A minimalista stílus sokakban kelt rideg, személytelen asszociációkat, de létezik a minimalizmusnak egy másik oldala is, melyet Victoria Yakusha, ukrán formatervező az „élő” előtaggal jellemez. Elég csak ránézni bútoraira ahhoz, hogy megértsük, mire gondol.
A FAINA bútorairól legutóbb akkor adtunk hírt, mikor a márka tervezője, Victoria Yakusha egy hagyományos ukrán kézműves technológiával készült kollekcióval jelentkezett. A tervező az elmúlt tizenöt évben és ma is azzal kísérletezik, mi az az irány, ami számára igazán értékessé teszi a design fogalmát, így alkotta meg az élő minimalizmus kifejezést. Ehhez kapcsolódó filozófiáját így fogalmazta meg:
„Az élő minimalizmus két összetevőből áll számomra: a tárgy vagy az enteriőr élő szelleme, a hozzá fűződő személyes kötődés és történet párosulnak egy tiszta, minimalista, felesleges részleteket mellőző megközelítéssel.”
Ennek az esztétikának a gyökereit Yakusha az ukrán néplélekben látja. „Az ukránok nagyon érzelmesek, de az érzelmek kinyilvánítása és a zárkózottság ugyanolyan mértékben jellemző ránk. Azt mondanám, nem vagyunk olyan hevesek, mint az olaszok, de olyan minimalisták sem, mint a skandinávok – inkább valahol félúton látom magunkat.”
A hipotézist alátámasztotta a tervező designexpedíciója is, mely során az ukrán vidéket járta be, hogy feltérképezze az ország designtradícióit. Így akadt rá a már említett kézműves technikákra is, melyek új kollekciójában is jelen vannak. Sokat dolgozik például agyaggal, melynek a régi mesterek gyógyító erőt tulajdonítottak. Yakushát különösen vonzzák a legendákis, melyeket expedíciója során megismert. „A gyapjúról azt tartják, hegyi folyóban kell mosni, a szőnyegeket pedig csak dalolva, jókedvűen lehet szőni, mert a rosszkedv beleszáll a szőnyegbe és az anyagban marad.”
A Faina bútorainak és kiegészítőinek organikus, antropomorf utalásokkal ellátott formái amellett, hogy új irányt mutatnak a minimalizmuson belül, egy egészen ősi hitvallást is felidéznek, melynek visszatértét nemrég Li Edelkoort is vizionálta: az animizmus szerint nemcsak az élőlényeknek, hanem minden tárgynak is lelke van. Hogy ez a szemlélet hogyan alakítja majd a következő évek designfolyamatait, azt Yakusha praxisa megmutathatja. Hogy egy konkrétumot említsünk: a fenti képen látható, a 2020-as párizsi designhéten bemutatott fotel a Domna nevet kapta, mely régi ukrán szó a kályhára. A feminin vonalvezetésű fotel az otthon melegségét testesíti meg és Yakusha nem is bútorként, hanem amulettként tekint rá, mely védelmező energiákat hoz az otthonunkba.
FAINA by Yakusha Design | Web | Facebook | Instagram
Victora Yakusha idézetek és fotók forrása: sajtóanyag