František Jungvirt az egyik legérdekesebb alkotó a kortárs cseh designszcénában. A fiatal designer újragondolja a hagyományos üvegkészítési módszereket, a szakma örökségének esztétikumát átdolgozva nyit új korszakot. Helyspecifikus alkotások létrehozásában is jártas, melyeknél a gondosan összeválogatott darabok folyamatos párbeszéde révén hozza mozgásba a teret. Cikkünkben azt vizsgáljuk, hogyan világítja meg múlt kincseit, modern lelkesedéssel ünnepelve az örökérvényű formákat és mintákat.
Farkasdy Melinda írása
Hogy miért jár máig az élvonalban a cseh üvegipar? Bár ez csak költői kérdés, a hagyomány tisztelete minden bizonnyal kulcsszerepet játszik ebben. Az ősi technikák apáról fiúra szálltak, ahogy František Jungvirt esetében is. A huszonnégy éves művész szakavatott alkotócsaládba született: az apja asztalos volt, a nagyapja pedig évekig a wimperki üveggyárban gravírozott. Természet iránti szeretetét a nagymamájától örökölte, akit – milyen szimbolikus – Růženkának (Rózsa) hívtak. Nem csoda tehát, hogy Jungvirtet vonzza az üveg, ez a „kivételes és lehetőségekkel teli anyag”, ahogy a természet csodálatos elemei is. Középiskolai tanulmányai során üvegfestésre szakosodott, jelenleg pedig a prágai UMPRUM Iparművészeti Főiskola mesterszakát végzi az elismert professzor, Rony Plesl szárnyai alatt. Jungvirt hallgató létére már sok tapasztalatot szerzett a szakma különböző területein: elég egy pillantást vetni a honlapjára, hogy az olvasót ámulatba ejtse a gyakornokságok, díjak és designhetek hosszú listája.
Néhány évvel ezelőtt a designer részt vett egy japán gyakornoki programon a Kagawa Egyetemen. Jungvirtet lenyűgözte az üvegdarabok „szándékos tökéletlensége”, emlékezetes tartózkodásként gondol az útra, ami jelentős hatást gyakorolt művészi hozzáállására. Többek közt a kalligráfia technikáját is elsajátította, így fedezve fel a felületdíszítés kimeríthetetlen kifejezőképességét.
Jungvirt azonban soha nem fest spontán motívumokat, üveguniverzumában minden apró részletnek megvan a maga helye. A lenyűgöző díszítések és tudatosan alkalmazott színek szép összhangot alkotnak a tiszta formákkal és egyszerű vonalakkal. Általában heteket tölt el a legjobb forma vagy a legkiegyensúlyozottabb arányok keresésével, miközben a színek különféle érzelemközvetítő hatásaival kísérletezik. Szavai szerint: „az üveggel való munka soha nem hagy hidegen”. Nemcsak az éberség és a fegyelem fontos számára, de az újítás szüntelen vágya is. Ezt a kijelentést érdemes kiemelni, hiszen az üveget gyakran tekintik divatjamúltnak: törékeny figurák és haszontalan vázák egy poros vitrinben. Pedig épp ellenkezőleg, egy üvegtervezőnek követnie kell a kortárs trendeket és módszereket, és figyelnie kell a nemzetközi szcéna történéseit is. Hogy bemutassuk a szakma sokrétűségét, vegyük sorra Jungvirt munkáinak széles skáláját! Tervez mindennapi tárgyakat, ugyanakkor limitált kollekciókat is luxusmárkák megbízásából. A híres Glassimo művészeti galériának is dolgozik, ami Prága belvárosának szívében található. A Glassimo büszkén dolgozik együtt feltörekvő tervezőkkel, lehetőséget kínálva nekik arra, hogy nagy mesterekkel karöltve mutassák be és értékesítsék műtárgyaikat.
Ez visszavezet minket a hagyományok tiszteletéhez, amiről már fentebb is esett szó. A fiatal designer szívesen merít ihletet a szakma régi technikáiból, miközben „az új impulzusok és az üveggömböt meghaladó tárgyak vizuális változásai” foglalkoztatják. A bolognai designhéten két éve debütált Forgotten Glass Treasures című projektjével kapcsolatban a nagyszüleink otthonaiból ismerős, nosztalgikus tárgyakra hivatkozott. Az installáció kristályból készült, vésett és festett állatok láthatók rajta, zománcozott virágmintákkal körülölelve. Jungvirt The Memory of Memories nevű, limitált kollekciójában is alkalmazott hagyományos díszítő módszereket. Ezeket a kehely formájú tárolókat a világhírű Rückl cég fújta. A művész „kincsesládikónak” hívja őket, abban a hitben, hogy a rituális műtárgyak képesek visszaforgatni az idő kerekét. Klasszikus királyi csiszolással készültek, ami azt jelenti, hogy minden darabot kézzel metszettek és kövek segítségével csiszoltak.
Ha egy megadott helyre vagy egy márka megrendelésére tervez tárgyakat, alaposan megvizsgálja a cég történetét és hagyományait is, hogy megértse, mi a sikerük titka. A különböző stílusok ötvözésével érdekes kontrasztokat teremtett a Café Louvre otthonos belterében és a Leo Macenauer férfiszabóság elegáns bemutatótermében (mindkettő Prágában található). Ezek a projektek nagyon intuitív hozzáállást és rugalmas tervezési folyamatot kívántak meg, mivel „a tárgyak meggondolatlan elhelyezése a térben megfosztaná őket a teljesség szellemétől”.
Merész üvegkészítőként Jungvirtet mindig is lenyűgözte a Moser üveggyár kiváló kézműipari teljesítménye. A cég felkérésére alkotta meg a mesés Merano Pop és Merano Pop Rallye Lights nevű vázákat, illetve a Birth of the Future Behind Glass installációkat. A Merano Pop és a Birth of the Future Behind Glass a 2018-as London Design Fairen debütált, míg a Merano Pop Rallye Lights-ot a milánói designhéten állították ki egy évvel később. Jungvirt mély csodálattal és tisztelettel közelítette meg a kollaborációkat, mivel a Moser az egyik legnívósabb cseh üvegmárka. A Merano Pophoz a Moser kristályszíneit és színezési technikáját használta, a Merano Pop Rallye Lights-hoz pedig UV-sugarakkal tervezte újra a cég kristályvázáit, így ezek fluoreszkálnak a sötétben.
A Birth of the Future Behind Glass című projektjét szintén a digitális technológia ihlette. Egy előre programozott robot szórt festéket a vázákra, ötvözve az azonnali, online jelen időt a múlt lassabb iparművészeti gyakorlataival. Jungvirt egy műben akarta láttatni a korszakok változatosságát. Az első szakaszt, amiben a kézműves elkészíti a vázát, csak az emberi elképzelés befolyásolja, míg a másodikat a robot beavatkozásai határozzák meg. A designer a jövőt szemlélve próbálta meg elképzelni, hogy a poszthumán technológia miképp fogja átírni a klasszikus esztétikai kategóriákat.[1]
Mielőtt bemutatnánk gyakorlatiasabb tárgyait, térjünk még ki néhány művészeti alkotására! A prágai táncfilmfesztiválra tervezett díjgömbje és a Birth of Music nevű projektje kapcsán is vitathatatlanul eredményesen dolgozott az üveggel.
Jungvirt szerint „a tánc egyfajta nyelv, amely lehetővé teszi számunkra, hogy kifejezzük magunkat és megtisztítja a lelket”. Egy állandó mozgásban lévő, kötetlen formát képzelt el. Ez a koncepció egy átlátszó üveggömbben kapott formát, melyet az ismert üvegvárosban, Nový Borban fújtak. A gömb egy örök lánghoz vagy libbenő fátyolhoz hasonló, vöröses magot ölel körül.
Míg a Birth of the Future Behind Glass című installáció a jövőt vizsgálta, egy korábbi eredetprojektje, a Birth of Music az őskort idézte fel. Jungvirt itt egy csillogó üveghegedűben egyesítette a képzőművészetet és a klasszikus zenét. A hangszer szimbolizálja a zenét és mindent, ami ahhoz kapcsolódik: a koncertmestert, az egész zenekart, még a karmestert is.
Eljött az ideje, hogy tegyünk egy kanyart, és bemutassuk a tervező alkalmazottabb munkáit is, tágabb perspektívában. Itt tanulmányozhatnánk a természetre vonatkozó utalásait is, mivel a legtöbb tárgyát virágok, levelek vagy rovarok díszítik. Még a mintázat nélküli darabok is titkos kerteket és egzotikus növényeket idéznek, például a Garden vázák, amelyek több színváltozatban, átlátszatlan vagy átlátszó árnyalatban is kaphatók. A lenyűgöző termékek láttán könnyen kísértésbe eshetünk, hogy eleget tegyünk virágkötői ambícióinknak.
Jungvirt vadonatúj, tavaly megvalósított projektje egy limitált, kézzel fújt ginüveg-sorozat, amelyet a Jíme Jih étteremszövetség számára tervezett. Négy egyedi üvegpalackot adtak ki, melyekben a hagyományos cseh kézműipar egyesül Dél-Bohémia gyógynövényeinek esszenciájával. Az egyszerű, jól bevált formák remek szimbiózist alkotnak az érzéki felületdíszítéssel. Százszorszépek, bodzabogyók és más vadvirágok jelennek meg a Fleur Blanche és a Fleur Noire vázákon, egy füvészkerti barangolást idézve. A Lea vázák az élet végtelen körforgásának szellemében születtek: a virágok nektárt termelnek, a méhek pedig mézet készítenek abból.
Jungvirt tárgyai rendhagyó művészi megközelítésről tanúskodnak, gazdagítják a hagyományos üvegkészítési gyakorlatok sorát és öregbítik a cseh üvegipar örökségének hírét. Biztató jel, hogy több cseh múzeum is felismerte Jungvirt műveinek összetettségét és kiemelkedő minőségét, gyűjteményébe válogatva néhány darabot. A designer úgy véli, hogy a múzeumi jelenlét hatalmas felelősséggel jár, mivel ezek a műtárgyak végérvényesen korlenyomatokká válnak. Reméli, hogy márkája felkelti az emberek érdeklődését a cseh formatervezés iránt, tiszteletet vív ki és segíti a kifinomult, egyedi iparművészet értékeinek megőrzését, újraélesztve a területbe fektetett érdeklődést.
František Jungvirt a Michelangelo Foundation művészeti platform tagja.
Források
[1] Robotic Ornaments? HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada. 2019. Prága: UMPRUM Iparművészeti Főiskola, 50–57. oldal. Egy kiállítás katalógusa (StudioloRobotico R.U.R) a milánói designhéten, Milánó, 2019. április 9–14. URL: https://drive.google.com/file/d/1n-39Bcmw_94a3IWPf8fEwf0bfzXODKaa/view [Utolsó elérés: 2021. január 8.]