Cseh Eszter Sára fantáziafotói egyre nagyobb nemzetközi népszerűségnek örvendenek. Eszter minden részletében megtervezett, karakteres esztétikájú divatfotói közül a Swimmers sorozat az egyik legismertebb. A koncepció egyre bővül: már karantén kiadás és önportré is született, Milánó után pedig Párizsban lesznek legközelebb kiállítva.
Hogyan kezdődött a Swimmers sorozat, mi adta az inspirációt a vizes koncepcióhoz?
Nem tartom magam különösebben jó úszónak, de a kék víz látványa mindig lenyűgözött. Gyerekkoromban mindig volt valami ünnepélyes abban, amikor uszodába, strandra vagy a Balatonhoz mentünk. Tizenöt évesen láttam először a tengert, ami meghatározó élmény volt, azóta is vonzódom a nagy víztömegekhez. Az első sorozatot a VM Model modellügynökség horvátországi táborában készítettem, a hivatalos fotózások után. Hetekkel az utazás előtt láttam egy realista stílusban fotózott sorozatot, ahol a modellek úszósapkát viseltek, innen jött az ötlet, hogy én is beszerezzek párat, ezenkívül minden más improvizáció volt. A második sorozat a homokdűnékkel már átgondoltabb volt. Aztán jött a pandémia és ezzel az ötlet, hogy egy úszó, akinek otthon kell lennie, jól bemutatja ezt az abszurd helyzetet.
Te hogyan élted meg alkotóként a pandémiás időszakot?
A koronavírus-járvány kezdetekor éppen Dél-Koreában voltunk a férjemmel. Akkor itthonról ez az egész még egy távoli problémának tűnt, ott már a repülőtereken lázmérés volt. Aztán a karantén alatt derült ki, hogy állapotos vagyok, emiatt nagyon megválogattam, milyen munkákat vállalok el. A saját projektek háttérbe szorultak, féltettem a babát, nem akartam extra kockázatot vállalni. Tervek voltak és lesznek, de most teljesen a kisfiam körüli teendők töltik ki a gondolataimat, talán emiatt sem éltem meg tragédiaként a bezártságot és a korlátozásokat. Az utazás viszont nagyon hiányzik már, sajnálom, hogy nem lehetek ott egyik kiállításon sem, amelyiken a képem szerepel.
Az Imagination, párizsi székhelyű nemzetközi kortárs fotókiállítás szeptemberben megrendezett milánói eseményére és a jövő hónapban megvalósuló párizsi kiállítására is beválogattak az úszósapkás képeidből. Emellett az Adobe MAX 2021-es virtuális konferenciájára is felkértek, hogy a kiválasztott művészekkel együtt önportrét készíts magadról. Te úszósapkás munkát készítettél ide is. Mondhatjuk, hogy ez már a védjegyednek számít?
Amikor megkerestek ezzel a lehetőséggel az Adobetól, először nem akartam elvállalni. Szelfit kellett készíteni, nekem pedig már csak három hét volt a szülésig. A Behance profilom alapján kerestek meg, ahova az utóbbi években csak az úszósapkás anyagokat töltöttem fel. Számomra egyértelmű volt, hogy valami olyasmit várnak majd, mint amit ott látnak, nekem pedig nem volt ellenemre, hogy az úszósapka mögé bújhattam. Bár nem gondolok rá védjegyként, mert rengeteg más témát is fotózom, a folytatásától azonban semmiképp nem zárkózom el.