzanatok. Mint egy ismerős illat vagy klassz zene, úgy ezek a helyek is emlékeket idéznek fel bennünk, kötődünk hozzájuk. De persze nemcsak nekünk, hanem az A38-nak, a Bélának és a Telepnek is megvan a maga története, karaktere, egyénisége. Csuth Péter grafikus nemrég eljátszott azzal a gondolattal, hogy vajon milyen lenne, ha ezek az ikonikus helyek saját sört készítenének, aztán meg is álmodta hozzájuk a címkéket. Budapest Label Tour – 14 hely, 14 sör.
Honnan jött az ötlet, hogy belevágj ebbe a projektbe? Miért pont sör?
Szerettem volna egy olyan grafikai munkát, amelyben sokan megtalálják magukat, emlékeiket, szokásaikat, amihez többen tudnak kötődni. Budapest a kocsmák, romkocsmák, italozók városa, így valamennyire adta magát a dolog, hogy errefelé kellene kutakodni.
Az egyes helyszínek hangulatai, vizuális megoldásai szuperül visszaköszönnek a fiktív sörcímkéken. Milyen szempontokat vettél figyelembe a tervezés során?
Elképzeltem, hogy ha ez a projekt valós megrendelésre készülne, mik lennének azok a sarokpontok, fontos információk, amelyeknek biztosan szerepelniük kellene egy-egy címkén. Ezeket mind számításba véve jutottam el oda, hogy nyilván fel kell tüntetni a sör nevét, fajtáját, valami kis apróbetűs részt, mint összetevők, gyártó és a többi, valamint vonalkódot. Továbbá fontos szempont volt, hogy a grafikában a hely arculati elemei is megjelenjenek. Ha belegondolunk, az összes hely ugyanolyan: van ajtaja, amin be lehet menni, a pultnál lehet kikérni a sört, vannak székek, le lehet ülni, szól a zene… De akkor melyek azok az egyedi motívumok, amelyek miatt mégis teljesen eltérnek egymástól? Na, ezeket akartam megragadni a címkéken.
A Budapest Label Tour során az A38 Hajónak, a Beat On The Bratnak, a Bélának, a Doboznak, a Dürer Kertnek, a Dzzsnek, a Kertemnek, a Központnak, a Klub Vittulának, a LÄRM-nak, a Skalnak, a Neked Csak Dezsőnek, a Szimpla Kertnek és a Telepnek terveztél fiktív sörös címkéket. Miért pont ezt a tizennégy helyet választottad? Ahogy látom, inkább pestiek – ennek van például jelentősége?
A baráti körömet kérdeztem végig arról, hogy kinek milyen budapesti hely jut az eszébe, ezekből szemezgettem. Persze igyekeztem olyanokat választani, amelyek valamilyen meghatározott stílust is képviselnek. Sajnos, rengeteg fontosabb állomás kimaradt, szóval tervezem a folytatást.
Mi a véleményed a mai kézműves sörök egyedi címkéiről? Mennyire válasz ezekre ez a munka?
Nem vezérelt a magyar sörcímkepiac megreformálása, de azért azt sem mondom, hogy nem látok még kibontatlan szálakat ezen a téren. A címke egy jó hordozó, amin információk szerepelnek, de hogy ezeket hogyan tüntetik fel rajta, arra ezeregyféle megoldás létezik. A projekt kapcsán engem az amerikai sörcímkepiac inspirált. Illusztratív, minimál, absztrakt, teljes agymenés – minden egyszerre! Úgy érzem, itthon nehezen lépünk ki abból a jól megszokott mederből – tisztelet a kivételnek –, hogy minden kreativitást mellőzve a sörcímkének úgy kell kinéznie, mint húsz éve is. Dehogy kell! Szerintem a lényeg, hogy le akarjam venni a polcról!
A Budapest Label Tour eltér az eddigi munkáidtól, vagy éppen hogy jól ötvözi őket?
Azt gondolom, jól ötvözi. Szeretek változatos grafikákat készíteni, mégis valahogy minden munkámat összetartja egy sajátos, rám jellemző világ. Kedvelem a tipográfiai kísérletezéseket, gyakran használom a betűket illusztrációs elemként. Szeretek többféle stílusban mozogni, vegyíteni a manuális technikákat a digitálissal, a Wacom-rajzot az Illustrator vektoraival. Amúgy itt most a nem is tudom, hányadik címke készítésénél ugyanazt éreztem, mint a képzős diplomamunkám során, ahol filmrendezőknek terveztem egyedi plakátot – vonz a játékosság!
És ez nagyon jól érvényesül a portfóliódban is. Nagy kedvenceink például a rozsdamarta, festett, fából készült betűid. Jelenleg min dolgozol?
Több kisebb-nagyobb projekten dolgozom most egyszerre. Hamarosan megjelenik pár portrérajzom egy londoni magazinban, folyamatosan épül egy borászat grafikai világa, pár logó különféle területen dolgozó embereknek és cégeknek. Szabadidőmben pedig a Cinema 4D-t tanulmányozom, makettezek, és igen, betűket készítek fából.
A teljes Budapest Label Tour projekt erre a linkre kattintva tekinthető meg.