A magyar absztrakt művészet új perspektívái néven nyílt kiállítás az Art Week Dubai keretei között, ami a világkörüli turné első állomása volt. A magyar pavilon a Magyar Nemzeti Bank művészeti gyűjteményéből mutatott be egy színes válogatást, a fiatal absztrakt generáció néhány kiemelkedő alakjával és egy ehető food design installációval.
A Magyar Nemzeti Bank a nemzetközi példákat és gyakorlatot követve kiemelt fontosságot tulajdonít a kortárs művészetek támogatásának és gyűjtésének. A dubaji megjelenés célja az volt, hogy párbeszédet nyisson az arab és a magyar művészeti szcéna absztrakt hangjai között, átfogó képet mutatva a magyar művészek feltörekvő generációjáról. Magyarországon ugyanis az absztrakció fogalma mindig is a progresszivitás eszméjéhez kapcsolódott: a művészek a globális és a helyi, a kortárs és az időtlen összeolvadására összpontosítottak.
„Fantasztikus tehetségeink vannak, akik úttörő művészetet alkotnak friss és ötletes módon. Sokan új érzékeket és élményeket integrálnak művészetükbe, ezeket az ötleteket és formákat szerettük volna megosztani a művészvilággal. Ehhez pedig nem is lehetett volna jobb helyet találni, mint Dubaj – ahol az innováció és a határok átlépése mélyen a társadalom szövetében gyökerezik. A gondolkodásmódunk nagyon hasonló, és a művészet és a kultúra médiumán keresztül szerettük volna ezt bemutatni, áthidalva a kulturális különbözőségeinket” – mondta el Hamvai Kinga, az MNB Arts and Culture vezetője.
A kiállítás az Art Week Dubai kísérőeseménye volt, tehát nem értékesítettek a műtárgyakat, viszont a szakmai és a nagyközönség számára is szerveztek tárlatvezetéseket, valamint múzeumpedagógiai foglalkozást. A látogatók találkozhattak Nemes Márton képeivel, amelyek különböző műfajok vegyítésével teremtenek hidat egyes szubkultúrák (például techno) és a magaskultúra között. A hagyományos festészeti eszközökön túl acélkereteket, fóliákat és további, a festészetben ritkán használt eszközöket is beépít alkotásaiba. Szinyovai Gergő a Tumblr generáció képviselőjeként vizuális kódokat remixel és a digitális kultúra végtelen képi áramlására reflektál. Egy különös rizográf technikához hasonló eljárással dolgozik, ami festett, mégis nyomtatásszerű, egyedi képfelületeket eredményez. Kusovszky Bea a művészettörténet különböző korszakainak vizualitását elemzi, nosztalgikus, technoutópikus végeredményekkel. Végül, de nem utolsósorban Góg Angéla, a magyar Food Design egyik vezető alakja csempészett egy különleges interaktív elemet a kiállító térbe: ételinstallációja a kiállított festményekre utalt, részvételi formája pedig a látogatói élményhez járult hozzá.
Fotó: Müller András
Forrás: Sajtóanyag