fbpx
Nyomj Entert

Olyan társasjátékkal mentenék meg a bolygót, melyben a Föld elpusztítása a cél

KILL THE PLANET YEAH! – szokatlan címmel és lendülettel indult kurzusheti kurzus idén tavasszal a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Lehet-e humorral és játékossággal oldani a klímaszorongást, vagy egy társasjáték segítségével nevelni ökotudatosságra a jövő tervezőit? A kurzus eredményeiről Jakabfi-Kovács Boglárkával és Juhász Jankával, a MOME doktorandáival, továbbá az általuk indított kurzus hallgatóival beszélgettünk.

Jakabfi-Kovács Bolgárka és Juhász Janka építészként végeztek a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, 2020 óta pedig a MOME Doktori Iskolájában kutatják a globális felmelegedés tervezői vonatkozásait és a klímaválságra adható lehetséges válaszokat. Amíg Boglárka az elméleti összefüggések mélyebb megértésében erős, Janka az akcióorientált gyakorlatok iránt érdeklődik igazán – így egészítik ki egymást.

„A környezetünkre és az éghajlatra ható folyamatok gyorsulása indokolttá teszi, hogy felkészüljünk arra az eshetőségre is, hogy nem sikerül tartani a Párizsi Megállapodás által előre vetített, az évszázad végére 1.5 Celsius fokos felmelegedésben maximalizált értéket. Olyan megoldásokkal foglalkozunk, amelyek az ezt követő időszakra reflektálnak” – mondják.

Egy olyan társasjáték tervezésén dolgoznak, amely segít érzékenyíteni a tervezőket és tudatosítani bennük azt, hogy egy termék életútja már a tervezőasztalon eldől, éppen ezért fontos a terméktervezés és gyártás ökológiai, gazdasági és társadalmi folyamatait idejében megismerni. A designoktatásba szánt játék tervezése jelenleg is zajlik, a KILL THE PLANET YEAH! kurzus mintegy előtanulmányként szolgált ehhez.

A kurzus neked szól, ha érdekel, mit teszel tervezőként a környezetünkkel, és az is, mit tehetnél. Akkor is, ha a könyöködön jön ki, hogy a csapból is a fenntarthatóság folyik. Neked szól, ha szerinted ez az egész globális klímaváltozás hülyeség. Akkor is velünk töltheted ezt a hetet, ha előre szólsz, hogy nem kérsz szívószálat, és akkor is, ha mindig azután jut eszedbe, hogy nem kellett volna, amikor kikaparod a papírzacskó aljáról a darabonként csomagoltat. Akkor sem fogsz csalódni, ha minden álmod egy tuningolt Hummer, aminek bébipandákkal polírozták a fényezését, és cukorral iszod a Kopi Luwakot, mert így a végén a Tiéd lehet a legnagyobb ökológiai lábnyom! – olvashatták a hallgatók a kurzusleírásban. 

„Korábban vettem már részt játéktervező kurzuson, de a társasjáték egészen más terület. A kurzus címe rögtön felkeltette a figyelmem, nem volt olyan száraz, mint amivel általában találkozik tárgyfelvételkor egy egyetemi hallgató” – mondja Gergely Ambrus, aki formatervező szakon tanul.

A hallgatók a gamifikációt, a humort és az iróniát hívták segítségül a klímaszorongás oldásához és a figyelemfelkeltéshez. Olyan társasjátékokat terveztek, melyekben az a cél, hogy a nyertes ölje meg leggyorsabban a bolygót.

„Sok segítséget kaptunk a meghívott előadóktól és a kurzusvezetőktől is mind a tervezésben, mind pedig az elméleti kérdésekkel, a klímaválság és a fenntarthatóság témáival kapcsolatban. Elképesztő, hogy mennyi helyen meg lehet akadni a társasjáték-tervezés során – meséli Lamm Lenke tervezőgrafika szakos hallgató, aki Ambrussal együtt a kurzus vége után is társasjátékuk továbbfejlesztésén dolgozik.

A felkészülést a hallgatókkal megosztott környezetvédelmi cikkek, filmek, podcastanyagok és statisztikák mellett Marosvári Tamás társasjáték-tervező, Vígh Péter, a Másfélfok.hu főszerkesztője és Maróy Krisztina, a Glamour főszerkesztőjének előadásait segítették. A különböző szakokról érkezett hallgatók három csapatot alkottak, akik a hét végére három play & learn típusú játék pilot verzióját készítették el.

ÉLETELIXÍR

Az örök élet receptje ismert, de a komponensek súlyosan károsítják bolygónkat. Egyre nehezebb beszerezni a hozzávalókat, mert közben magunk alatt vágjuk a fát. Mire elkészül az elixír, elpusztítjuk a Földet. Stratégiai játék.

Tervezők: Gergely Ambrus, Langer Kinga Klára, Kopacz Hanna, Lamm Lenke


MULTINACIONÁLIS VÁLLALATÓRIÁSOK

„Vedd át egy multinacionális cég szerepét és építs stratégiát a leghatékonyabb profitgyűjtésre. Az erőforrások fogynak, így hatékonyabbnak kell lenned a konkurens cégeknél, hogy lehetőleg minél több fejlesztésed véghez tudd vinni és a legnagyobb luxusban élhesd át a Föld pusztulását.” Stratégiai játék.

Tervezők: Máté András, Máth Dániel, Szarvas Doroti, Vági Zoe


CSIVAVAINVÁZIÓ!

A gázolajjal működő robotcsivavák speciális igényeit csak a Föld pusztítása árán lehet kielégíteni. Az orángutánszőr-kabát, a lézerszem, egy pálmaültetvény és hasonló, terhelő alapanyagok beszerzése mind súlyos láncreakciót indít el, aminek következtében egyre fogy a földfelszín. „Az nyer, aki a legtöbb csivavaigényt teljesíti. Hogy a Föld közben elpusztul, csak járulékos veszteség – hiszen a csivavák boldogok.” Parti- és memóriajáték.

Tervezők: Bárczy Alíz, Oszkai Virág, Szigligeti Balázs, Piskóti László

Még nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük