Manapság egyre többet hallunk a környezettudatos életmódról, fogyasztási szokásaink újragondolásáról, és arról, hogy olyan tárgyakkal vegyük körül magunkat, amelyekkel kicsit mi is gondoskodni tudunk a világról. A lelassulás nem csak az étkezés, az öltözködés vagy a közlekedés terén fontos, hanem otthonunk vagy életterünk kialakításakor is. Erre hívja fel figyelmünket a Daken Studio, amelyben az elmúlt évszázad lakberendezési tárgyai, bútorai nemcsak újjá élednek, hanem igazi gyűjtői darabokká is válnak. Koma Tímea Zsófia és Koma Dániel alapítókkal beszélgettünk családi vállalkozásról és közös munkáról. Interjú!
A családotokban mindenki művészeti területen mozog, nagyszüleitek jelentős és elismert alkotók voltak Gaubek Júlia Munkácsy Mihály-díjas Érdemes művész és Ilosfai József szobrász személyében. Érdeklődésetek az egyedi designtárgyak iránt adott volt már gyerekkorotok óta. Pontosan mikor és hogyan döntöttétek el, hogy ezt vállalkozás formájában is meg szeretnétek mutatni, ezért elindítjátok Daken Studiót?
Koma Tímea Zsófia: Úgy két évvel ezelőtt elkezdtük a nagymamám által tervezett bútorokat felkutatni. Nagyon sok izgalmas bútorra találtunk más tervezőktől is, és mivel alapvetően is nagyon szeretjük ezt a korszakot, viszonylag hamar nagy készletet halmoztunk fel felújítandó darabokból. Látva, ezek hogyan kelnek új életre Dani kezei között, és hogy milyen sok fantázia van bennük, mennyire értékesek, már nem volt kérdés, hogy szeretnénk másoknak is megmutatni ezt a magával ragadó világot, új alternatívaként szolgálva a bútorpiacon. A Daken név igazából nagyon kézenfekvő volt számunkra, hiszen ez a bátyám egyik beceneve, és én is nagyon szeretem a szó hangzását.
Milyen módon oszlanak meg kettőtök között a munkafolyamatok, pontosan hogyan jön létre egy Daken-bútor?
K.T.ZS.: Azt hiszem, mondhatom, hogy mindkettőnk szenvedélyévé vált a korszak megismerése, az olvasgatás, keresgélés, és a bútorok, szép tárgyak felkutatása. Mindkettőnk életének nagy részét ez teszi ki. Ha rátalálunk egy általunk ígéretesnek ítélt darabra, akkor az valamelyik raktárunkba kerül. Mielőtt Dani belekezd a felújításba, együtt kitaláljuk, hogy milyen külsőt kapjon, megtartsuk-e a bútor eredeti kinézetét vagy esetleg megváltoztassuk a színét, apró részleteit. Ilyenkor az is befolyásol minket, hogy a darab előzetes megrendelés, konzultáció alapján fog-e elkészülni. A kész darabot lefotózzuk, majd feltöltöm a webshopba és hely függvényében a boltba, vagy rögtön új otthonába kerül.
Egy bútor kiválasztásánál mire fektetitek a hangsúlyt? Mennyire figyeltek arra, hogy magyar tervezésű bútorokkal foglalkozzatok? Külföldi darabok is megtalálhatók a választékban?
Koma Dániel: A kiválasztásnál a legfontosabb tényező az, hogy mi tetszik nekünk. Komolyra fordítva a szót, próbálunk minél különlegesebb bútorokat felkutatni. Olyan darabokat keresünk, amelyeknek a története vagy formavilága megfog minket. A század közepén sok olyan tehetséges magyar tervező alkotott, akiknek a darabjait kifejezetten kedveljük, mint például Heczendorfer László vagy Mózer László, akiknek egyes bútorai meg is találhatók nálunk.
Az általunk megmentett tárgyakra többnyire itthon vagy a környező országokban találunk rá. Akkor vagyunk a legboldogabbak, ha egy olyan tárgyat találunk, amelyről már régen lemondtak, esetleg egy poros pincében, vagy lebontásra ítélt villában áll. Ilyenkor mi megmutatjuk, hogy egy kis törődéssel milyen értékessé tudjuk varázsolni.
A Daken Studioban nem csak bútorokat, hanem egyéb lakberendezési tárgyakat, műtárgyakat is megtalálhatunk.
K.T.Zs.: A szépművészeti alkotások is nagy hatással vannak ránk, és nagyon örülünk, hogy helyet adhatunk nagybátyánk, Ilosfai Krisztián festményeinek is, lehetővé téve, hogy minél többen megismerjék alkotásait. Reméljük, ahogy mi is majd növekszünk, tudjuk növelni az alkotások számát is, és ezzel más művészeknek is tudunk megjelenési lehetőséget biztosítani.
K.D.: Emellett pedig tele van a bolt az általunk kiválogatott lámpákkal, vázákkal, kerámiákkal és egyéb apróságokkal, amelyek között mindenki megtalálhatja a hozzá illő darabokat.
Van olyan bútor vagy tárgy, amit nagyon szeretnétek beszerezni, de még nem sikerült felkutatni, megtalálni?
K.D.: Nagymamánk tervezett egy nagyon különleges ebédlőgarnitúrát, amely annak idején a Művelődésügyi Minisztérium egyik irodájába került. Sajnos ebből csak ez az egy készült, és nyoma veszett az évek alatt. Bár már nagyon kicsi az esély rá, de nagyon örülnénk, ha hazatalálna.
Manapság egyre gyakrabban nyúlunk vissza a múlt tárgyaihoz, egyre nagyobb érdeklődéssel figyelünk rájuk. Hogy látjátok, a hatvanas évek bútorai örök daraboknak számítanak, mindig lesz rájuk érdeklődés?
K.T.Zs.: Szerintem egy áramvonalas forma vagy az igényesen megmunkált fa szépsége felülemelkedik a trendeken. A korszak kiemelkedő darabjai már ezalatt 60-70 év alatt is bizonyították, hogy időtállóak tudnak maradni.
Milyen különlegességekre számíthatunk még a Daken Studiotól, melyek a jövőbeli terveitek?
K.D.: Rengeteg ötletünk és tervünk van, amiken szünet nélkül dolgozunk. Szeretnénk természetesen növekedni és több szolgáltatással bővülni a közeljövőben. Hosszú távú terveink közt szerepel egy olyan bemutatóterem és közösségi tér létrehozása is, amelyben lehetőség lenne nagyszüleink és kortárs művészek műveinek megismerésére, és akár workshopok és találkozók rendezésére is.
A Daken Studio nem csak bútoraival inspirál minket. Nemrég indították el „Me and My Slow Furniture” elnevezésű kampányukat is, amelyben hazai művészek és kreatív szakemberek személyes példákon keresztül hívják fel figyelmünket a fenntartható lakberendezés fontosságára.
Ha ti is szeretnétek beszerezni néhány maradandó bútordarabot, nézzetek szét a Daken Studio honlapján vagy Instagram-oldalán!