Meghökkentő látványt nyújt a hatalmas molinóba burkolt Műcsarnok épülete a Hősök terén. Ha nem látnánk az intézmény kiállítását hirdető hatalmas feliratot, hihetnénk azt is, hogy a neoklasszicista épületet maga Christo csomagolta be. Az egymásba forduló körkörös forma mellett azonban messziről is jól olvasható az április 10-én megnyílt II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon címe: „Közös tér / Common Space“.
Magyar tervezők és iparművészek alkotásaival telt meg a kiállítótér, ahol fehér függönyből kitűnő fekete nyilak jelölik ki az ajánlott haladási irányt. Ez és a tárlat monokróm grafikai arculata a Submachine stúdió, Polgárdi Ákos és Tóth Lili munkája.
A kiállítás címe, a “Közös tér” egy olyan fizikai (vagy szellemi) térre utal, mint William Morris, az Arts and Crafts mozgalom úttörőjének repkény futtatta Vörös háza, ahonnan magát az iparművészet fogalmát is eredeztetik. Szilágyi B. András művészettörténész kurátori szövegében olvasható, hogy az eddig használt fogalmi keretek és definíciók szemmel láthatóan szűkösek és alkalmatlanok a design és iparművészet meghatározására.
A tárlat során éppen ezért egy más típusú megközelítés érhető tetten: a műtárgyanyagot Arisztotelész tanai, a tapasztalás mentén válogatva mutatják be. Hiszen a szóban forgó tárgyak önmagukban mit sem érnek, azok az emberi interakciók által nyerik el valódi jelentésüket.
Arisztotelész tíz kategóriája vezet tehát végig a tervező- és iparművészeti válogatáson, a tíz formatervezési szakterület szerint csoportosított, több mint háromszáz alkotó munkáján, akiket felsorolni is nehéz lenne, és akik között számtalan ismerős név szerepel. Hajdú Anett 2021-es Postcard Projectjével, egy 108 képeslap méretű illusztrációból álló kollekcióval is találkozhatunk.
„Célul tűztem ki, hogy jónéhány általam inspirálónak tartott nemzetközi és itthoni divatmárka kollekciójának fotóanyagát átdolgozom illusztrációvá, ezekből látható most egy válogatás. A Postcard Project finoman illeszkedik a kiállítás szövetébe, a térben körülötte lévő ruhák, textilek, kiegészítők az a közeg, amiből alkotóként én is folyamatosan inspirációt merítek. A kis méret lehetőséget adott arra, hogy egy időben három-négy illusztráción is dolgozzak, fejlesszem azokat. Így a sorozat darabjai közt sokkal szorosabb a reláció, a kidolgozottságuk is egymáshoz képest viszonyítva alakult. A képek elrendezésének elveként a színátmenet elve szolgált, hogy a hideg színek, vagyis a kékek, zöldek, lilák, és a meleg színek, tehát a sárgák, narancsok, pirosak miként dominálnak egymással” – osztotta meg velünk Anett a projekt kapcsán.
Ritkán adódik olyan helyzet, hogy egy adott térben és időben ennyi tervező alkotását láthatjuk. Ez pedig remek alkalmat nyújt arra, hogy bepillantást nyerhessünk a magyar design és iparművészet mai arcába. A tárlat szeptember 4-ig látogatható a Műcsarnokban.
Képjegyzék:
1. kép: Bohus Zoltán, Térspirál / Spatial Spiral, 1977, Fotó: Bohus Zoltán
2. kép: Kecseti Gabriella, Gyász / Grief, 2020, Fotó: Kecseti Zsolt
3. kép: Szabó Edit, Interface Soundscapes, 2018–2019, Fotó: Wanner Amanda
4. kép: Paper Up! U TURN, 2021, Fotó: Rácmolnár Milán
5. kép: Strohner Márton József – Mastro Design, Collection light – Tower lamp I., II., 2021, Fotó: Kontor Enikő
6-7, 8-9-10. kép: Hajdú Anett, Postcard Project, 2021, Fotó: Hajdú Anett
Műcsarnok – Kunsthalle Budapest | Web | Facebook | Instagram
Hajdú Anett | Web | Instagram