fbpx
Nyomj Entert

„Azokat a feladatokat szeretjük, amikor egy absztrakt személyiséget kell megalkotni”| Graphasel Design Studio

Emlékeztek még a srácokra, akik 120 nap alatt tervezték meg a FINA arculatát? Amíg mi nyaraltunk, ők csendben bezsebeltek négy Red Dot Design Award-ot! Interjúnk.


Megérkezem a budapesti Graphasel Design Studio Széll Kálmán tér melletti irodájába, ahová mondhatni saját lépcsőház vezet. A világos, nagy ablakos alkotótérben kedves, mosolygós arcok várnak, sokan még elmerülve az aznapi munka utolsó simításaiban. Befordulva egy ajtón viszont új dimenzió nyílik: ez a graphaselesek kis szentélye, minden munkavállaló álma. Itt található „a bár”, ahol saját designos kávé mellett saját designos alkoholos nedűk is várják a megfáradt dolgozókat. A hab a tortán viszont, hogy a dohányzóasztalon egy hatalmas vörös vízipipa izzik, itt vár az iroda két alapítója, Ördögh László és Drozsnyik Dávid. 

Szóval nálatok így zárul egy nap? A kreativitáshoz elengedhetetlen a rendszeres agylazítás?

Drozsnyik Dávid: A vízipipa inkább heti rutin, amit péntekenként szoktuk tartani, de ma hosszú volt a nap (nevet). A bárpultban pedig megtalálható több csomagolásunk, úgyhogy a bár létezése tulajdonképpen szakmai okoknál fogva is szükségszerű. 

Ördögh László: Azért szeretjük a borászatokat és a spiritkészítő mestereket, mert ezekben az esetekben mindig valamilyen szenvedélyes magyar kezdeményezés áll a háttérben. Mindegyik mögé egy olyan eredettörténetet tudunk varázsolni, ami vizuálisan kódolható, de mégis kiderül belőle valamilyen mélyebb üzenet. Hiszen ezek az italok elsősorban nem az alkoholtartalmuk miatt érdekesek, hanem mert életérzést kölcsönöznek.

Mondhatjuk, hogy ez az életérzés jellemez titeket céges szinten is?

Ö.L.: Ha az életérzés alatt azt értjük, hogy vizuálisan mesélünk el történeteket, akkor abszolút igen. A mi fő csapásirányunk az, hogy megtaláljuk a sztorit egy arculatban. Nekünk ez egy kaland, egy stílustanulmány, egy izgalmas társasjáték. 

Hogyan néz ki a kreatív, alkotói folyamat egy adott design megtervezése mögött?

D.D.: Az alkotói folyamat jól meghatározható szakaszokra bomlik, mi ezt úgy hívjuk, hogy a „négy D”. Ez egyenlő a Discover, Define, Design és Deliver szavakkal. Az első szakasz egy kutatási folyamat, ahol interjúkat készítünk, elemezzük a versenytársakat, számos szempontot mérlegelünk. A második a megértésre fókuszál és a márka alapok létrehozásával zajlik, itt határozzuk meg többek között a célközönséget, perszónát, üzenetet, értékeket – ez a Define. Ha itt megszületik az egyetértés az ügyféllel, akkor rátérünk arra, hogyan tudjuk mindezt vizuálisan megjeleníteni, ami a Design szakasz, majd pedig jöhet a megvalósítás, vagyis a Deliver.

Mi alapján döntitek el, hogy elvállaltok-e egy megbízást?

D.D.: Attól függ, hogy milyen kihívásokat tartogat, illetve mennyire izgalmas számunkra. De számít az is, hogy meg akarjuk-e mutatni magunkat az adott projektben, hiszen ez egy kölcsönös szimpátia kell, hogy legyen az ügyféllel.

Ö.L.: Azokat a feladatokat szeretjük, ahol nulláról tudunk új márkát létrehozni, amikor egy absztrakt személyiséget kell megalkotni: megtervezzük az attribútumokat, a hangnemet, amit az adott márka képvisel. De rengeteg dolog bejön még itt a képbe, ami már inkább marketing, piacelemzés, árelemzés. Az egész egy nagy mátrix, minél több időnk van ezzel foglalkozni, annál izgalmasabbá válik a játék.

Ha már játék: elég nagyot mentetek idén a Red Dot nevű játékon… Mi a története az egy év alatt szerzett négy Red Dot-nak?

D.D.: A rövid történet annyi, hogy legalább egyet haza szerettünk volna hozni idén, ezért adtunk be öt pályázatot. Ebből végül négyet megnyertünk (nevet).

Ö.L.: Már úgy 15 éve évente beadtunk három-négy munkát, és az eddigi tendencia az volt, hogy ezekből jó esetben egyet megnyertünk. Fontos volt számunkra, hogy olyan alkotóink munkájával pályázzunk, akik korábban még nem nyertek, hiszen szeretnénk, hogy a csapat minél több tagja részesüljön ebből a sikerből. Perneczki Dorka például már nagyon megérdemelte a díjat, az ő keze munkáját dicséri a Lunczer Pálinka és a Lunczer Vodka is (erről korábban itt írtunk – a szerk.), nagyon büszkék vagyunk rá. De Morvai Péter, a Tokaj Gin csomagolásának tervezője esetében külön érdekes, hogy ez a mostani design a diplomamunkájának a folytatása volt, amivel korábban már ugyancsak nyert.

Miről szólnak ezek a munkák és minek köszönhető szerintetek, hogy megkapták a Red Dot minősítést?

Ö.L.: Az a tapasztalatunk, hogy ezen a versenyen a zsűri különösen nagy hangsúlyt fektet az autentikus értékekre. Általában azt tartják érdemesnek arra, hogy megmutassák a világnak, ha van valami helyi, valami eredeti az adott designban. 

Morvai Péter munkája, a Tokaj Gin egyfajta kísérleti grafikai minta, amit mi a csomagolás részévé tettünk lencseeffekt segítségével Ezzel a módszerrel Tokaj-Hegyalja és a borvidék lankáit tudtuk ábrázolni, úgy tűnik sikerrel: a 24 tagú nemzetközi zsűri mindenképp így értékelte.

A másik két nyertes címke Perneczki Dorka alkotása, mindkettő a Lunczer cég gyermeke. A Lunczer pálinka sajátossága az, hogy a gyártó annyira magasra pozicionálja ezeket a gyümölcspárlatokat, ami már-már egyfajta parfümhöz hasonlít. Ez szülte meg azt a koncepciót, ami kicsit az art decohoz, illetve a szecesszióhoz nyúl vissza egyfajta vizuális formanyelvvel. Amikor ránézünk erre az üvegre, egy kicsit femininebb, elegáns designt látunk, ami által egy kifinomult termékre gondolunk. Persze emellett még számos más réteg is látható: a címkén megjelenik a dombornyomott Dunakanyar, ahol a termék készül, és persze a gyümölcs is szerepel a geometrikus részben.

Ugyanebbe a kifinomult és art decós grafikai világba idomul a Lunczer vodka is, csak értelemszerűen ott nem a gyümölcs – mivel gabonapárlatról van szó –, hanem kalászok ábrázolásával értük el ugyanezt a hatást. Itt is számos rétegben gondolkodunk, ami tényleg azért fontos, hogy minél többet tudjon mesélni egy adott címke, legyen története, legyen gyökere a terméknek.

Egy egészen más műfaj a multicsarnok látogatóirányítási rendszere, ebben a kategóriában nyertétek a negyedik Red Dot-ot. Miért fontos a design egy látogatóirányítási rendszer megtervezésénél?

D.D.: Ebben a kategóriában éveken keresztül küldtünk be projekteket, óriási tanulási folyamaton mentünk keresztül. Nagyon izgalmas volt együttműködni az építészekkel, belsőépítészekkel, egyre tudatosabban nyúlunk hozzá az ilyen feladatokhoz. Az első igazi áttörést a Puskás Aréna jelentette, ezzel nyertünk először magyarként a kategóriában. A mostani díjat az MVM Dome látogatói irányítási rendszere hozta el nekünk, aminek tervezését a Puskáshoz hasonlóan Beke Mátyás vezette a csapaton belül.

Egy látogatóirányítási rendszer esetében sokkal inkább a funkcionalitás számít, mint az esztétika. Ez gyakorlatilag egy térbeli UX (user experience). Benne van az ergonómia, láthatóság, logikus felépítés, struktúra. Rendkívül komplex rendszerről beszélünk, tulajdonképpen úgy lehetne leírni, hogy amikor belépünk egy épületbe mondjuk egy társunkkal, kezünkben egy adott jeggyel, akkor úgy kell elérnünk a bejárattól az ülőhelyünkig, hogy szinte észre se vesszük, hogy odataláltunk. Olyan ingerek érnek ugyanis bennünket, hogy nem kell elgondolkodnunk azon, hogy jó kapun mentünk-e be, jó lépcsőn mentünk-e fel, jó helyen állunk-e, stb. Ebbe beletartozik akár a tipográfia, a feliratok pontos betűmérete vagy az információhierarchia is. A Red Dot ebben az esetben az esztétikus helyett az intelligens designt értékeli.

Mit jelent a cég életében egy ekkora elismerés, mivel jár ez az alkotók számára?

Ö.L.: A cég szempontjából nagyon fontos, hiszen folyamatosan visszaigazolásokat keresünk a saját munkánkkal kapcsolatban, így ez nyilván büszkeséggel tölt el, és persze erősíti a csapatot is.

D.D.: Ez tulajdonképpen a Bajnokok Ligája. Ha egy csapat esélyes, hogy megnyerje a Ligát, szívesebben szerződnek hozzájuk játszani. Illetve nem csak nekünk, hanem az ügyfélnek is nagy büszkeség, hogy jól döntött, amikor minket választott.

Mennyire tekinthető nagy eredménynek az, hogy magyar cégként nyertetek egy ekkora nemzetközi versenyen?

Ö.L.: Túlzás lenne azt állítani, hogy Magyarország designnagyhatalom, de egyre több kollega ér el szép eredményeket, idén is tudunk más hazai győztesekről, ezúton is gratulálunk nekik. Minden nemzetközi díj esetében elmondható, hogy az nemcsak az egyén, nemcsak a csapat, hanem az egész ország érdeme is, amire büszkének kell lenni. 

Hogyan tovább? Mi lesz a következő évi célkitűzés?

D.D.: Fejlődni szeretnénk, régi álmunk, hogy nemzetközi piacra is kikacsinthassunk. Az idei év mottója is az önfejlesztés volt, folyamatosan fejlesztjük a csapatot. Abban hiszünk, ha jól és megszokott jelleggel hozunk magas minőségű projekteket, akkor az egyre nagyobb elismerésekkel fog együtt járni. 

Ö.L.: Persze ennek érdekében folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, amelyekkel ki tudunk lépni a komfortzónánkból. Sokszor mi sem hisszük el, hogy ennyi mindent csinálunk, de amikor szembesülünk azzal, hogy holnap is van nap, és holnap is kell egy izgalmas projekt a csapatnak, akkor nem hátra nézünk, hogy mit csináltunk eddig, hanem szigorúan előre.


MVM Dome:

Art direktorok: Ördögh László, Drozsnyik Dávid
Grafikai tervezés: Beke Mátyás, Morvai Péter
Fotó: Balázs Attila
Megrendelő: Market Zrt.
Kivitelező: Alustart Kft., Kameleon Art Dekor Kft.,

Tokaj gin:

Art direktorok: Ördögh László, Drozsnyik Dávid
Grafikai tervezés: Morvai Péter
Termékfotó: Balázs Attila
Megrendelő: Sevenhills Distillery
Kivitelezés: Yeloprint Nyomda, Saverglass, Fátyolüveg

Lunczer:

Art direktorok: Ördögh László, Drozsnyik Dávid
Grafikai tervezés: Perneczki Dorottya
Brand koncepció: Katona Nóra
Termékfotó: Heim Alexandra
Megrendelő: Lunczer Pálinkafőzde
Kivitelezés: Yeloprint Nyomda, Nap nyomda


Graphasel | Web | Facebook | Instagram


Még nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük