Pécs után 2023-ban egy újabb magyar város, Veszprém lesz Európa Kulturális Fővárosa (EKF), amelynek modern, többrétegű mondanivalóval bíró, européer szemléletmódú arculatát a Hidden Characters tervezte. Nagy Dániellel és Orbán Péterrel beszélgettünk.
A budapesti tömegközlekedési logók, illetve az Erzsébet téri irányítórendszer tervezése után az EKF projekt egy viszonylag új terep volt a Hidden Characters számára. Az effektív munkát megelőzően természetesen tanulmányozták a 2010-es pécsi programot, és több más kulturális esemény designját is, amelyekben nem feltétlenül a konkrét arculati elemeket vizsgálták, inkább a megfelelő hangulatot keresték – mit közvetítenek, mit emelnek ki. A legnagyobb segítség azonban mégis az a részletes brief volt a számukra, amivel – hat másik várost megelőzve – Veszprém az EKF pályázatot is megnyerte. Ebben az egzakt anyagban – Dani és Péter elmondása szerint – nagyon jól összefoglalták a hívószavakat, a kulturális, társadalmi és gazdasági aspektusokat. „Napi szinten nézegettük, sok ötletet és inspirációt adott a tervezéshez” – mondták el.
Ahogy az eddigi munkáiknál, úgy itt is együtt kezdték az ötletelést. „Oda-vissza pingpongozással jönnek ki általában a legjobb koncepcióink. Közösen gondolkodunk, skiccelgetünk, ami eltart két-három napig, majd elvekről beszélgetünk, keressük a megjelenítés legmegfelelőbb módjait. Az EKF2023 program esetében mindez két tervet eredményezett. Az egyik egy kifejezetten absztrakt elgondolás volt, amelyben az európai sokszínűséget próbáltuk a geometria nyelvén megfogalmazni – a különböző kultúrák közös metszetét, vagyis tulajdonképpen magát az európaiságot szerettük volna kiemelni. És hát igen, ez nem egy tej, amire rárajzolsz egy tehenet és kész (nevetnek). Pont az a nehézsége, hogy olyan vizuális formát találjunk, ami van annyira elvont, hogy többféleképpen értelmezhessük, és így szélesebb spektrumát fedje le a témának, ugyanakkor az emberek számára mégis megfogható és érthető legyen. A másik, végül nyertes tervünk esetében aztán egy fokkal közelebb kerültünk ehhez az elképzelésünkhöz…” – jegyezték meg.
A Farkas Anna, Laki Eszter, Can Togay, Hegyeshalmi László és Gerhes Gábor nevével fémjelzett szakmai zsűri által szelektált grafikusok – a de_form, a Graphasel Design Studio, a Hidden Characters, Mesterházy Ákos, a Peltan-Brosz Studio és Tóth Andrej – augusztus vége óta dolgozhattak az EKF új arculatán, amely munkákat októberben értékelték és a végső szavazáskor egyértelműen a Hidden Characters arculati terve mellett döntöttek.
„Több igazán jó munka született, de talán azért tudtunk mi egy picit jobban kiemelkedni, mert sikerült egy olyan plusz potenciált szemléltetnünk, amivel aztán az adott pályázat kilépett a klasszikus arculat-logó-tervezés mederből. Bár az alapgondolatunk az Európai Kulturális Főváros cím által – az emberekben és az egész térségben – előidézett felragyogás, egyfajta új felvilágosodás volt, arculati tervünk nagyon sok minden mást is magában foglal. Egy univerzális szikra, amely lehet egy könyv, amit kihajtunk, egy korona, hiszen Veszprém a királynék városa, és egyfajta terjedés is – a fényt és a hangot is ugyanezzel jelölik. Ráadásul szuperül lép interakcióba a környezetével, így aztán a kapcsolódó grafikai alkalmazások számára korlátlan kreatív, multifunkcionális lehetőséget kínál” – mondta el Dani és Péter.
November végén készült el a 110 oldalas, részletekbe menő arculati kézikönyv, amelyben az intro animációktól kezdve, többfajta plakát arányig mindenre adtak részletes leírást. „Ezzel lezárult egy intenzív szakasz; az EKF2023 projektcsapatának grafikusai az általunk tervezett logót és feliratokat már sikerrel használják a napi szintű kommunikációjukban. Vannak tervben más további együttműködések is. Meglátjuk” – mondták el a tervezők.
Fotók: Födémesi Csaba