Levegőt! | OFF-Biennálé 2020

Levegőt! | OFF-Biennálé 2020

Félúton jár az OFF-Biennálé a nagykorúvá válás útján – öt éve már, hogy elstartolt az első kiadás, és egyes vélemények szerint a biennálék esetében 10 évre van szükség, hogy a rendezvény igazán megtalálja önmagát. Az idei, 2020-as program kapcsán az OFF szervezői egyre tisztábban definiálják nem csak magukat, de a kortárs művészet szerepét is.

Az elmúlt öt évben sokat fejlődött az OFF-Biennálé: az első felvonás programdömpingjét már a két évvel ezelőtti Gaudipolis kiadás is szűkebb fókusszal követte, idén pedig kifejezetten a lelassulást és a tematika koncentráltabbá tételét tűzték ki célul a szervezők. A napokban rendezett sajtótájékoztatón Erőss Nikolett, a biennálé produkciós vezetője és kurátora ezt azzal magyarázta, hogy a nagyobb fenntarthatóság és a projektek igazán minőségi megvalósítása miatt döntöttek úgy, hogy idén „csak” 12 ötletet indítanak el a 2020. április 24. és május 31. között megrendezésre kerülő fesztiválon.

AU műhely: Az Északi Szél háza, 2019, fotó: auw

A tizenkettő, kifejezetten erre az alkalomra megvalósuló projekt a Levegőt! hívószó különféle művészeti olvasatai. A biennálé összefogó vízióját jelölő cím több referenciát is magában foglal: utal egyfelől József Attila 1935-ben írt versére, mely a nagy gazdasági világválság utáni társadalmi katasztrófa által gerjesztett félelmek és vágyak miatt napjainkban is ismerős érzéseket kelthet. De a levegő a klímaválság küszöbén, és az egyéni szabadságjogok korlátozása miatt is áhított fogalom, továbbá – ahogy Somogyi Hajnalka, a biennálé vezetője is megfogalmazta – az OFF célja is ehhez kapcsolódik: új magyar brandként „friss levegőt” vinni a magyar kulturális életbe.

Hírdalcsokor. Alicja Rogalska, Broniów-dal, 2011, videó still
Mit tehet a kortárs művészet, amikor tudományos tények helyett összeesküvés-elméletek, történelem helyett mítoszok hatják át a közbeszédet, és a kreativitás maga is a politika és a tőke játékszerévé vált? A bemutatott projektek nem csupán rámutatnak a problémákra, hanem a kritikán túlmutatóan hol utópisztikus, hol játékos, hol nagyon is kézzelfogható javaslatokkal élnek.

Ahogy a program szinopszisában is olvasható, a szervezők a kritikai művészet meghaladására tettek kísérletet, és a pályázaton olyan munkákat kerestek, melyek segítenek felszabadítani a képzeletet, és valamilyen szinten megoldási javaslatokat is tesznek a problémákra.

Museo Aero Solar, 2007, Prato, Olaszország, 2007, az Aerocene Alapítvány jóvoltából

Ökológiai válság, nemzeti identitás, párhuzamok Kelet-Európa és Dél-Amerika között, a klímaváltozás miatt változó életmód és étrend – az OFF csoportos tárlatain és a kiegészítő programokon többek között ilyen témákkal találkozhatunk majd. Ismét lesznek események olyan izgalmas, indusztriális helyszíneken, mint az Óbudai Gázgyár, továbbá kortárs építészeti installációval is találkozhatunk majd a Duna-parton. A legnagyobb dobás pedig minden bizonnyal a világsztár kortárs művész Tomas Saraceno lebegő szobra lesz a város felett. Saraceno Aerocene nevű kutatóműhelyében művészek, designerek, társadalom-és természettudományos kutatók együtt kísérleteznek a fosszilis energiakrízisre adható válaszokkal – ennek a közös munkának az egyik eredménye a Museo Aero Sola című projekt, mellyel a budapesti közönség is találkozhat az OFF keretében.

MENÜ imaginaire szoáré a 2018-as Design Héten a Trafóklubban Fotó: Mohai Balázs / Design Hét Budapest

Az OFF töretlen lendülete az új designban is megmutatkozik: a cél egy ütős, punk arculat megalkotása volt, amelyről az emberek nem feltétlenül az elitista kortárs művészetre asszociálnak. Új kezdeményezés a podcast-sorozat bevezetése is, amely során a 12 projekttel 6 adás alatt ismerkedhetünk majd meg közelebbről. A biennálé tehát 2020. április 24-én startol, egy hatalmas bulival az Akvárium Klubban, onnantól pedig 5 hetünk lesz rá, hogy magunkba szívjuk a kortárs művészet árasztotta friss levegőt.