A perzsaszőnyegek után jöttek a nomád Kilimek, majd a marokkói Beni Ourain-ek (vagy fordítva). Ha pedig hihetünk az előrejelzéseknek, a következő szőnyeg trend az ukrán népművészetből merít majd.
Nemrég beszámoltunk Victoria Yakusha, ukrán designer bútorairól, melyek az ukrán kézműves hagyományokat veszik alapul. Yakusha azonban nem csak a saját márkáján belül tartja fontosnak, hogy felkarolja hazája népművészeti gyökereit, hanem az egész tradíció sorsát a szívén viseli. A designer, hogy bebizonyítsa, az ukrán forma- és mintavilágnak helye van a kortárs designban, megszervezte az első ukrán design felfedezőtúrát, ahová négy, nemzetközi körökben is húzónévnek számító design szakembert hívott meg.
A meghívottak között szerepelt Roberto Baciocchi, a Prada üzleteinek építésze, Anna Lina Leno, az ANNALEENA, stockholmi design stúdió alapítója, Madeleine Asplund, az Asplund Klingstedt Interior belsőépítész irodától, valamint Laura Snoad, az ICON Magazine szerkesztője. A csapat együtt indult el az ukrán vidékre, hogy beleássa magát a népművészeti hagyományokba.
A csapat kedvencei egyöntetűen a hucul szövött takarók és szőnyegek, azaz lizhnyk-ek voltak. A minták, azontúl, hogy jól néznek ki, egytől egyig különböző jelentéssel bírnak az adott közösség számára. Roberto Baciocchi-t annyira magával ragadta a kárpát stílus, hogy 19 gyapjúszőnyeggel tért haza.
A trend-előrejelzés mellett az egész túra ötlete figyelemre méltó. „Mikor az európai kollégáimmal találkoztam Milánó, Párizs, London és Stockholm design vásárain, feltűnt, mennyire keveset tudnak Ukrajnáról és arról, milyenek is vagyunk mi. Eközben a kortárs ukrán design felé nagy érdeklődés mutatkozott. A régi, hagyományos technikák nagy veszélyben vannak, de ha rájuk irányítjuk a külföldiek és a média figyelmét, megmenthetjük őket” – fűzte a projekthez Victoria Yakusha.
Forrás: designmilk