Nagyon vártunk már, hogy mi is beszámolhassunk arról, kik nyerték el az idei Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjat. 2020-ban ismét nyolc pályázónak lesz lehetősége arra, hogy megvalósítsa saját fejlesztésű projektjét a hat hónapig tartó ösztöndíjprogram ideje alatt. Mutatjuk, kik ők!
2019-ben nyolc fiatal tervező, designteoretikus vehetett részt a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj féléves programjában. A nyertes pályázók közül eddig Fogarasi Demeter, Mayer Kitti, Oravecz Júlia, Temesi Apol és Veres-Veszprémi Lili projektjét ismerhettétek meg közelebbről, de a folytatásban itt, a HYPEANDHYPER „hasábjain” bemutatjuk Lévai Zsófia, Szalai Veronika, Zalavári Fruzsina nyertes projektjét is. Bár a 2019-es ösztöndíjas munkákat bemutató kiállítás sajnos a vírushelyzet miatt nem valósulhatott meg, a digitális katalógusba bárki belelapozhat, és megismerheti mind a nyolc tervező munkáját.
A több mint harminc éve működő Ösztöndíjprogram évente újabb és újabb, izgalmas, innovatív designprojektek és kísérletek megvalósítására nyújt lehetőséget a 35 évnél fiatalabb hazai alkotók számára. A Magyar Formatervezési Tanács kezelésében lévő program finanszírozásában az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala vesz részt. Lássuk tehát a 2020-as pályázat nyerteseit!
Góg Angéla neve megkerülhetetlen a food design rajongók számára. A formatervező nyertes pályamunkájában – amely a „Laska” nevet viseli – egy száraztészta határozó és az elkészítéshez szükséges tárgyegyüttes tervezése a cél. A tésztahatározó a Magyarországon megtalálható száraztészták típusait, rendszerezését és az azokról szóló történeteket és emlékeket mutatja be, míg a tárgyegyüttes a sodrófától a tésztaszárítás fázisáig szükséges eszközöket foglalja magába.
Veres Adrienn építészként végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, eindhoveni szakmai gyakorlata során pedig a műanyag újrahasznosítás elhivatott rajongója lett. Az open source gépeiről híressé vált holland Precious Plastic szervezet ma már globális mozgalommá fejlődött. Az építész célja egy többfunkciós bútor(család) létrehozása újrahasznosított műanyagból. A tervezésnél szempont számára, hogy a bútor más anyag bevonása nélkül jöjjön létre és egyszerű csomópontokat használjon, melyek elkészítése akár házilag is megoldható. A bútortervben bemutatott félipari hőpréssel előállított műanyagtáblák alternatívaként szolgálhatnak a bútorgyártásban.
Szintén az újrahasznosítás jegyében Tóth Ádám olyan sorolható belsőépítészeti stuktúrák tervével nyerte el a zsűri bizalmát, melynek csomópontjai műanyag hulladékból, összekötő elemei pedig falécekből állnak. A felnőtteknek szánt építőjáték célja, hogy kísérletet tegyen arra, hogy a társadalom által termelt műanyag hulladékot építőelemekké transzformálja. Az összerakáshoz lesznek javasolt konstrukciók, de egyéb formáció is létrehozható. Az alkotói szabadság élményén keresztül így a felhasználó szemléletformálása is megvalósulhat.
Veres-Veszprémi Lili 2019-ben is ösztöndíjas volt minta- és textiltervezéssel, idén azonban egy eltérő technikára fókuszál új projektjében. A textiltervező „Savage Garden” (Vadkert) című pályázata a kilim szőnyeg technikai és formai-strukturális adottságaira építve kíván egy öt darabos kortárs szőnyegkollekciót elkészíteni, mely kitágítja a műfaj adta kereteket és kompozíciós sémákat. A kollekció témája a természet tapasztalata, amelyben nem csak az idill és a harmónia, hanem a spontaneitás és a vadság is szerepet játszik.
A Perceptual Thinkers alternatív öltözékkollekció alkotója, Szalkai Dániel évek óta elhivatottan foglalkozik az autizmus jelenségének részletes vizsgálatával. Pályázatában a „Sensorism – generatív technológiák fejlesztése” szerint az autizmus jelenségére adott válaszai, koncepciói – a ’design for all’ ideának megfelelően – senkit nem zárnak majd ki a használatból.
Andrási Edina, alkalmazott grafika és szilikátipari formatervező szakirányon végzett a Nyugat-Magyarországi Egyetemen, majd Pécsett folytatta tanulmányait design- és vizuálisművészet tanár szakon. Edina az utóbbi években végzett anyagkísérletei során kidolgozott egy olyan eljárást, amellyel áttetsző, réteges, nagyméretű porcelán tárgyakat készíthet. Pályázatában azt a célt tűzte ki, hogy megtervezze és kivitelezze a „Lumimosa” porcelán lámpája prototípusait és csomagolását.
„Archetipikus terek” címmel Hlatki Dorottya három tapétasorozatot tervez, ahol a grafika tartalmi szempontból is a térhez kapcsolódik. Az építészeti témák talányos módon jelennek meg a kortárs otthonokba illeszkedő illusztrációkon, a tudatalatti folyamatokra reflektálnak, amelyek kontextusában jelentést nyer az otthon fogalma.
Nagy Krisztina 2017 óta dolgozik saját márkáján a Mimikrin, melynek profilja egyedi, kis szériás bőr termékek gyártása, amik az újrahasznosítás jegyében készülnek. A textiltervező és design menedzser a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen diplomázott. Az alkotó vendégággyal rendelkező ülőgarnitúra kárpittervezésével foglalkozik majd a féléves ösztöndíja során a Varkoly Fiai Kft. együttműködő partner feladatkiírása keretében.
Az alkotók hamarosan belevághatnak terveik megvalósításába, melyet a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj szakmai támogatással és fejenként bruttó 1.200.000 Ft ösztöndíjjal támogat.
A borítóképen Veres Adrienn pályamunkája látható.
Forrás: Sajtóközlemény