fbpx
Nyomj Entert

3 enteriőr designer a régióból, akire érdemes figyelni – VI.

Nem titok, hogy rajongunk az esztétikus és kellemes atmoszférájú enteriőrökért, ahol színek, textúrák, bútorok és tárgyak összessége valami nehezen megismételhetőt eredményez, és azonnal képes hatni az aktuális hangulatra. A belső terek bemutatásánál a fókusz azonban legtöbbször magán az adott projekten van, ezt szeretnénk most  megfordítani. Ezért összeszedtük azokat a tehetséges, különleges látásmódú tervezőket a régióból, akikre nem csak egy jól sikerült projekt miatt érdemes figyelni.

A hatodik epizódban egy magyar, egy ukrán és egy cseh tervező mutatkozik be.


Vörös Kati | Magyarország

Vörös Kati történészből lett lakberendező, és immáron tíz éve ingázik Budapest és Bécs között. Karakteres enteriőrjeit bátor megoldások és színhasználat jellemzi. „A történészi látásmód és munkamódszerek (mint a forráskutatás, elemzés, kontextualizálás és reflexió) meghatározzák lakberendezői gyakorlatomat. Intellektuális, de nem absztrakt módon közelítem meg a projektjeimet. Sosem egy öncélú vízióból, mindig a konkrét térből, a lakástulajdonos meglévő tárgyaiból – és persze igényeiből – indulok ki. Sok időt töltök a helyszínen, alkalmanként akár órákig is merengek a még felújítás előtti lakásban, majd az építkezésen. Nem bejáratott panelek alapján, nem tervezőprogram előtt ülve, hanem a térrel, annak környezetével és a megrendelővel való diskurzusból, egy folyamat eredményeként születnek meg a munkáim. Figyelmem fókuszában a Magyarországon – a hatalom és a társadalom által egyre jobban elutasított – modernizmus építészete és tárgykultúrája áll. A lakberendezésre alapvetően nem szépítő, esztétikai, hanem – a modernizmus optimista és emancipatorikus hagyományában gyökerező – életminőség-javító és társadalomjobbító tevékenységként tekintek” – osztotta meg velünk Kati.

Fotó: Balogh János, Ruha: Printa

Amerikai műgyűjtő budapesti otthona 

A pesten tanító művészetkedvelő társadalomtudós és családja már tíz éve lakott ebben a 180 négyzetméteres – egy a Bazilikára néző, századfordulós épületben található – lakásban, amikor a segítségemmel felújították és átrendezték. A frissen elkészült lakás fotói különleges jelentőséggel bírnak, mivel szinte azonnal egy már nem létező szeretett otthon mementóivá váltak. A CEU elüldözése miatt a családnak el kellett költöznie a városból, épp mielőtt birtokba tudták volna venni a megújult lakást.

Fotó: Gosztom Gergő

Színes vendéglak a zsidónegyedben

A 38 négyzetméteres klasszikus szoba-hallos lakás egy 1940-ben épült „Bauhaus” házban található. Az akkor hipermodernnek számító épületet és lakóit nem kímélte a történelem: 1944-ben csillagos házzá nyilvánították, majd a gettó falain belülre került. A lakás mai történész tulajdonosa a szomszédban lakik, ezt a lakást pedig vendéglakosztálynak vette meg. A színek mellett annak örült a legjobban, hogy sikerült minden alapfunkciót (étkező, nappali, háló, dolgozó) elhelyezni a korábban rosszul kihasznált térben.

Fotó: Gosztom Gergő, styling: Laza Péter

Bécsi albérlet személyesre hangolva 

A 65 négyzetméteres, jellegtelen, napjainkban épült lakást magam és férjem számára alakítottam ki. Kiválóan demonstrálja a retro (más néven mid-century modern) stílus relevanciáját a mai terek berendezésénél. Az alacsony belmagasságú, kis alapterületű szobák léptékéhez tökéletesen passzolnak az 1960-as évek NDK, magyar és angol bútorai – amelyeket az évek során gyűjtöttünk össze. Ugyanakkor instant karaktert is adnak a teljesen semleges térnek, ahol nem festhettünk falakat vagy cserélhettük ki a konyhát.

Fotó: Gosztom Gergő, styling: Laza Péter

Dagmar Stepanova | Csehország

Dagmar 2015-ben alapította meg a cseh bázisú Formafatal stúdiót, ahol építészeti és belsőépítészeti projektekkel foglalkoznak Prágától Costa Ricáig. „Miután 15 évig különböző építész irodákban dolgoztam, úgy éreztem, hogy szükségem van a kreatív szabadságra. Az első Formafatal projekt (az argentin Gran Fierro étterem belső tere) megjelent a Wallpaperben, ami nagyban segítette, hogy felfigyeljenek ránk. A második projekt, a Loft Hrebenky számos díjat nyert nemcsak Csehországban, hanem nemzetközi szinten is. Ennek eredményeképpen a stúdió bővülni kezdett, jelenleg 9 tagot számlálunk. Tervezési gyakorlatunk lényege a projektek egészének megragadása: ugyanúgy közelítünk a belső terekhez, mint az építészethez, csak más léptékben. Az átfogó kontextus, a kapcsolatok és a funkcionalitás érdekel bennünket. Legtöbb esetben a berendezés egyedi tervezésű és egyedi gyártású, és nagy hangsúlyt fektetünk az arányokra is. Szeretünk játszani a színekkel, a különböző textúrákkal, mindig új lehetőségeket keresünk, és új technológiákat próbálunk ki a hétköznapi anyagok felületének kialakítására, mindezt a fenntarthatóság figyelembevételével. Végül, de nem utolsósorban a világítás is kiemelt fontosságú, hiszen nagy befolyással van a terek hangulatára. Örömmel dolgozunk együtt különböző művészekkel is, akiket meghívunk, hogy vegyenek részt projektjeinkben. Az építészetben minimalisták vagyunk, a nyers alapanyagokat részesítjük előnyben, és az egyszerűségre esküszünk. A belsőépítészetben viszont  játékosabbak és színesebbek vagyunk” – mesélte nekünk Dagmar.

Fotó: Eva Wong

Argentin étterem Prágában

„A Gran Fierro egy argentin étterem Prága központjában. A fő feladat az volt, hogy a lehető legtöbb elemet felhasználjuk az eredeti Gran Fierro I.-ből, amelyet a tulajdonos kénytelen volt elköltöztetni Argentinából. Az egész koncepció ipari szellemben készült, használt fa és bőr, cementesztrich és beton dominál.”

Nyaraló villák Costa Ricán

„Egy dzsungel tetején, lélegzetelállító kilátással a Csendes-óceán partjaira, három egyedi nyaraló villát építettünk azoknak, akik szeretnének kapcsolódni a természettel. Nemcsak a környező vad dzsungel, hanem a brazil építész, Paulo Mendes da Rocha munkássága is inspirált minket, így a betonfalakat szándékosan nyersen hagytuk, hogy kiemeljük a belső elemeket, a vizet és a zöld növényzetet – mindez együtt szokatlan környezetet teremt, amely egyszerre nyers és fényűző.”

I.

II.

Fotók: BoysPlayNice


Sofia Hupalovska | Ukrajna

Sofia korábban az egyik legnagyobb, általunk is figyelemmel követett ukrán építészeti irodánál, a Balbek Bureaunál dolgozott több mint öt évet. Tavaly októberben, csupán néhány hónappal a háború kitörése előtt indította el a saját stúdióját. „Néha még mindig nem hiszem el, hogy ez a valóságunk. Az életünk és a projektjeink soha nem lehetnek olyanok, mint korábban. Minden változik: az értékeink, a gondolkodásmódunk, az igényeink. De mindezek ellenére Ukrajnában vagyok, és nem fogok sehova sem költözni. Úgy érzem, hogy ennél jobb helyen nem lehetnék sehol. Itt próbáljuk meg a legjobbat kihozni magunkból, és készen állunk arra, hogy győzelmünk után újjáépítsük a gyönyörű országunkat. Tudjuk, hogy győzni fogunk” – osztotta meg velünk Sofia a jelenlegi helyzetről. „A tervezői attidűdöm művészet és belsőépítészet határán áll, szeretem, ha a tér minden látványa művészi értékkel bír. Ami pedig az anyagok kombinációját illeti, intelligens brutalizmusnak nevezném a stílusomat” –tette hozzá.

Férfi ruhaüzlet Kijevben

A fő hangsúlyt ebben a belső térben a kő asztalok kapták, illetve a hideg és meleg (beton- és fapanelek) tónusokkal játszottunk. A projektet a háború miatt leállították.

Apartman Odesszában

A lakás egy régi épületben található, ezért igyekeztünk megtartani a klasszikus elemeket, és érdekes formákkal és anyagokkal kombinálni őket. A projektet a háború miatt leállították.

Kijevi lakás

A projekt ügyfele most az ukrán hadseregben harcol. Egy hónappal ezelőtt felhívtak, és azt mondták: folytatnunk kell, mert hiszünk a fényes jövőnkben.

Vörös Kati | Instagram

Formafatal | Web | Facebook | Instagram

Sofiia Hupalovska | Instagram

Még nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük