A mindennapi nyüzsgésben sokféle tárggyal vesszük körül magunkat. Ezek között vannak olyanok, amelyek szükségszerűek, de vannak olyanok is, amelyekhez valamilyen emlék fűz minket, vagy éppen gyűjteményként halmozzuk fel magunk köré. Az ausztrál Nicholas Kissajukian is szenvedélyének, pontosabban a gyufacímkegyűjtésnek hódol.
Nicholas Kissajukian öt évvel ezelőtt egy aukció hatására kezdett elmerülni a fillumenisták, azaz a szenvedélyes gyufásdoboz és címkegyűjtők világában. Gyűjteményében ma már több mint kétszáz darab gyufacímkét találhatunk meg, amelyek családi vállalkozása részeként az Antique Print & Map Room, Ausztrália legnagyobb antik térkép- és nyomtatványkereskedésének kínálatában kaptak helyet.
„A gyufacímkék kezdetben sajátos képi világuk és tipográfiájuk miatt kezdtek el vonzani, de történetük is lenyűgöző. Szinte minden kultúrára, műfajra és tematikára találunk rajtuk utalást: egzotikus és ismeretlen, különböző kulturális és vallási témákat bemutató képekkel látták el őket, betekintést engedve az adott ország által képviselt magatartásba vagy a korszak politikai üzeneteibe. A gyufásdobozok gyártásának és használatának növekedésével a címkék idővel fontosabbá is váltak, mint maga a termék, mivel a gyufa többé-kevésbé ugyanaz volt a különböző márkák esetében – ez a grafika és betűtervezés fejlődésére is nagy hatással volt. A gyufacímkék a világháborúk hatására elterjedtek az egész világon, így összefonódtak az emberi kultúra minden aspektusával” – emelte ki Nicholas.
Nicholas a gyufacímkéket ritkaságuk, vonzerejük, tematikájuk és gyártójuk alapján válogatja. Kedvencei közé tartoznak azok a címkék, amelyek képzelőerejére is hatással vannak: ilyen például a The Cocky (ami angolul utalhat a kakasra vagy a beképzelt jelzőre is) feliratot viselő doboz, ami pusztán az ábrázolt jelenet miatt válik figyelemfelkeltővé. De van olyan is, amit az ábrázolásmód és a kulturális szimbólumok együttese tesz érdekessé.
„A Three Fishes (Három hal) címketerve számomra kivitelezés és design szempontjából is lenyűgöző: a halak mindegyike kissé más pozícióban, részletes vonalrendszerrel és árnyékolási technikával tűnik fel. A jelenet egyszerű vonalakkal párosulva képes előidézni a víz mozgásának érzetét. A hármas szám pedig ősi mitológiai, teológiai és filozófiai jelentőséggel is bír” – részletezte.
Egy másik kedvenc darabja egy napraforgót ábrázoló indiai gyufacímke, ami később mint gyufásdoboz a gyufásdobozon egy másik címketerv részé is vált.
Nicholas a svéd gyufagyártás fontosságát is kiemelte, ugyanis a biztonsági gyufa feltalálása többek között Gustav Erik Pasch svéd feltaláló nevéhez is kötődik. A találmány lehetővé tette, hogy a gyufahasználat a háztartásokban is egyre inkább elterjedjen és a gyufagyártás is elsődlegesen Svédországban összpontosult: az 1850-1940 között a gyufaipar egyeduralkodójává vált a skandináv ország. Az 1920-as évektől a svéd gyártás Indiába tevődött át, aminek hatására az indiai gyufaipar is növekedni kezdett. Nicholas azt is hozzátette, hogy Svédország és India mellett Japán is gazdag és érdekes gyufacímke-történelemmel rendelkezik – ezen történeti okok és a svéd címkék által képviselt kivitelezési, grafikai és gyártási minőség miatt találkozhatunk többnyire a „Made in Sweden” felirattal a gyűjteményben.
„A fillumenia egy réteghobbi, de mindenképp létezik az emberek azon csoportja, amely szenvedélyesen gyűjti a különböző gyufacímkéket. Úgy gondolom, hogy ez a csoport folyamatosan nőni fog, mivel egyre inkább kezdik felismerni a művészet ezen formáját. Az antik és vintage poszterek is mindig népszerűek voltak színhasználatuk, grafikájuk és kulturális vonatkozásuk miatt: a gyufacímke is ugyanezekkel az attribútumokkal bír, azzal a különbséggel, hogy sokkal elérhetőbb áron tudunk hozzáférni” – emelte ki Nicholas.
Ha kedvetek támadt a gyufacímkékhez, nézzetek szét az Antique Print and Map Room webshopján vagy a gyűjtemény Instagram-oldalán!
Phillumeny | Instagram
Antique Print & Map Room | Web | Facebook | Instagram