Az újonnan induló STRUCTURA funkcionális fogászat több szempontból is rendhagyó: a szép és „gyors” mosoly reklámozása helyett a valódi gyógyításra helyezi a hangsúlyt. Ami pedig az arculatot illeti – egyszerre professzionális és forradalmi. Interjú!
Dr. Pittner Rebeka fogorvos nem pusztán egy újabb rendelő elindításán fáradozik, hanem komplex módon közelít a fogászathoz: szerinte egy innovatív fogászati klinika nemcsak esztétikai korrekcióra törekszik, hanem gyógyít is. De hogyan válhat mindez láthatóvá a páciensek számára? Avagy: hogyan lehet mégiscsak menő egy fogászat? Rebeka a DARE STUDIO tervezőihez, Zámbó Fannihoz és Zámbó Istvánhoz fordult, hogy tervezzenek egy olyan arculatot, ami hiteles módon, nagy adag cool faktorral megspékelve képes bemutatni a STRUCTURA funkcionális fogászati klinikát.
Rebeka, kezdjük az elején: mit is kell értenünk funkcionális fogászat alatt?
Dr. Pittner Rebeka: A funkcionális fogászat sajátossága, hogy minden fogorvosi beavatkozásnál a funkció megőrzésére és/vagy helyreállítására törekszik. Ez azért különösen fontos, mert ha eltekintünk az alapellátástól, a magán fogorvosi rendelők a szép és „gyors” mosolyt reklámozzák. Nem akarom ennek az élét elvenni, de sokszor láttam már ugyan szép, de funkciójában helytelen mosolyt. Mit jelent ez? Hibás beszéd– vagy rágófunkciót, a nyelés megváltozását, amik hatással vannak a rágóízületre, a kapcsolódó izmokra, ezen keresztül pedig gyakorlatilag a teljes vázizomrendszerre. A koncepció, ami szerint dolgozom, strukturálja a kezeléseket a funkciórehabilitáció érdekében, ami túlmutat a fej-nyak régión és a teljes test stabilizálására törekszik.
A struktúra szó nemcsak az orvosi oldal szervezettségére utal, hanem az emberi szervezet átépítésére. Az alapoktól haladva lépésről lépésre, egészen az esztétikai igények kielégítéséig. A szépet nem teszi zárójelbe ez a koncepció sem, csak nem ezt tartja a kezelések szervező erejének. Ez egy olyan gondolati váltás, amitől máshogy néz ki egy fogorvosi rendelő: más dinamikát kap, tágabb perspektívába helyezi a fogorvosi beavatkozásokat.
Milyen ötletekkel kerested fel a DARE STUDIO csapatát? Ha jól tudom, az kifejezett kérés volt a részedről, hogy az olyan klasszikus, elkoptatott közhelyek, mint például a fog vagy fogsor semmiképp se jelenjenek meg az arculatban…
Rebeka: A DARE STUDIO-t pont ezzel kerestem meg, hogy tényleg máshogy nézzen ki minden elemében az arculat, ezzel tükrözve a gondolatiságot. Valóban nem akartam fogakat használni, ez egy tudatos döntés volt. Nem fogakban gondolkodom, hanem rendszerben, aminek persze vannak elemei, és fogorvosként én a fogak változtatásával tudom befolyásolni a fej-nyak régió dinamikáját.
A legtöbbet az építészetből inspirálódtam. Adódik ez abból is, hogy a szűken vett szakterületem a fogszabályozás gyakorlatilag fogíveket épít, amelyek – jó esetben – olyan egységet alkotnak, akár egy jól működő épület. Erő-ellenerő párok születnek, amik stabilan tartják a szerkezetet. Fogorvosként nem lehet nagyobb célom, mint a lehető legtöbb hatást számba venni, ami a fej-nyak régiót érheti.
Amikor az elveket próbálom közérthetővé tenni, segítségül szoktam hívni megintcsak az építészetet, ilyen például a biztos alapokra való kezeléstervezés: én egy olyan nehezen megbontható egységet szeretnék elérni, ami kitart szélvihar, árvíz vagy földrengés esetén is. Ezeket a gondolatokat adtam át Fanniéknak – így születtek meg olyan arculati elemek, mint például a lépcsőfokok vagy az ívek.
Fanni, mesélj kicsit a tervezés menetéről, a közös munkáról: mennyire volt nehéz grafikusként rendhagyó módon gondolkodnotok a STRUCTURA esetében?
Zámbó Fanni: Számunkra mindig az jelenti a kreativitás csúcsát, amikor az egyértelműn, az első asszociációkon túl tudunk tervezni. Gyakran meg kell küzdeni egy-egy rendhagyó koncepcióért az ügyfelekkel, mert egy jó adag merészség kell ahhoz, hogy valami olyanba vágjanak bele, amit még nem próbáltak ki korábban legalább százszor. Persze, ezzel a fajta hozzáállással nem minden projektnél lehet számolni, ezért aztán kifejezetten örültünk, mikor Rebeka megkeresett minket.
A tervezést mindig alapos megbeszéléssel kezdjük, ami után két-három moodboardot készítünk. Ezekben már szerepelnek a színek, a tipográfia, a logóvázlatok – ez ad egyfajta hangulatot az adott vizuális irányról. Rebeka meg tudta fogalmazni az érzést, amit kommunikálni szeretne a klienseinek. Ezért már a projekt elején voltak olyan elemek, amiket rögzítettünk, ilyenek voltak például a lilás-neonos színek, illetve az építészet valamilyen módon történő integrálása. Mikor körülnéztünk a fogászatok között, egyértelműen látszott, hogy ez jó irány lesz. A legizgalmasabb ebben a projektben az, hogy hogyan jelenítünk meg egy fogászatot minden arra egyértelműen utaló ikonográfia nélkül.
Hogyan alakult a színválasztás és hogyan jutottatok el az építészeti elemekig?
Fanni: Azzal, hogy a projekt kezdetétől megvolt a színvilág, a nagyobb kihívást az illusztrációs stílus megtalálása jelentette. Megvizsgáltunk különböző építészeti rajzstílusokat. A korai szakaszban még megjelentek anatómiai rajzok is, illetve ezek ötvözése az építészettel. Végül az egységes absztrakt irányt választottuk.
Az egységes arculat nem ér véget a weboldalnál. Ha jók az értesüléseim, akkor a részletekre is odafigyeltetek, mint például a munkaruházat, névjegykártya…
Fanni: Szerintünk egy jól felépített vizuális rendszernek – minden olyan elemnek, amivel a cég ügyfelei találkozni fognak – felismerhetőnek és brandhűnek kell lennie. Ilyen volt a weboldal is, amelynek egyszerre kell szakmailag informatívnak és grafikailag érdekesnek lennie. Megterveztük az alap arculati elemeket (névjegykártya, levélpapír, mappa, social media megjelenés), de kitértünk a munkaruhára és a rendelőben megjelenő képekre is. Egy arculat folyamatosan bővül és fejlődik a céggel együtt, így mindig újabb lehetőségek nyílnak a további együttműködésre.
Fotók: Belléncs Era
STRUCTURA | Web | Facebook | Instagram
DARE STUDIO | Web | Facebook | Instagram