Hegyes tájképet rajzol ki 260 kilogrammnyi gipszposztamens, melyeken fűszerekkel kevert viaszházak magasodnak. A Trapéz művészeti galériában látható installáció az építészeti tervezés és az építés közti kapcsolatot, illetve az ösztönös építészet lehetőségét tematizálja. A budapesti Architecture Uncomfortable Workshop építészcsoport kiállításán jártunk.
AU Workshop: Krespel Házak
Trapéz, Henszlmann Imre utca 3. Budapest 1053
2022. 04.13. – 05. 20.
Az AU Workshop azokról a kísérleti építészeti projektjeiről vált ismertté, melyek többnyire a művészet intézményrendszerén belül találták meg helyüket. Eddig főleg csoportos kiállításokon, biennálékon találkozhattunk installációikkal, szerepeltek például Trapp Dominika Trafó Galériában rendezett kiállításán, méhes házukkal az OFF-Biennálén, örökségvédelmi víziójukkal a Velencei Biennálé magyar pavilonjában is. Legutóbbi megjelenésük, a Trapéz Galériában nyílt Krespel Házak, a tervezőcsapat első egyéni kiállítása Magyarországon, egyben az egyik legkoncentráltabb és legtöbb művészeti referenciával telített bemutatkozásuk is.
A kiállítás irodalmi alapját a Műhely egyik munkatársa, aki kurátori feladatokkal foglalkozik, Zsoldos Anna hozta be. E. T. A. Hoffmann 1818-ban megjelent novellája, a Krespel tanácsos egy furcsa, sajátos elvek szerint élő emberről, egy meg nem értett romantikus zseniről szól. Krespel tanácsos tervek nélkül kezd neki egy építkezésnek, csak a terület és a felhasználandó alapanyagok állnak rendelkezésére, minden más a meghívott munkásokon és az aktuális impulzusokon múlik. A megépült ház kívülről szokatlan, belül pedig rendkívül otthonos. A munkások élvezik a szabad építést, nagy lakomával ünneplik a végeredményt. A kiállítás központi témája, hogy lehet-e hasonló mentalitással működni ma a kortárs építészeti szcénában.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/MG_9645-3000x2000.jpg)
A galériában fűszerezett, tenyérnyi magas színes viaszházak állnak hegyposztamenseken. Hozzájuk közelebb lépve kurkuma, kapor, fahéj illata érződik. Minden viaszöntvény más: az egyik lakóházra, a másik raktárra emlékeztet, de akár kéményes gyár, csillagvizsgáló vagy magtár is lehet. A kiállítás pár napja nyílt, a hegyeket sejtető gipszposztamensek még nedvesek, de a tetejük már szárad és fehéredik – éppen olyanok, mint a havas hegycsúcsok. A fűszer szimbóluma konceptuális, szöveges és materiális formában is végigkíséri a látogatót. Az AU Workshop egyik novellájában egy szakács és egy építész beszélget a havas hegycsúcsokkal tagolt táj ölén. A szakács vallomása szerint ő az évek során kiérlelt ízlelésére hagyatkozik főzéskor, nem követ recepteket. Az építész – a novellaszereplővel együtt pedig az AU Workshop tervezői is – felteszik a kérdést: hogyan lehet az érzésre, esetlegességre és intuícióra épülő gyakorlatot az építészeti praxisba is átültetni? Lehet-e recept nélkül, a papírra vetett terveket hátrahagyva építeni? És ha igen, mi adja az építészet fűszerét? Az anyagok? Az emberek, akik használják az épületet? Vagy az építők, akik kétkezi munkával létrehozzák azt?
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/MG_9677-min-3000x2000.jpg)
Mindegyik felvetés lenyomatát megtaláljuk a térben. Az anyagok főszerepét a viaszházakat megszínező fűszerek reprezentálják, melyek karaktereihez társították a házak formáit. A falon sorakozó Hoffmann novellarészletek ezzel szemben a terek atmoszféráját a lakók jellemvonásaival, belső világával állítják párhuzamba – a német romantika sajátossága ez, a tájba vetített lelkiállapot mintáját Hoffmanntól és Caspar David Friedrichtől kölcsönzi az AU Workshop. Habár a műhelyet általában Ghyczy Dénessel és Szederkényi Lukáccsal azonosítjuk, a csapatban mindig vannak rajtuk kívül mások is, akik az elméleti és gyakorlati munkában egyaránt aktívan részt vesznek. A viaszházakon is többen dolgoztak: a fűszerillattal átitatott hűvösvölgyi stúdiótérben valaki rajzolt, míg más öntőformát készített vagy viaszt öntött. Krespel példáját követve közösen, kísérletezve és intuitívan alkották meg a szerző nélküli miniépítményeket.
Az AU Workshop egyike a kevés olyan hazai építészcsoportoknak, akik a művészeti közegben is jelen vannak, miközben a megrendelői kéréseknek is eleget tesznek, többnyire családi házakat terveznek. Innen nézve az önreflexív kiállítás legnagyobb kérdése talán nem is az, hogy lehetséges-e egzakt tervrajzok, kimért arányok nélkül házat építeni, hanem hogy van-e akkora ereje a kritikai vízióknak, hogy azok megtermékenyítsék a gyakorlatot és a Krespel tanácsosra jellemző gondolkodás csírái beépüljenek a megrendelői munkákba is.
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/MG_9644-3000x2000.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/MG_9660-3000x2000.jpg)
![](https://hypeandhyper.com/content/images/2022/06/MG_9901-3000x2000.jpg)
Fotók: Bilák Krisztina / Trapéz
AU Workshop | Web | Facebook | Instagram
![„Néhány formám annyira régi, hogy már modern, szinte absztrakt" – Meander Kerámia Manufaktúra](/content/images/size/w600/2022/06/26-2-scaled.jpg)
„Néhány formám annyira régi, hogy már modern, szinte absztrakt" – Meander Kerámia Manufaktúra
![Pataki Ági felfedte a kortalan szépség titkát](/content/images/size/w600/2022/06/PI51900-1-scaled.jpg)
Pataki Ági felfedte a kortalan szépség titkát
![Új kulturális intézmény pezsdíti fel Prága művészeti színterét](/content/images/size/w600/2022/06/20220120_c5959.00_00_00_00.still001.jpg)