Radoslav Panev fekete humorral átitatott karakteres printjeire néhány héttel ezelőtt figyeltünk fel. A bolgár grafikus Instagram-oldala január eleje óta naponta más-más plakáttal frissül, amelyek között mi is megtaláltuk a kedvenceinket.
Mélyen egyet tudunk érteni Radoslav Panev bolgár tervezőgrafikus kijelentésével, miszerint a nyomtatott plakát nem halt ki teljesen, legfeljebb csak átalakult. Mi is számos cikkünkben foglalkoztunk a műfaj friss és izgalmas példányaival: írtunk többek között a Vratislav Pecka által jegyzett PosterLad márkáról, összegyűjtöttük a legizgalmasabb plakátokat HIGHLIGHTS sorozatunk korábbi részében, mindezek mellett pedig állandó kedvenceink a tengerentúli Concepción Studios filmes printjei is.
Ebbe a sorba csatlakozik most Radoslav Panev radktt elnevezésű Instagram oldalával, ahol a keleti blokk jellegzetes képi világa elevenedik meg a tervező printjein, izgalmas és karakteres feliratok társaságában, amelyek sok esetben a humort sem nélkülözik.
A designer maga is panelházban nőtt fel, elmondása szerint azonban nemcsak ez az otthoni közeg, de az Egyesült Királyságban felnőttként eltöltött néhány év is hatással volt rá a plakátok tervezésekor. Ami azonban a legnagyobb inspirációt jelenti számára, az a Ray Gun magazine képi világa, azon belül is az a korszak, amikor Chris Ashworth volt a kiadvány művészeti vezetője. Az amerikai magazin 1992 és 2000 között összesen 70 számot ért meg, címlapjain pedig Iggy Poptól a Nine Inch Nails-ig számtalan alternatív zenei előadó szerepelt.
Chris Ashworth mellett Roy Cranston, illetve az ugyancsak tipós plakátokban utazó Xtian Miller alkotásai inspirálják Radoslavot saját printjei készítésekor: a tipográfia az ő értelmezésében önálló életre kel, sokszor torzított formában jelenik meg, nem egyszerűen alátámasztja a képi mondanivalót, hanem a felirat maga a mondanivaló, az üzenet, a poén, a geg, legyen az egy szellemes kiszólás vagy szarkasztikus önellentmondás.
A kollázsszerű, egyébként digitálisan – Photoshop és Illustrator programok segítségével – készülő printek számtalan olyan kézjegyet magukon hordoznak, melyek a hagyományos nyomtatott plakátok sajátjai, s amelyek egyúttal az emberi nyomhagyás kézzel fogható bizonyítékai. Radoslav szívesen kísérletezik nap mint nap, hogy izgalmas kompozíciókat hozzon létre, kombinálva egymással az érdekes textúrákat, színeket, feliratokat – tervei szerint egészen december végéig folytatja a plakátok készítését, úgyhogy érdemes őt követnünk az Instagramon.