fbpx
Nyomj Entert

BEST OF MOME KIPAK

Inkluzív, hagyománytisztelő, ironikus és önreflexív – különböző attitűddel közelítettek korunk társadalmi problémáihoz, illetve a tér- és tárgytervezés aktuális kérdéseihez a MOME hallgatói. Osztozhatnak-e közös tereken idősök és óvodások? Tekinthetünk-e az öltözködésre játékként? Lehet-e egy takarítóeszköz collectible design? A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem féléves tervezési feladatainak prezentálásán (röviden: a kipakon) jártunk, és csokorba szedtük az elsőéves mesterszakos tervezőhallgatók legizgalmasabb munkáinak egy részét.


Fazakas Imola – Idősotthon és óvoda a VIII. kerületben
[Építőművészet MA]

Fazakas Imola a VIII. kerület kulturális, urbanisztikai és tájépítészeti sokszínűséget vette alapul a féléves feladat tervezésekor, amely során a hallgatóknak egy óvodával társított idősek otthonát kellett tervezniük. A környékhez kötött negatív konnotációknak, például a biztonságérzet hiányának figyelembevételével, illetve az idősök és az óvodások találkozási pontjaira gondosan ügyelve formálódott Imola koncepciója. „A két generáció privát, fél privát és publikus tereinek megteremtését szem előtt tartva alakítottam ki az egyes tereket. A célom egy olyan áthatás megteremtése volt, ahol építészeti eszközök használatával az óvodások és az idősek élettere szitaként szűrődik át egyikből a másikba”’ – fogalmaz. A terv egyik különlegessége az idősök és óvodások számára kialakított emelt udvar, amely alatt közösségi kert, passzázs található. Amellett, hogy a rohangáló gyerekek és passziánszozó idősök közös terei a kerület szociális életében pezsdítő pontot jelenthetnek, a szépkorúak óvodásokkal való vegyülése enyhítheti a városi öregedésre sokkal jellemzőbb elmagányosodást is.




Gonda Soma – Formatíva
[Tervezőgrafika MA]

A tervezőgrafikusok fél éves tervezési feladatukban a játék mint kultúrateremtő eszköz szerepét és jelentéseit kutatták. Gonda Soma Formatíva című projektje az öltözködéssel való játékot tematizálja. Kiindulási pontja a camp, amit öltözködési stílusként általában a túlzással és a nemek közötti játékkal azonosítanak. Utóbbira alapoz a Formatíva kiadvány is, amely amellett, hogy a tervező személyes reflexióit összegzi, munkafüzetként is funkcionál. A formainspirációkat felsorakoztató oldalakon sziluett-tervek mutatják be, hogy a nemi sztereotípiák feloldásával és némi kreativitással mennyiféle formát ölthet az ember. A taktilis lapon papír- és textildarabok összeállításával lehet tovább kísérletezni a formákkal, a fotódokumentáció pedig további inspirációkat mutat arra, hogyan lehet valós ruhadarabok kombinációival hasonló sziluetteket leképezni, mint a geometrikus, absztrakt elemekkel.


Doktor Melinda – Építészeti üveg
[Kerámiatervezés MA]

Az egykori fóti római katolikus óvoda épülete a jövőben turisztikai irodaként és kávézóként fog funkcionálni. Ebbe a térbe tervezett Doktor Melinda olyan üvegből készült építészeti elemeket, amelyek a hagyományőrzésnek és egyúttal a kortárs enteriőrök kívánalmainak is eleget tesznek. A tervezés során egy közérthető, többrétegű szimbólumrendszert állított fel, amely indirekt módon utal az épület korára és múltjára. Az idő múlásának érzetét a futónövények vizuális megjelenítésével idézi elő, mintha az épület felett már rég visszavette volna az uralmat a természet. Az épület mellett található, Ybl Miklós által tervezett Szeplőtelen fogantatás templomának freskóin és ornamentikáján a szőlő mint vallási szimbólum vissza-visszaköszön, ezért a futónövények mellett ez adta alapját a hallgató által készített üvegépítészeti elemeknek. A geometriai elemek véső elrendezéseit mintatanulmányok, az elkészült üveglap-variációkat pedig technológiai kísérletek sora előzte meg.  A levélmintázat geometrizálásával létrejött formák szabálytalanul, absztrakt kép érzetét keltve terülnek szét a felületeken.


Jeney Judit – HairMe
[Ékszertervezés, Fémművesség MA]

Habár a haj alapvetően biológiai jelenség, számos szociokulturális és politikai jelentés társul hozzá. A történelem egyes szakaszaiban elnyomó hatalmak szabályozták a haj meglétét vagy fazonját, ez volt a kontrollgyakorlás eszköze az egyén külseje felett. Mindemellett alapanyagként is tekinthetünk a hajra, korábban írtunk például Kollár Zsófia amszterdami tervezőről, aki a divatipar fenntarthatatlan működését orvosolná hajból készülő ruhadarabokkal. Jeney Judit ugyancsak a haj szimbolikájával és újrahasznosíthatóságával kísérletezett a HairMe kollekció tervezésekor. Olyan, eredeti funkciójuktól megfosztott tárgyakat készített, amelyek szálszerű részeit hajjal helyettesítette. A haj megjelenésével a tárgyak korábbi használati céljukat már nem tudják betölteni – különleges érzeteket kiváltó, megszemélyesített tárgyakká lényegülnek át. A perszonalizáció vonalán maradva a kollekcióhoz készült egy ékszersorozat is, melyet a viselőkkel együtt tervezett a saját hajuk jellegzetességeinek figyelembevételével.


Tímári Blanka – Mundane
[Formatervezés MA]

A collectible designtárgyak a használati tárgyak funkcionális aspektusait idézik, de – funkcióvesztettségük, konceptuális jellegük, vizuális megjelenésük és limitált példányszámuk miatt – inkább a műalkotásokra hajaznak. Tímári Blanka a klasszikus háztartási és takarításhoz köthető tárgyak gyűjthetőségével foglalkozott, így jött létre a kontrasztokra épülő Mundane kollekció. A koszolódás és az elhasználódás ellentétben áll a collectible designtárgyak időtlenségével és exkluzivitásával, az olcsó, tömeggyártott termékek pedig a nemes anyagokból készült egyedi alkotásokkal. A bársonyfejű felmosó, a bronzból készülő, cipőtisztításra aligha alkalmas lábtörlő és a porcicafejű (valójában gyapjúból és szöszökből készült) portörlő mind felidézik a collectible design jellegzetességeit, miközben humorral fűszerezett kritikával illetik a modern design „forma követi a funkciót” elvét.


Moholy-Nagy Művészeti Egyetem | Web | Facebook | Instagram

Még nincsenek hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük