A brutalista betonmonstrumok az építészettörténet egyik legvitatottabb és egyben legkevésbé attraktívnak titulált épületei, miközben egyre többen látják meg bennük a szépséget és a megőrzendő értéket. Mind a felújításuk, mind az elbontásuk drága és komplikált, így általában hagyják, hogy szabadon egye őket az idő vasfoga. A bécsi Wotruba megújítása rendhagyó példa a brutalista örökség újragondolására.
Bécs híres brutalista templomát a bevett szokástól eltérően nemcsak felújították, hanem ki is bővítették, hogy kellőképpen ki tudja szolgálni a gyülekezet aktuális igényeit. A külvárosi Mauerban található Wotruba templom a 20. század egyik legnépszerűbb osztrák szobrásza, Fritz Wotruba víziója alapján épült 1974 és 1976 között. A projektet Fritz Gerhard Mayr, bécsi építész egy évvel Wotruba halála után fejezte be, funkcionális épületté alakítva a szobrász agyagmodelljét.
A kaotikusnak tűnő együttes a művészet és az építészet fúziója. Nincsen homlokzata, se szimmetriatengelye, a 152 különböző méretű betontömböt látszólag mindenféle rendszer nélkül pakolták egymásra. A legkisebb tömb 1,84, a legnagyobb pedig 141 tonnát nyom. Az egyes elemek közötti réseken keresztül az épületbe jutó fénycsóvák gyakran átfedik egymást, folyton változó árnyjátékot hozva létre. “Ez az épített forma és a zárt tér állandó szembeállítása, folyamatos párbeszéd a vízszintes és a függőleges, a fény és az árnyék, a teherhordás és a terhelés között” – nyilatkozta róla anno Mayr.
A templom sok más brutalista épülettel ellentétben a mai napig nem vesztette el funkcióját, azonban szűkössé vált a közösség számára. A szigetelés korszerűsítése mellett így térbővítés is szükségessé vált. A gyülekezet egy multifunkcionális, napfényes, raktárokkal ellátott földalatti helyiség mellett tette le a voksát, amit a domb belsejébe, a templom alá épített a formann ² puschmann építésziroda. Kiemelt cél volt, hogy a bővítmény vizuálisan kapcsolódjon az eredeti épület esztétikájához, de semmiképpen se dominálja azt.
A 135 négyzetméternyi alagsori teret tömör vasbeton szerkezetből emelték ki és egy üveg homlokzattal nyitották meg. Készült továbbá egy elegáns üveglift is, amely formájában az eredeti betontömbökre reflektál és hidat képez a két rész között, akadálymentesítve a templomot. Bár a betontömbök foltosságát a felújítás során nem korrigálták, az épület az új rész által egyértelműen pezsgőbb és kortársabb összhatást nyújt.
formann ² puschmann | Web