Kortárs ékszer és textil? Irány  Veszprém! | Érintkezések / Contacts

Kortárs ékszer és textil? Irány Veszprém! | Érintkezések / Contacts

Veszprém, a királynék városatöbb szempontból is izgalmas úti cél lehet, ha a közép-dunántúli régió felé vesszük az irányt. 2023-ban a kultúráé a főszerep, hiszen ekkor a város lesz Európa Kulturális Fővárosa. Azonban érdemes figyelmünket már most ide irányítani, ugyanis egy rendkívül izgalmas és újító kiállításnak ad otthont a gyönyörű Dubniczay-palota. A Művészetek Háza Veszprém, a Texhibition és a Design Without Borders programsorozat szoros együttműködésében megvalósult, magyar kortárs textil- és ékszerművészek munkáit felvonultató Érintkezések / Contacts című kiállítás ajánlója következik.


Üdítő látni a hazai programpalettán egy ilyen jellegű kiállítást, Dohnál Szonja galériavezető, a kiállítás kurátora mesélt arról, hogy hogyan született meg a koncepció, hogyan kötődik a textil- és ékszerművészet Veszprémhez. „Ez valóban egy merőben új irányvonal számunkra a kiállítások tekintetében, de 2021-22-től szerettük volna bővíteni a kiállítási palettánkat, így kezdtünk el gondolkodni egy új és izgalmas irány kialakításán. Veszprém megyében hagyománya van a textilnek és az üvegművészetnek is. Noha ezeknek volt már kialakult közössége, közönsége, az évek során mégis háttérbe szorultak és elmaradtak a hasonló kiállítások. Ezért szerettünk volna ezen a meglévő csapásirányon elindulni, és visszahozni ezen műfajokat a város vérkeringésébe. Rendszeresen látogattam a Határtalan Design (Design Without Borders) kiállításait, és mindig rendkívül izgalmasnak találtam őket. Góbi Ritán (Góbi Rita Újvidéken született kortárs táncos, koreográfus – a szerk.) keresztül ismertük meg egymást Szigeti Szilvi Ferenczy Noémi-díjas textilművésszel. Akkor és ott, ennek az ismeretségnek révén körvonalazódott bennem végérvényesen, hogy szeretnénk az iparművészet, a textil, ékszer és üveg műfaját bevonni a kiállításainkba. Utóbbi már korábban is megjelent, 2020-ban Borkovics Péter üvegművész és Bullás József festőművész a veszprémi Fényrétegek című kiállítása során. Azonban 2022-től itt, a Dubniczay-palota Moholy-Nagy termében (korábban itt volt látható a László Károly Gyűjtemény, többek között Moholy-Nagy László művei is) reményeink szerint további iparművészeti és design tematikájú tárlat valósulhat meg a jövőben. Továbbra is kapcsolódnánk a Határtalan Design programsorozathoz, reméljük Szigeti Szilvivel és Radnóti Tamással, hogy ez egy hosszú távú együttműködés lehet majd. Illetve az Ékszerek Éjszakájához is szeretnénk majd csatlakozni. Ékszerművészekkel egyeztettünk és egyeztetünk, hogy ennek a főváros központú eseménynek is lehessen egy vidéki központja, itt Veszprémben.”

„Vidékre ezek a jellegű dolgok kevésbe érnek el, kevés lehetősége van a közönségnek ilyen típusú tárlatokon részt venni. Sokaknak pedig nincs lehetősége vagy kedve a fővárosig utazni. Ebből a szemszögből nézve abszolút van egy közösségépítő szándék is a kezdeményezés mögött, hogy létrejöhessen egy vidéki közössége/közönsége is a tematikának. Ez azért is fontos, mert így a különböző művészeti ágak közötti párbeszédet is erősíthetjük, és megmutathatjuk azt, hogy ezek nem önmagukért való, különálló dolgok, hanem egymással összefüggő rendszerben létezők.“

Szonja a kiállítás recepciójára irányuló kérdésünkre is bizakodva felelt. „A kiállítás fogadtatása nagyon pozitív. A pandémia ellenére már a megnyitóra nagyon sokan eljöttek, külön öröm volt, hogy a művészeket is köszönthettük. Szeretnénk a jövőben is minél több programot szervezni a tárlat köré.“

„A textilek nagy része az előző évi, 2020-as Texhibition anyaga, hiszen az idei kiállítás nemrég, 2022. január 23-ig még látható volt a FUGA Budapesti Építészeti Központban. Vereczkey Szilviának két egyedi textiljét állítottuk ki, ugyanis a Kiscelli Múzeumban is bemutatott fémszálas textiljét a kiállítótér sajátosságai miatt itt nem tudtuk volna megfelelően installálni. Az ékszerművészeket személyesen kerestem fel és kértem őket a tárlaton való szereplésre. A legfiatalabb tervezők, a MOME-n frissen diplomázott Ujvári-Zsiga Luca, Diriczi Csenge és Harsány Patrícia azok, akik a Határtalan Designon is szerepeltek már. Azonban itt alkotásaik egy szélesebb merítése látható. A textileket nagyrészt átemeltük, de itt is változtattunk néhány dolgon, a kiállítótérhez alkalmazkodva. Az így kialakult műtárgyanyaghoz választottuk aztán az ékszerművészeket. Minden esetben figyeltünk arra, hogy a legfiatalabb és az idősebb generáció is megjelenjen, ívet adva ezzel a kiállításnak.”

„Fontos szempont volt, hogy mindegyik műhöz és művészhez készüljön egy rövid falszöveg. Ez, illetve egy az adott alkotó weboldalára, social media felületére irányító QR-kód segíti a látogatókat a tervezőkhöz, művekhez való közelebb kerülésben. Így akár közvetlen kapcsolat alakulhat ki köztük és látogató vagy vásárló között, hiszen itt többnyire alkalmazott művészeti alkotásokról beszélhetünk. Az ékszerek esetében arra ügyeltünk, hogy befogadható legyen a kiállítási display. Azt elkerülve, hogy túl sok információt, szöveget kelljen feldolgozniuk a látogatóknak, a műtárgycsoportok egyes darabjainak neve különálló kísérő formájában olvasható.”

„Ujvári-Zsiga Luca, Diriczi Csenge alkotásaikhoz készített diplomafilmjeik is levetítik a térben, amik segítik a többszörösen összetett, konceptuális művek értelmezését. Valamint Góbi Rita táncművész, aki a kiállítás megnyitóján is közreműködött, a Határtalan design tárlaton megjelent művekhez koreografált előadásának felvétele is látható. Ennek köszönhetően az a megnyitón túl is élvezhető és látható maradt ebben a formában. A 2021-es díjazott, Zimonyi Gwendolin 3D animációja is helyett kapott a kiállításon “ – mesélt Szonja a tárlat koncepciójának megálmodásáról és a műtárgyak kiválasztásának folyamatáról.

„2022-től fokozottan szeretnénk több művészeti ágat felölelő és egyesítő tárlatokat szervezni. 2023-ban Veszprém lesz Európa Kulturális Fővárosa, ezért is nyitunk minél több irányba, akár nemzetközi vonalon is. 2023-ban egy nemzetközi ékszer biennálé megszervezését és lebonyolítását is célul tűztük ki, amely az induló évben meghívásos alapon, adott tematika alapján működne. Majd biennálé jelleggel, két évente rendeznénk meg, melyekre már pályázati úton lehetne jelentkezni. Reményeink szerint ezzel a kezdeményezéssel kialakíthatnánk az ékszernek egy vidéki bázisát itt, Veszprémben“ – osztotta meg velünk a jövőre vonatkozó terveiket Szonja.


Az Érintkezések / Contacts című kiállítás egészen 2022. április 18-ig megtekinthető a Dubniczay-palotában, Veszprémben. További információ található a tárlatról a Művészetek Háza Veszprém honlapján, ahol többek között German Kinga megnyitó beszéde is olvasható.

A kiállított alkotók:
Textil: Balázs Viola, Csíkszentmihályi Réka, Horváth Evelin, Kollár Ágnes, Lőrincz V. Gabi, Molnár Réka, Pájer Emília, Regős Anna, Ruttka Andrea, Söptei Eszter, Szigeti Szilvia, Vereczkey Szilvia, Vető Márta, Zimonyi Gwendolin

Ékszer: Ádám Krisztián, Börcsök Anna, Diriczi Csenge, Gera Noémi, Harsány Patrícia, Jermakov Katalin, Kecskés Orsolya, Tóth Zoltán, Ujvári-Zsiga Luca, Vékony Fanni


Fotók: Gáspár Gábor

8200 Veszprém, Dubniczay-palota, Vár utca 29.
Művészetek Háza Veszprém | Web | Facebook | Instagram

továbbiak
A minimalista építészet legendája tervezte ezt a horvát kápolnát
architecture

A minimalista építészet legendája tervezte ezt a horvát kápolnát

A szigorú tisztaság és korszerű minimalizmus jellemzi ezt a kápolnát, ami Álvaro Siza Vieira tervei alapján készült a Horvát Zagorje régióban, Zágrábtól északra, a szlovén határhoz közel. A koncepciót a pontosság és következetesség elvei alakították. A végeredmény pedig egy fölösleges elemektől mentes szakrális tér, ahol az egyetemesség mellett az építész
Roma ikonográfiák érkeznek a Velencei Biennáléra
east

Roma ikonográfiák érkeznek a Velencei Biennáléra

Áprilisban indul az  59. Kortárs Művészeti Biennálé Velencében, aminek idei mottója az “Álmok teje”. A lengyel pavilonban, Małgorzata Mirga-Tas lengyel-roma művésznő kiállítása lesz látható. Małgorzata a romaellenes sztereotípiákkal foglalkozik, és a roma közösségek ikonográfiájának megteremtésén fáradozik. A Re-enchanting the World című projekt egy kísérlet arra, hogy a lengyel és az
45 éve tervezték, most fog megépülni a világ legnagyobb állandó műalkotása
art

45 éve tervezték, most fog megépülni a világ legnagyobb állandó műalkotása

Christo és Jeanne-Claude 1977-ben tervezték meg a Masztabát, ami most, 45 évvel később, majdnem két évvel Christo halála után végre megvalósulhat az Abu Dhabi sivatagban. A köztéri műalkotás a londoni masztabát idézi, amit nem sokkal Christo halála előtt hoztak létre a kiterjesztett valóságban. A 150 méter magas, 300 méter hosszú