VOID címmel nyílt meg Jiří Příhoda kiállítása a prágai Rudolfinum Galériában. A cseh szobrász eddigi legnagyobb volumenű tárlatán az építészet és a szobrászat határán mozgó installációkba léphetünk be.
Jiří Příhoda munkásságában mindig is nagy szerepe volt az épületek és tárgyak, a funkcionális és az autonóm közti helyzetek feltérképezésének. Formatanulmányokként is helytálló, szobrászi minőségű installációihoz gyakran alkalmaz építészetben használatos anyagokat. Az általa készített konstrukciók gyakorlati funkciói szinte mindig háttérbe szorulnak, noha ez nem azt jelenti, hogy munkáit csak szemlélni lehet: a Rudolfinumban április 28-án megnyílt, eddigi legnagyobb kiállításán több művébe is bele lehet sétálni, több perspektívából meg lehet tapasztalni az installációkat és azok kapcsolatát környezetükkel.
A kiállításon három új munkáját (Rig, Quantumcraft és Hall 7) és két, a kilencvenes években készült kulcsművét is meg lehet tekinteni. Amellett, hogy Příhoda az építészeti gondolkodásra nem jellemző módon inkább a használaton kívül gondolkodik, műveinek fontos eleme az üresség és annak téralakító szerepe.
„Szeretném, ha a látogatók felfedeznék, milyen sok különböző módon lehet egy galériateret és annak struktúráját alakítani. A kiállítás címe, a VOID szó sokféleképpen értelmezhető a cseh nyelvben, számomra elsődlegesen az érvénytelenséget jelenti. Valamilyen módon érvénytelenítem, szobrászati minőségú tárgyakkal és installációkkal újrakonstruálom a galériát, ezzel igyekszem a látogatónak is megmutatni, mennyiféleképpen lehet szemlélni egy teret. Ürességet fog látni a műveimen belül és azokon kívül is” – mondja az alkotó.
A Rudolfinum neoreneszánsz épületében elhelyezett installációk a befogadó tér vizuális világával egyszerre állnak kontrasztban és ápolnak vele laza kapcsolatot – az ókori kánonokra való utalások Příhoda munkáiban is megjelennek.
Jiří Příhoda: VOID (2022. április 28 – augusztus 28.)
Galerie Rudolfinum, Prága
Kurátor: Petr Nedoma
Fotók: ©Archive of Jiří Příhoda, Martin Polák, Galerie Rudolfinum