Az érzelmek és a mértan találkozása | 2022 legjobb építészeti projektjei

Az érzelmek és a mértan találkozása | 2022 legjobb építészeti projektjei

Összegyűjtöttük az év legizgalmasabb építészeti projektjeit, amelyekkel mi is több cikkben foglalkoztunk, hiszen megérdemlik, hogy minél többen megismerjék őket.


Az EU legmagasabb épülete – Varsó

A brit Foster + Partners építészeti stúdió által tervezett Varso Tower 310 méteres magasságával jelenleg az Európai Unió legmagasabb épülete. Az irodáknak, éttermeknek, üzleteknek és egy tetőkertnek otthont adó felhőkarcoló az 1997-ben épült, 259 méter magas frankfurti Commerzbank tornyot előzte meg. Az épület a lengyel főváros központjában, a pályaudvar szomszédságában található, az ötvenhárom emelet hetvenezer négyzetméternyi irodahelyiségében helyi és nemzetközi, illetve startup cégek kaptak helyet.


Megnyílt a Magyar Zene Háza – Budapest

A budapesti középületet az év elején vették használatba, azóta pedig sorra szállítja az építész világ legfontosabb szakmai elismeréseit. Sou Fujimoto megkérdőjelezi az építészetben mesterségesen létrehozott határokat, a falak és nyílászárók közti különbségeket, a kint és bent éles különválasztását. A Magyar Zene Házában ezt az érzetet legszembetűnőbben az üveghomlokzat hozza elő, és az épületen hosszan túlnyúló, hullámzó tetőszerkezet kialakítása teszi teljessé. A kül- és beltérben egyaránt megtalálható mennyezetet falevelekre emlékeztető elemek borítják; ez az egységes látvány erősíti a kint és bent határának feloldását, olykor optikai csalódást is okozva.


Robosztus betonfelületek – Egy litvániai otthon

A betont legtöbben ridegnek gondolják, azonban ebben a litván épületben a függőleges elemek, a látványos üvegfelületek és a nagy, kör alakú nyílások lágyítják. A betonépület látványos kontrasztban van a környék házaival, azonban éppen ez az, ami a városi környezetből és a természetből is egyaránt kiemeli. Bár elsőre talán a megközelíthetetlen, esetleg kényelmetlen és nyomasztó bunkerekre asszociálhatunk a házról, azonban a padlótól a mennyezetig érő ablakok és nyitott teraszok éppen ezt hivatottak finomítani.


3D-nyomtatott villamosmegálló – Prága

A prágai So Concrete interdiszciplináris csapata létrehozta az első, robotizált 3D-nyomtatási technológiával készült villamosmegállót Csehországban. Az új Výstaviště villamosmegálló az első ilyen típusú az országban. Az ABB robotja harminchat óra alatt nyomtatta ki a megállót, amely alakját mesterséges intelligencia segítségével alkották meg.


Holy Trinity Church—Derekegyház

Akkor írtunk az épületről, amikor épp egy magyar szakmai díjat zsebelt be. Az Árpád-kori kápolnát az 1241-es tatárjáráskor porig rombolták, így 777 év után kapott újra önálló imahelyet a település, a Váncza Művek segítségével. A templom formája tökéletesen illik az ezeréves történelméhez, mégis tagadhatatlanul kortárs.


Passzívház Csehországban – Malé Kyšice

Egy nyaralót alakított át a Stempel & Tesar Architekti építészpáros látványos passzívházzá. A lekerekített fal, illetve a mennyezetek fából készültek, míg a falazat többi része a tartósság és az élettartam növelése miatt betontömbökből épül fel. A teljesen üvegezett homlokzat antracit keretes ablakokból áll, amely nyitottságot és természetközeli érzést biztosít a lakóknak.


Múzeum egy háborús hős emlékére – Ostrów Mazowiecká

A második világháborús hős, Witold Pilecki története rendkívül izgalmas, végül azonban rosszul végződött, bátor tettei ellenére a kommunisták koholt vádakkal kivégezték. A lengyelek most igyekeznek megfelelő emléket állítani hősüknek, ezért a BDR Architekci tervezésében egy neki dedikált múzeumot nyitottak. A design három elemet, Pilecki régi otthonát, az új pavilont és a kertet hozza egymással összhangba.


Kilátó a semmibe – Rokytnice

A cseh Rokytnice település fölött magasodik a Stráž-hegy gerince, ahonnan egykor tűzjeleket küldtek, ha ellenség közeledett. Az egykori őrpontokra a Mjölk architekti építészei terveztek négy, fával burkolt könnyűacél-szerkezetű kilátót, melyek formavilágát a város címerében szereplő szimbólumok ihlették.




továbbiak
Elmosódott határvonalak | TRAUMA / NOSTALGIA III.
design

Elmosódott határvonalak | TRAUMA / NOSTALGIA III.

A Symposion hiánypótló kiadványa a régiós emlékezet útvesztőibe kalauzol el minket. A Symposion egy szerbiai székhelyű független kiadó, ami – ahogy a neve is sugallja – különböző médiumokban igyekszik körbejárni a posztszovjet országok történelmét és jelenét. Repertoárjukban megtalálhatók popkulturális antológiák, albumok és konceptkönyvek egyaránt. A TRAUMA sorozatot megelőzően három korábbi tematikus számuk
Budapesti Horror | Interjú Szöllősi Gézával
design

Budapesti Horror | Interjú Szöllősi Gézával

Cikkünkben Szöllősi Géza képzőművésszel beszélgetünk, aki sokak számára a Taxidermia mozifilm (2006) látványtervezőjeként ismert, azonban művészete ennél mégis jóval sokrétűbb. Gyere és merülj el a budapesti horror világában! Alapvetően tervezőgrafikát végeztél. Hogyan jutottál el odáig, hogy szerves anyagokból készíts műalkotásokat? Pesti külvárosi gyerekként a nyolcvanas években a képzőművészet úri huncutságnak
Alkot az ipszilon – Batykó Róbert és Keresztes Zsófia önálló kiállítása Budapest szívében
design

Alkot az ipszilon – Batykó Róbert és Keresztes Zsófia önálló kiállítása Budapest szívében

Az acb Galéria legfrissebb kiállításai között két olyan kortárs magyar képzőművészt ismerhetünk meg, akikkel igazán érdemes képbe kerülni. Az Y-generációs alkotók munkáival izgalmas vizekre evezhetünk: míg Keresztesit monumentális, nőiséget megtestesítő mozaikszobrai jellemzik – ezúttal egy kis csavarral kiegészülve –, addig Batykó egy élénk színű, konzumerista elemekre épülő papírkollázs sorozatot mutat be. Mindketten