A világszerte népszerű BEVZA márka védjegye az ukrán hagyományokra építő, letisztult és minimalista stílus. A 2021-es tavaszi kollekció két fejezetben dolgozza fel történelmük egyik legősibb és legizgalmasabb aspektusát, a nőket dicsőítő Cucuteni kultúrát. A kézműves technikával készült darabok kifinomultsága mögött mély, spiritualitással átitatott tradíció és a tervező saját antropológiai kutatása húzódik meg.
„Nemzeti örökségünk feldolgozása során a fő célom, hogy etnikai szimbólumokat és kulturális kódokat tárjak fel, új módon megfogalmazva őket. Tavaszi-nyári kollekcióm tervezése során ellátogattam azokra a területekre, ahol az ősi Cucuteni civilizáció létezett. A múzeumi tárgyak tanulmányozásán túl mélyen elmerültem ennek a lenyűgöző helynek a légkörében. Az ott folytatott, komplex kutatás segített abban, hogy még jobban megértsem a kultúrájukat” – mesélte Szvitlana Bevza, a tervező.
A Cucuteni civilizáció Kr.e. 6000-3000 között a Kárpátoktól indulva Románián át érkezett Ukrajnába, ahol egykori városaik nagy részét felfedezték. A női szobrokat imádó, pogány civilizáció a női energiákat és az anyaságot állította a társadalom központjába.
A kollekció a nőiség mellett a természet ajándékait és a kézművességet ünnepli. Az ősi szimbólumok kézműves technikák által, természetes anyagokon, a márkára jellemző kifinomult, érzéki esztétikával jelennek meg. „Formainspirációnk legfontosabb tárgya az Oranta, az anyaság és a termékenység ősi szimbóluma. Ez a figura vált a feminin sziluettek és kézzel kötött kabátok kiindulópontjává, amelyeket Orantának neveztünk el” – mondta el Szvitlana. A kézzel kötött Oranta, csakúgy, mint a Kozhukh, tradicionális ukrán kabát újraértelmezése.
„A Cucuteni kultúra kutatása során felfedeztük az életfaszimbólumot is, amely az élet áramlását ünnepli. Ez a texturált díszítőmotívum is megjelenik néhány ruhadarab minimalista sziluettjén” – tette hozzá Szvitlana.
A búzakalász már visszatérő elem a márka történetében, a termékenység és a gazdag termés régi ukrán jelképe. Idén a kézzel készült Spikelet felső selyemcsíkokból font struktúrájában és ékszereken is visszaköszön.
A kollekció szerves részei a rusztikus hatású kerámiaobjektumok is. A kerámia és a fazekasság mind az ukrán, mint a Cucuteni örökségben fontos szerepet tölt be. „Nágya Sapoval kijevi kerámiaművésszel dolgoztunk együtt, akivel gombokat és ékszereket hoztunk létre a kollekció egyes darabjaihoz. Ezeket a kiegészítőket a termékenységet és a jólétet megtestesítő női alakok díszítik, a régi Cucuteni kerámiaszobrocskákhoz és tányérokhoz hasonlóan” – avatott be minket Szvitlana.
Szvitlana és Nágya felfedezőexpedíciója során egy rövidfilmet is forgatott a régióról. Meditatív jelenetek búzamezőkről, idilli vadvilágról, a kerámiákról – és a kézzel készült ruhák elkészítésének folyamatáról.