Idén ismét felvonultak a magyar és regionális design formabontó alkotásai – egy év után újra megnyílt a Magyar Divat & Design Ügynökség által megálmodott forradalmian új formatervezési irányokat bemutató 360 Design Budapest kiállítás, aminek egy héten keresztül a Bálna Budapest adott otthont. A tavalyi év sikere után ismét egy újabb arculattal és koncepcióval találkozhattunk, az érdeklődök pedig az online és offline tárlat megtekintése mellett számos extra programmal is gazdagodhattak.
A Magyar Divat & Design Ügynökség és a 360 Design Budapest nem titkolt célja, hogy felhívja a figyelmet a kelet-európai régió rendhagyóan gazdag és széleskörű formatervezői világára és segítse a hazai design márkák nemzetközi piacra lépését. A tárlaton csaknem negyven magyar és regionális formatervező tárgyait vehettük szemügyre, amik között bútorok, kerámiák, lámpák és egyéb használati tárgyak sorakoztak Ulmann István kutyaházától kezdve Riederauer Dóra puha BABA gyapjú hintafoteljéig. Az idei kiállítás olyan tervezők munkáit mutatta be, akik korszerű gondolkodásukkal, leleményükkel és páratlan kézműves tehetségükkel újragondolják a designtörténeti értékeket a modern irányzatokkal – mindezt fenntartható formában. Idén négy tematikus kiállítótérben kaptak helyet az alkotások: a manufaktúrák, a developerek, a limitált, már-már műtárgy értékű iparművészeti termékek, és a környezet és anyagtudatos design produktumok szerint kiválogatva.
Utóbbi különösen helytáll a koncepcióban, hiszen az idei év célja és kreatív elgondolása a környezettudatosság, az újrahasznosítás és a fenntartható alkotás kérdéskörét érinti. Visszatalálni a természethez, a környezetünkkel harmóniában, már-már szimbiózisban alkotni. Másrészt, az elmúlt időszak egy újfajta megközelítést eredményezett: nagyobb szerepet kapott az otthonok újragondolása, a terek összeszűkülése, az intim tér kiszélesedése. A fenntarható és tudatos szemlélet egyaránt jellemző a 2020-21-ben készült termékekre is, hazai és regionális szinten egyaránt. Az újgenerációs látásmód nemcsak a kiálított alkotásokra jellemző, hanem az azokat körülvevő tárlatra is: a kiállítás koncepciója nagy hangsúlyt fektet a víz ciklikus attitűdjére, a természetes anyagokra és az élővilág felidézésére. Fadeszkákon sétálva tekinthettük meg a kiállítást, amit vizet és dzsungelt idéző elemek vesznek körbe, miközben a fejünk felett a Duna vizének csillogása csodálható. Az installáció majdnem minden részlete újrahasznosított anyagokból készült, néhány darabja pedig az esemény után kerül újrafelhasználásra.
Az idei kiállítás különlegessége, hogy összművészeti jelleggel különböző művészeti ágak képviselői vendégeskedtek a tárlatvezetéseken: Kraszkó Zita, a Femcafé főszerkesztője kezdte, majd Ugron Zsolna, író, Bojár Iván András művészettörténész, Martinkó József, az Octogon főszerkesztője és Vitáris Iván, az Ivan and the parazol frontembere folytatták az exklúzív körvebevezetést. A hét több napján pedig a 360 Design Budapest programigazgatója, Bonta Gáspár tárta az érdeklődők elé a kiállítás részleteit. A sokszínű nézőpont és művészeti képviselő mellett megvalósultak a Magyar Divat & Design Ügynökség design DIALOG több részből álló, edukációs kerekasztal-beszélgetései is, kézzel fogható innováció és a V4-es országok design szférájának jövője témában.
Az alábbi videón Mateusz Kunkiewicz mesél az eseményen szerzett benyomásairól: