fbpx
Nyomj Entert







„Újat létrehozni, szinte korlátok nélkül” | Studio Ant Works

Letisztult, mégis részletgazdag formavilág és gondosan kiválogatott, összeillő színtónusok: a budapesti Studio Ant Works portfóliójában az elegáns vonalvezetés keveredik a figurális formákkal, egyszerű és friss megoldásokká alakulva. Ghyczy Diával, a stúdió alapítójával beszélgettünk, aki alkalmazott grafikai munkái mellett Phosphor Prints név alatt saját képzőművészeti alkotásainak is teret ad. Interjú!

Mesélj egy kicsit a kezdetekről: honnan indultál és mikor döntöttél úgy, hogy megalapítod az Ant Works designstúdiót?

Öt-hat év szabadúszás után döntöttem úgy, hogy nem a saját nevemen szeretnék alkalmazott grafikusként tovább dolgozni, hanem mint a Studio Ant Works alapítója. Ennek az az oka, hogy így összetettebb feladatokat is el tudok vállalni, mert nem úgy tekintenek rám, mint egy egyszemélyes grafikusra, hanem mint egy csapat egyik tagjára. Célom is, hogy ne csak arculattervezési munkákkal bízzanak meg, hanem honlapok, webshopok, animációs filmek elkészítésével is. Minden feladaton további, hozzáértő szabadúszókkal együtt dolgozom.

A Studio Ant Works csapatát Máté Dani is erősíti. Dani mikor csatlakozott, hogyan oszlik meg a munka közöttetek – kinek mi az erőssége, ki mivel szeret foglalkozni a leginkább?

Danival több, mint négy éve dolgozunk együtt, ő akkor még a Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakos hallgatója volt. Gyakornokot kerestem magam mellé, a jelentkezők közül őt találtam a legalkalmasabbnak. Azóta már lediplomázott és nekifogott a doktori képzésnek is, szintén a Képzőn. Az Ant Works kezdete óta velem dolgozik. Erős képzőművészeti gondolkodása van, ami a tervezés előtti ötletelésnél nagyon jól jön. Emellett biztos, hogy mérnökibb a hozzáállása az enyémnél, a különböző tipográfiák az erősségei. Én sokkal inkább az illusztrációs, kézirajzos vonalon mozgok otthonosabban, illetve az új munkákkal is engem keresnek meg, így a tervezés előkészítése is az én feladatom.

A stúdió portfóliójára jellemző, hogy leginkább induló vállalkozások brandépítésében segítetek a névválasztástól kezdve egészen a vizuális megjelenés különböző formáiig. Milyen típusú projektek inspirálnak a leginkább?

Igen, számomra nagyon izgalmas valaminek a kezdete, amikor valaki álmának a megvalósításában vehetünk részt. Ez azért jó, mert a megrendelők többsége nagyon lelkes, így sokkal könnyebb velük együtt dolgozni, illetve nem valami meglévőhöz kell alkalmazkodni, hanem újat létrehozni, szinte korlátok nélkül. Ami kicsit szomorú ebben a folyamatban, az talán az, hogy sok projekt, amin dolgozunk, nem mindig éli túl a kezdeti nehézségeket, de szerencsére akad pozitív példa is.

Ilyen a Mártogatós márka, ami nagyon szépen kinőtte magát, okosan felépítve komoly céggé fejlődött pár év alatt. Először csak logót terveztünk nekik, azóta pedig rengeteg mást is: webshopot, csomagolásokat és rengeteg arculati elemet. A másik hasonló jó példa az Édes Város tortarendelő-webshop.

A külföldre tervezett munkáinkat már nehezebb utánkövetni: készítettünk már csomagolást New York-i kozmetikai termékcsaládnak vagy arculatot teheráni kávézónak.

Az utóbbi időben egyre több rendező, operatőr, fotós vagy stylist keres meg minket, hogy tervezzünk nekik portfólióweboldalt: ez is inspiráló tud lenni, mert teljesen más, mint a márkaépítés, közben mégis nagyon hasonló.

Arculatépítés, webfejlesztés és csomagolástervezés mellett kiadványtervezéssel is foglalkoztok. Itt van például a Benedek Elek: Házasodik a daru angol nyelvű kiadásához készített tervetek. Kitől jött a megbízás és mi volt pontosan a feladatotok?

Baczoni Márk műfordító keresett meg minket, aki Benedek Elek ükunokája. Neki ez a könyv a szívügye, Londonban szeretné kiadatni majd a meséket. Ismerve a munkáinkat szabad kezet adott a stílust és a kivitelezést illetően, ami nagyon jó érzés volt. Ebből egyébként egy sorozat is készül majd: Márk több mesét is lefordított, és mindegyik kap egy saját kis könyvecskét, saját színnel – minden meséhez mindig egy másik szín társul.

Az Ant Works mellett Phosphor Prints név alatt risograph-technikával készülő, sorszámozott plakátokat és fali dekorációkat is készítesz. Itt nagyobb teret adsz saját művészeti önkifejezésednek. Hogyan jellemeznéd vizuális világod, milyen céllal jött létre a Phosphor Prints?

A Phosphor Prints azzal a szerény céllal jött létre, hogy felvegye a versenyt az IKEA-plakátokkal. Mindig elszomorított, ha valakinek a lakásában IKEA-ban vásárolt posztert láttam. Ez nyilván amiatt is volt, mert elérhető áron akart dekorációt az otthonába – de mindannyian tudjuk, hogy az egy tömegtermék; ha valaki viszont egyedi megoldást szeretne, az jó sokba kerül. Innen jött az ötlet, hogy költséghatékony technikával, risonyomtatással fogunk számozott példányszámú, egyedi plakátokat árulni. A név a risotechnikának köszönhető, vibráló színekből ered, ami egyébként Nagy Bori barátnőm ötlete volt. A plakátok témái leginkább saját, személyes élményeimen alapulnak, az illusztrációkon pedig az életszerű jelenetek a fantáziavilágommal keverednek.

Eddig öt szériát terveztünk meg, mindegyik plakátból húsz példányt nyomtattunk, egy szérián belül pedig öt kép van. Ez összesen ötszáz darab plakát, amiből körülbelül háromszáz darab már elfogyott, ennek az egyharmada pedig külföldre is eljutott. 

Mindig az a projekt a legkedvesebb számodra, ami éppen a legaktuálisabb. Milyen projekten dolgoztok most, mit lehet róla tudni?

Nem is feltétlenül a legkedvesebb, de aziránt vagyok a leglelkesebb. Most egy új étterem arculatán, egy operatőr és rendezőpáros honlapján és egy kozmetikai termékcsalád csomagolásán dolgozunk, de a Google-nek is tervezünk kisebb-nagyobb dolgokat.

Studio Ant Works | Web | Facebook | Instagram
Phosphor Prints | Facebook | Instagram

Még nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük