Victoria Yakusha új limitált tárgyegyüttesével  tiszteleg Ukrajna előtt

Victoria Yakusha új limitált tárgyegyüttesével tiszteleg Ukrajna előtt

Victoria Yakusha ukrán származású tervező, művész és építész a művészi ellenállás egyfajta formájaként új limitált kollekciójával tiszteleg Ukrajna előtt. A Stepping on Ukrainian soil (Ukrán földre lépni) című limitált tárgyegyüttes darabjai a tervező korábbi munkáit meghatározó természetes és fenntartható anyagokból készültek. A Design Miami/Basel 2022 kiállításon bemutatott munkák az év Best Curio Show elismerését is elnyerték.

A tervező alkotói filozófiája az úgynevezett live design, vagyis az élő design szemlélete köré épül: alkotásainak középpontjában a föld és az etnikai gyökerei állnak. Ugyanezt a filozófiát követi legújabb, Stepping on Ukrainian soil névre hallgató limitált kollekciója is, amely által az ukrán tervező szülőföldjéhez való kötődését hangsúlyozza. A kollekció darabjai az ukrán állampolgárok egyedi kapcsolatát kívánják feltárni „az ukrán földdel – annak szellemével, történelmével és erejével” – emelte ki a tervező.

A Stepping on Ukrainian soil tárgyegyüttes részeként Victoria Yakusha egy kétméteres, kézzel szőtt faliszőnyeget, és egy sor állatszerű padot és zsámolyt készített. Előbbi a Zemlia (jelentése föld) elnevezést kapta: a gyapjúból szőtt, réteges textúrájú faliszőnyeg Ukrajna fekete földjét, a csernozjomot jelképezi, míg a hosszú, köldökzsinórszerű szálai az ukrán nép és földje közötti ősi kapcsolatot. Victoria Yakusha már a kezdetek óta beépíti munkáiba a különböző ukrán kézműves mesterségeket: ez a Zemlia elkészítésében sem volt másképp, ugyanis annak létrehozásához a tervező az úgynevezett lizhnykarsztvo ukrán ősi technikát használta, amelyet saját kreatív megközelítésével társított.

A tárgyegyüttes további darabjait a tervező a Volyky (jelentése szabadság) és a Duzhyi (jelentése erős) elnevezésekkel illette. Előbbi egy állatokra emlékeztető absztrakt formát öltő, fekete és fehér textúrájú padokból áll, amelyek Victoria Yakusha egyik jellegzetesen használt anyagából készültek: az úgynevezett ztista (jelentése „tésztából készült”) alapanyaga agyag, széna, újrahasznosított papír és más természetes anyagok keverékéből áll. Szintén ebből a jellegzetes alapanyagból készültek a Duzhyi nevű fekete-fehér zsámolyok is, amelyeket markánsan ívelt formák jellemeznek, és formavilágukkal a szilárd talajt testesítik meg.

A limitált kollekció darabjait a FAINA Galéria, Antwerp képviseli.

Fotók: Tijs Vervecken

Forrás: Sajtóközlemény

továbbiak
Egyik kiberkáosz-forgatókönyv sem valósult meg – interjú Dr. Bernhards Blumbergs-szel
business

Egyik kiberkáosz-forgatókönyv sem valósult meg – interjú Dr. Bernhards Blumbergs-szel

Történelmi kibertámadás Lettország ellen, elektronikus szavazás Észtországban, kiberkáosz-forgatókönyvek, és kiberbiztonsági gyakorlatok a mindennapokban. Interjúnk Dr. Bernhards Blumbergs-szel, a balti államok egyik vezető biztonsági szakértőjével. Július elején Lettország ellen egy történelmi jelentőségű kibertámadást intéztek oroszbarát hackerek. Hétköznapi szemmel nézve hogyan néz ki egy nagyobb kibertámadás? Hogyan lehet megragadni azt a pillanatot,
A valódi cél az, ami közös – Behind the scenes: Horváth Boldizsár agrármérnök
business

A valódi cél az, ami közös – Behind the scenes: Horváth Boldizsár agrármérnök

Beleharapni egy paradicsomba, ami szabad földön termett, és amit nagy gondossággal vettek körbe palánta korától kezdve, egészen más élményt jelent, mint megkóstolni valamit, ami a világ túlsó feléről, kamionokban érkezett. A kemény munka, a gazdálkodásra fordított idő és energia megtérül, de vásárlóként hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, mekkora kincs is van
Egy kenderből épült ház, mely egybeolvad környezetével
architecture

Egy kenderből épült ház, mely egybeolvad környezetével

Szerbiában, a Homolje-hegységben találjuk azt a rendhagyó építményt, mely egy csakugyan nem mindennapi kollaboráció eredménye: a svájci Bach Mühle Fuchs építész iroda és Ljubica Arsić építész, illetve interdiszciplináris művész közösen tervezték a kenderházat. A tervezők célja egy környezetébe könnyedén simuló épület létrehozása volt, mely ahelyett, hogy a tájat utánozná, ember