Mi minden rejlik egy betűtípus mögött? Egy platform, amelynek betűkészletei gondos kutatómunka eredményeként születnek: íme a Threedotstype, avagy betűtípusok történetekkel!
Marian Misiak lengyel betűtervező és kutató a lengyel tipográfia egyik rajongója. Mint mondja, a betűtípusok iránti szeretete az utcákról és közterületekről származik. „Fiatalon, majd később tervezőként is ez jelentette számomra a legfőbb inspirációs forrást. Bár közhelyesnek tűnhet, de a városok utcái hatnak rám a leginkább” – hangsúlyozta. Marian többnyire lengyel kulturális intézményeknek dolgozik: a wrocławi Nemzeti Múzeum és az U-jazdowski Kortárs Művészeti Központ új arculata is az ő kézjegyét viseli, továbbá a varsói tömegközlekedés új logójának a társszerzője is egyben. Miután évekig tervezőként, vendégelőadóként és íróként erősítette a helyi kreatív szcénát, úgy döntött, hogy a betűtervezésre szeretne fókuszálni, így megalapította saját betűkészlet-gyűjtőoldalát. Így indult útjára a Threedotstype elnevezésű platform 2017-ben.
A felület különlegessége, hogy egyrészt exkluzív módon elérhető és megvásárolható betűkészleteket kínál, másrészt az egyes betűtípusok különböző háttértörténeteket is rejtenek. Erre enged utalást a projekt elnevezése is, ugyanis „a Threedotstype olyan tipográfiát takar, ahol az esztétikai, kulturális és technikai szempontok ugyanolyan fontossággal bírnak: vagyis tipográfiák »három ponttal«” – világított rá Marian. Majd hozzátette: „nem zavarnak minket a csúnya vagy koordinálatlan betűk, amíg valami érdekeset ábrázolnak, technikai kérdéseket oldanak meg vagy vitákra ösztönöznek. Szeretnénk egy tipográfiai kultúrát kialakítani, ezért tesszük közzé kísérleti tartalmainkat”.
Ilyen többek között a Nika Langosz által tervezett Heneczek Pro betűkészlet, ami Teodor Heneczek, az első lengyel nyelvű nyomda megalapítója előtt tiszteleg; a Jan Estrada-Osmycki által megalkotott Sudety betűtípus, amit az azonos elnevezésű hegység tájai inspiráltak, vagy Marian saját tervezésű, leginkább útjelző rendszerekre alkalmas betűkészlete, a Maria Connected and Unconnected. Ez utóbbi betűinek formavilága a FIDU technológiát idézi meg: a kísérleti módszert még Oskar Zięta formatervező szabadalmaztatta a levegővel formált fémtárgyak létrehozására. „Nemcsak egy betűtípusról van szó, hanem fizikai tárgyakról is, amelyek a platform Things részlegében érhetők el, ha egyedi dekorációra vágynánk” – hívta fel a figyelmünket Marian.
Az egyes betűkészletek karakterét egyébként nem csak azok mögöttes története adja. Amellett, hogy a különböző nyelvekhez tartozó speciális írásjeleket is tartalmazzák, további jellegzetességük, hogy egy kiegészítő nyíl szimbólumkészletet is kínálnak. „A vizuális kommunikációban használt közlekedési eszközök számos lenyűgöző példáját gyűjtöttük össze, amelyek a betűtípusaink egyedi karakterének inspirációjaként szolgáltak” – jegyezte meg Marian. Ezt a háttéranyagot egyébként egy kiállítás formájában is feldolgozták: a This Way! című tárlat célja a nyíl szimbólumának különböző nézőpontokból történő vizsgálata és történelmi hátterének bemutatása volt. Mint Marian hozzátette, egy további apró, de lényeges jellemzője a Threedotstype betűkészleteinek, hogy minden egyes betűtípus a kettes szám két különböző változatát is tartalmazza: egy hagyományosat és egy zárt szerkezetűt. „Ez talán absztraktnak hangozhat azok számára, akik nem tipográfusok, de látni kell, és könnyen el lehet képzelni” – magyarázta.
A platform elindulása óta több helyen is felbukkannak már a Threedotstype betűtípusai. Egyik ilyen legújabb projektjük például a Radical Passion című kiadvány, ami a vonatkultúra különböző rétegeit tárja elénk. A könyv a mai napig is működő és nagy kultusznak örvendő lengyel villanyvonat, az EN57-es modell történetét és a társadalomra gyakorolt hatását dolgozza fel. „Ez a projekt nemcsak a vonatkultúra szentimentális világáról szól, hanem felhívja a figyelmet a vonatokra mint a fenntartható tömegközlekedés inspiráló eszközeire, amelyek nemcsak az életmódunkra vannak pozitív hatással, hanem – ahogyan a könyv szerzői is igyekeznek rávilágítani – az emberi kreativitásra is. Örülünk, hogy a betűtípusainkat felhasználták ebben az albumban, különösen a Tor Grotesk betűkészletet, ami újjáéleszti a második világháború ideje előtti táblákon és vonatokon használt feliratok világát” – részletezte Marian.
És hogy miért van szükségünk új betűtípusokra? „Ez pontosan úgy működik, mint a zene. Még a legjobb dalok is unalmassá válhatnak idővel. Az emberi természetből fakadóan folyamatosan új dallamokra, így betűtípusokra és kihívásokra van szükségünk.” Ennek szellemében a Threedotstype jövőbeli tervei közé tartozik még több izgalmas betűkészlet és kísérleti tartalom megalkotása, valamint egy új weboldal létrehozása is. Hiszen az írás egy kommunikációs kötelék, vagy ahogyan Marian is zárta gondolatait: „a betűtípusoké a jövő, és a betűtípusok maga a kultúra”.