A cseh Rückl üveggyár kézzel csiszolt kristályai első látásra úgy tűnnek, mintha 3D nyomtatott, ultramodern tárgyak lennének. Közelebbről nézve azonban látszik, hogy jóval mívesebb megmunkálásról van szó. A speciális üvegkészítési technika már majd háromszáz éve öröklődik generációról generációra, a modern vázák pedig tizenkét mesterember több napos munkái. Terítéken az új darabokkal bővült Metamorphosis és a prágai Designblok 2021-en kiállított Odette kollekció.
A mai napig fából készült üvegfúvóformákat használnak, a színezett üveget pedig ősi receptek szerint olvasztják, majd kézzel vágják és csiszolják. A család nevét viselő első üveggyárat Jan Rückl alapította 1846-ban, a híres Nižbori telep pedig 1904-ben épült. A cég történelmét aztán a huszadik század viharai jócskán megpróbálták: a világháborúk alatt a túlélés érdekében a repülőgépek tisztításához szükséges üvegedények gyártására szorultak, a kommunizmus idején pedig teljesen leállították a díszített üvegtermékek készítését. A rendszerváltást követően az eredeti tulajdonos dédunokája szerencsére fontosnak tartotta a családi hagyomány folytatását, így harmincöt millió cseh koronáért visszavásárolta a gyárat. Régi fényét aztán 2017-ben, egy magánbefektető segítségével kapta vissza, ekkor elköteleződtek a kortárs trendek iránt.
A Metamorphosis kollekció a cseh üveggyártás hagyományai, valamint a cseh történelem ikonjai előtt tiszteleg, miközben új szintre emeli azokat. A név háromféle átalakulásra utal: a kvarc kristályosodására, az egyik forma átalakulására a másikba, és a kafkai átváltozásra. A kollekció összetett mintázatának tervezését a természetben és az építészetben egyaránt megtalálható ismétlődő struktúrák ihlették: a kígyóbőr szabályosan elhelyezkedő pikkelyei, a Bravais rácsok formája, valamint a középkori gótika boltívei. Bár a minta tökéletesen szabályosnak tűnik, valójában kisebb eltérések figyelhetők meg, melyek a kivételesen bonyolult kézi munkára utalnak. Minden egyes darab tizenkét különböző mesterember munkájának gyümölcse, ahol egyikük sem véthet hibát annak érdekében, hogy töretlen legyen a minta ritmusa. A Rückl védjegyévé vált élénk rózsaszínt egy visszafogott átlátszó, és egy szivarszín néven emlegetett barna tónus egészíti ki, a legújabb borostyánszín darabok pedig most ősszel kerültek piacra.
A még részletgazdagabb -a 2021-es Designblokon is kiállított- Odette kollekció élőben olyan hatást kelt, mintha 3D nyomtatták volna a bonyolult struktúrát. „Selymes hattyútollak zizegésében erőteljes történetek hangzanak el a jóról, a gonoszról, a szerelemről és a féltékenységről. A csipke finomsága és a kecses balettlépések ritmusa tükröződik a kollekció precíz szabásában, amely a cseh üvegművesek és csiszolók hihetetlen készségének végső bizonyítéka” – vallja róla a cég.