Épp a napokban kezdődött volna a csehek egyhetes fesztiválja, a Zlin Design Week. A május 1-8. között esedékes designeseményt a koronavírusra való tekintettel elhalasztották, ám a szervezők által meghirdetett „Best in Design” pályázat eredményhirdetése nem maradt el. Mutatjuk a győzteseket!
A Best in Design pályázatot immár 11. alkalommal hirdették meg, s ez volt a 6. alkalom, hogy a megmérettetés a Zlin Design Weekeseménysorozat keretein belül valósult meg. A nemzetközi designversenyen 30 év alatti designerek indulhattak, három kategóriában (Termék- és ipari formatervezés, Divattervezés, Kommunikációs design). A kategóriagyőztesek és a „Best in Design” címet is elnyerő abszolút győztes nevét március 31-én hirdették ki a szervezők.
A nemzetközi pályázatra több mint 500 pályamunka érkezett, így a zsűrinek korántsem volt könnyű dolga, pláne amikor az egyes kategóriákban kellett nyertest hirdetniük. „A legjobb projekt kiválasztása hihetetlenül nehéz feladatnak bizonyult, hiszen az összes pályamunka eredeti és kreatív volt. A legtöbb projektben mégis volt valami közös: a tervezők a design környezetre gyakorolt hatását vizsgálták. A fenntarthatóság és az újrahasznosítás kérdése is előkerült, a tervezők sokszor már elfeledett anyagok újraértelmezésével közelítettek egy-egy témához” – meséli a zsűri elnöke, Marek Weidlich.
A termék- és ipari formatervezés kategória győztesének Nikola Mikuleckát választották, aki elegáns porcelán sörcsap – és a hozzá tartozó, ugyancsak porcelánból készült, söralátét szett – tervével nyerte el a zsűri tetszését. Az univerzális sörcsap a maga letisztult formavilágával, hófehér megjelenésével nagyvonalú enteriőrökben és a népszerű vendéglátóhelyeken egyaránt megállná a helyét. A kategória második helyezettje Filip Zabawa lett a „Scale – growing bike” ötletével, s a CZECHDESIGN közreműködésével zajló közönségszavazáson az ő pályamunkájára voksoltak a legtöbben. A kategória harmadik díjazottja Kristian Rudenko lett, aki a „Circle of life” névre keresztelt, repülő csészealjat imitáló kutyatál tervével indult a versenyen.
Kommunikációs design kategóriában Lukas Keysell grafikai jelrendszere az „Universal Expression”érdemelt első helyezést, őt követi Veronika Opatrná sörözések alkalmával is kiválóan használható kártyajátéka, a dobogó harmadik fokára pedig Silvia Klúčovská állhatott egy a jelnyelv elsajátítását segítő weboldal tervezéséért.
A divattervezés kategória győztese Milan Flíček lett „During the sunset” kollekciójával, melynek középpontjában a cseh történelem két meghatározó alakja, IV. Károly német-római császár és cseh király, valamint T.G. Masaryk, Csehszlovákia első elnöke áll. A tervező Csehszlovákia alapításának 100. évfordulója alkalmából döntött úgy, hogy elkészíti a kollekciót. „Általában a történelemből, a különféle mítoszokból és mondákból merítek inspirációt. Ezt a ruhakollekciót Dél-Angliában, a bournemouth-i művészeti egyetemen (Art University Bournemouth – a szerk.) terveztem. Érdekes tapasztalat volt számomra, hogy a britek mennyire büszkék a történelmükre, a nemzeti ünnepeikre. Ott például egy héten keresztül piros pipacsot viselnek a kabátjukra tűzve, ezzel emlékeznek meg az első világháborúban elesett katonákról” – meséli Flíček.
A ruhakollekció az egykori államférfiak öltözékéből inspirálódott. A tervező nemcsak saját kategóriájában győzedelmeskedett, de a „Best in Design” elismerést, s a vele járó 4000 euró összértékű pénzjutalmat is elnyerte.
A zenei ihletésű „DECRESCENDO – Noise and Silence” kollekcióval második helyezést ért el Janina Lewitz, a kategória bronzérmesének pedig Karolína Čechovát választották, aki a munkaruhák esztétikáját értelmezte újra „Fragmenty” fantázianévre keresztelt kollekciójában.
A nyertes pályamunkákat bemutató kiállításra a Zlin Design Week keretein belül került volna sor, ám így sincs minden veszve: a közönség szeptember végén, a Gallery G18-ban láthatja majd a fiatal designerek munkáit.
Forrás: sajtóközlemény