„Ebben a digitális eszközökkel tömött világban érthető módon az embercentrikusabb, tapinthatóbb tapasztalatokat keressük. Minden érzékszervünkkel szeretnénk kivenni a részünket egy adott élményből vagy szolgáltatásból, akkor is, ha ez az alternatíva fáradalmasabb vagy drágább, mint digitális megfelelője” – írja David Sax „Az analóg bosszúja” című könyvében. A szerző az első fejezetben a bakelitlemezek reneszánszáról mesél, de szó esik benne a papír, a társasjátékok, és a film újjáéledéséről is.
Ma, amikor bevásárlólistánkat is okostelefonunkba pötyögjük és digitális naptárbejegyzések formájában jegyezzük fel fontos megbeszéléseink és találkozóink időpontját, szinte áhítozunk a kreatív gondolkodás és élményszerzés sokkal kézzelfoghatóbb formái után is. Érzékszerveinken keresztül akarunk kapcsolatot létesíteni mindennapi tárgyainkkal. Ahogy a hagyományos nyomtatott könyvek sem tűntek el a Föld színéről az ekönyvek megjelenésével, úgy a zenehallgatás aktusa sem korlátozódik csakis és kizárólag a digitális eszközök használatára. Régi, analóg tárgyainkról jóleső érzéssel töröljük le a port és tesszük az élmény részévé a tárgy üzembe helyezésének mozzanatait is. Nemcsak hallani, hallgatni akarjuk a zenét, hanem kapcsolatba is akarunk kerülni magával a hordozóval és a lejátszó masinával is. Ehhez az élményhez szorosan hozzátartozik a vizuális ingerek kielégítése is: a dombornyomással készült vagy épp pszichedelikus mintázattal díszített vinylborító teljesen más világot nyit meg előttünk, mint a digitális világot leíró egyesek és nullák alkotta univerzum. Az érzéki zenehallgatás példáit gyűjtöttük most össze Ausztriától az Egyesült Államokig.
Mayer Kitti
designteoretikus
The Meatpies – Babyrousa album | Murcia, Spanyolország
Chem ©
Curlos Guerrero
Nahu Marín Luriaud
Za! Loloismo | Barcelona, Spanyolország
Todojunto Graphics
Black Devil Disco Club – Lucifer Is A Flower| Saint Paul, MN, USA
Non-Format
Dead Fader – Sun Copter vinyl | Bécs, Ausztria
Thomas Neulinger
Gord Downie Album Cover | Berlin, Németország
Jenn Kitagawa