Bátor, experimentális vagy olykor kissé visszafogottabb vizuális világ, erős színkontrasztokkal és karakteres logotípiával társítva. A Classmate Studio története nem is olyan régre nyúlik vissza, de portfóliójukban már olyan kiemelkedő projekteket is megtalálhatunk, mint többek között az Off Biennálé vagy különböző design- és építészeti stúdiók arculatterve, valamint a Debrecen 2023 Európa Kulturális Fővárosa városarculata. A stúdió tagjai, Ács Attila, Kiss József Gergely, Köves Lili, Misztarka Eszter és Fölföldi Fruzsina meséltek nekünk közös munkáról és izgalmas projektjeikről. Interjú!
A Classmate stúdió csapatát öten alkotjátok. Névválasztásotok nem véletlen műve, hiszen mindannyian csoporttársak voltatok a Képzőművészeti Egyetem, Tervezőgrafika szakán. Mikor döntöttetek úgy, hogy együtt szeretnétek dolgozni és mi volt az első közös projektetek?
Kisebb projekteken dolgoztunk már együtt egyetemi éveink alatt is, illetve a baráti viszonynak köszönhetően folyamatosan kikértük egymás véleményét saját munkáink kapcsán is. Az első nagy közös projektünk, amihez a Classmate elindulása is köthető, a Metropolitan Egyetem arculati megújítására kiírt pályázati anyagunk volt. Bár a tervünk bekerült a legjobb három munka közé, nem minket ért a megtiszteltetés, hogy kialakítsuk az egyetem új arculatát. Ez mégsem vette el a kedvünket, úgy gondoltuk, a munkánk érdemes arra, hogy megmutassuk másoknak is – így lett a MET az első közösen publikált projektünk a Behance platformján. Végül pár magyar és külföldi blog is felfigyelt rá, valamint megjelent több külföldi kiadványban is, ami elég nagy lökést adott mindenki számára a folytatáshoz.
Hogyan oszlanak szét közöttetek a munkafolyamatok, kinek mi az erőssége?
A gondolkodásmódunk, a feladatokhoz való hozzáállásunk lényegében hasonló. Természetesen mindegyikünknek megvannak az egyéni erősségei is, például van, aki az illusztráció terén, van, aki a webdesignban, animációban vagy fotóban mozog otthonosabban. Kisebb munkákat kapacitástól függően fel szoktunk osztani két-három emberre, de alapvetően törekszünk arra, hogy mindenki rálásson az adott feladatra és hozzájáruljon a projekthez egy nagyobb megbízás vagy pályázat esetében: pont, ahogy az egyetemi évek alatt is tettük.
Erős, bátor színhasználat, karakteres logotípia, geometrikus alapformák és illusztratív elemek. Annak ellenére, hogy öten alkotjátok a csapatot, mégis megfigyelhető egy, a terveiteken átívelő vizuális egység. Ti hogyan írnátok körül, mi jellemzi a Classmate alkotói látásmódját, stílusát?
Ugyanazt az oktatást kaptuk, hasonló grafikai benyomások is érnek minket nap mint nap, valamint az egyetemi évek alatt kialakult szoros baráti viszony miatt is igyekszünk minden munkánkban megtalálni azt a mögöttes tartalmat, koncepciót, amivel mindannyian tudunk azonosulni, és amire felépíthetjük a vizuális megjelenést.
Több visszafogottabb munkánk is van, de azok talán kevésbé tűnnek ki a kulturális, design szemléletű projektek mellett. Például a prémium gyerekhintákkal foglalkozó Adamo márkának készült csomagolásterveink mindamellett, hogy színesek, egy sokkal organikusabb, elegánsabb és tradicionálisabb grafikai szemléletet képviselnek, mint mondjuk a Brew Your Mind sörfőzdének készült címkék erősen geometrikus, optikai játékkal operáló izgalmas világa.
Olyan stúdió vagyunk, amely nagyrészt online működik. Két tagunk, Lili és Józsi az év nagy részét Finnországban tölti, azonban ez semmiben nem befolyásolja az elsődleges célunkat: azt, hogy szabadon, korlátok nélkül dolgozzunk olyan projekteken, amelyeket szeretünk. Természetesen mindannyiunknak vannak saját projektjei is, de a Classmate-ben közösen többféle inspirációval és nagyobb volumennel tudunk dolgozni, bátrabban merünk lendületesebb, karakteresebb irányokba elindulni.
Kezdetben még ti kerestetek pályázati lehetőségeket; ilyen volt például a nagy sikernek örvendő Debrecen 2023 Európa Kulturális Fővárosa arculattervetek is, amivel több díjat is nyertetek, továbbá 2018-ban a Highlights of Hungary keretén belül harmadik helyezést értetek el. Mostanra már elmondhatjuk, hogy az ügyfeleitek találnak rátok, és nem fordítva. Hogy látjátok, melyik az az iparág, vagy profil, amelyben a leginkább ki tudtok teljesedni?
Kaptunk már felkérést mindenféle iparágból: divat, fesztivál, élelmiszer, csomagolás, web-szervíz, irodaarculat és a többi. Ez nem jelenti azt, hogy minden felkérés bekerül a portfóliónkba, vagy akár eljut a végső munkafolyamatig, de bármiben meg lehet találni az izgalmasat és újítandót. A végeredmény nagyban függ a megrendelői részről érkező bizalomtól is.
Talán azok a munkák a legérdekesebbek számunkra, amelyeknél tapintható és fizikai a végeredmény. Az EKF Debrecennek készített pályázati könyvünk például jó példa erre. Itt amellett, hogy a különböző nyomdai eljárások és papírtextúrák használata már önmagában izgalmas, a tervezés közben megismert emberekkel – írókkal, fotósokkal, művészekkel és illusztrátorokkal – való közreműködés még klasszabb élményt ad.
Nem csak magyar, hanem külföldi megkereséseitek is vannak, ráadásul ahogy említettétek, a csapat két tagja Finnországban is él. Ilyen projektetek például a Fellow Creatures skóciai vegán csokoládénak készített csomagolásterv. Hogyan indult az együttműködés és mi volt pontosan a feladatotok?
A cég alapítója, Stefkovics Zsolt, aki Skóciában él, még 2018-ban talált ránk az Instagram-oldalunk alapján. Ő maga is ekkor kezdte el vegán csokibrandjét felépíteni, és felkért minket, hogy segítsünk ennek teljes körű kialakításában. A tervezés kezdetétől tudtuk, hogy Zsolt szeretne együttműködni a Nagy-Britanniában élő Egle Zvirblyte illusztrátorral. Ezt az elgondolását mi is csak támogatni tudtuk, hiszen tisztában voltunk vele, hogy Egle stílusa remekül fog illeszkedni a már kialakulóban lévő arculathoz.
Ez idő alatt több csomagolástervet is készítettünk és a logotípiából kiindulva megalkottunk egy displayfontot is. A folyamatos építkezésnek köszönhetően kialakult a csomagolásokon látható végső design, azonban együttműködésünk nem ért véget, a mai napig bővítjük tovább a csokik megjelenését.
Milyen új projekten dolgoztok most?
Jelenleg több projektünk van előkészületi szakaszban, és van olyan is, amin dolgozunk már egy ideje. Az egyik ilyen nagyobb lélegzetvételű munkánk a Liget Budapest számára készített illusztrációink. Ez a munka is egy pályázattal vette kezdetét, ahol a zsűrinek tetszett az arculati anyagunk illusztrációs kibontása, ezért lehetőséget kaptunk ezek továbbvitelére a Graphasel-es srácok arculati munkája mellett.
Ezen kívül haladunk az Amata Power nevű cég arculatának kialakításával is. Ők teljesen új felfogásban állítanak elő táplálékkiegészítőket élsportolók és a mozgás megszállottjai számára, de terítéken van még egy piknikező és egy kis borászat arculata, valamint a napokban kezdünk el foglalkozni egy, az egészségügyben dolgozók munkaruházatát reformáló brand kialakításán is.