Egyszerre gyönyörködtet és gondolkodtat, ugyanakkor funkcionális is marad: Štefan Sekáč tárgyait az esztétika mellett a kísérletezés és nem utolsósorban a kritika formálják.
A szlovák tervező elmondása szerint már akkor elkezdett kibontakozni benne a kerámia és a porcelán iránti szeretet, miután felvételt nyert a kassai művészeti középiskolába. Számára ez a médium a lehetőségek széles skáláját rejti, így mindig egy nagyszerű kézműves mesterségként gondolt erre a szakmára. Ahogyan ő is fogalmaz: „a kerámiatervezés választott engem, nem pedig fordítva”. Majd hozzátette: „nagyon megszerettem a porcelánnal való munkát, az anyag felfedezését, valamint annak plaszticitását és határainak feszegetését”. Mint kiemelte, az alkotásban a mindennapi élet inspirálja, és azok a művészek vannak rá igazán nagy hatással, akik nem félnek a játékosságtól és a humorérzéktől – mint ahogyan ezt ő is műveli. Interjú!
Tárgyaid első látásra zavarba ejtőek és nem teljesen egyértelmű, hogy az ember milyen médiummal áll szemben. Te hogyan gondolkodsz az alkotásaidról?
Az általam készített munkák két terület, vagyis a művészet és a funkcionális designtárgyak kiegyensúlyozott összekapcsolására törekszenek. A tárgyaimon keresztül a porcelán és a kerámia egy új, kísérleti megközelítését szeretném megmutatni, másrészt igyekszem felkelteni a nézők érdeklődését a kortárs formatervezés iránt. A művészi kifejezésmód tagadhatatlanul önmagam és a munkáim része.
Az általad használt esztétika Jeff Koons lufisorozatát juttatja az eszembe. Az amerikai művész alkotásaiban gyakran reflektál a kortárs társadalmi kultúrát alakító jelenségekre. FET!S elnevezésű vázáid léggömbszerű formái, élénk színvilága és tükröződő felületei milyen szimbolikát hordoznak magukban?
Munkáim az aktuális eseményeket, illetve azt az általános hangulatot tükrözik, amelyet a körülöttem lévő társadalomban érzékelek. A popkultúra és a fogyasztás eszméiből kiindulva próbálom megragadni ennek a lényegét – valójában minden szemlélő megtalálhatja a tárgyaimban a saját történetét. Sokkal inkább az érzelmek és reakciók felébresztését célozzák meg. A túltermelés és a materializmus korában élünk, mindez pedig a tárgyak csillogó felszínén tükröződik. A léggömb, ami a vázák formáját adja, valami efemer dolog, ami egyfajta feszültséget eredményez a tárgyakban.
A vázák alapját jelentő léggömbszerű formák ténylegesen lufiból készülnek, mivel ennek segítségével készítem el az egyes öntőformákat. Az ötletet az a gondolat adta, hogy valami törékeny, csak egy rövid pillanatig tartó dolgot tudjak megragadni, és azt valami még ikonikusabbá alakítani még akkor is, ha továbbra is törékeny marad, hiszen a végleges hordozó a porcelán.
Pontosan hogyan néz ki a munkafolyamatod? Mennyire támaszkodsz a hagyományos technikákra?
Az alkotói folyamatom inkább szobrászati jellegű, mintsem a hagyományos kerámia oldaláról közelít. Ami az egész technikát illeti, egy hosszú és kimerítő munkafolyamatról van szó, ami egy tárgy esetében általában két hónapig is eltarthat. Első lépésként egy gipszmodellt készítek, amit lufival borítok be, ez alapján készül egy második modell, vagyis az öntőforma, amibe a porcelánt öntöm. Ezt követi a kemencében való kiégetés, majd utolsó lépésként a tárgyak fémes borítást kapnak.
A konceptuális designtárgyak vagy műalkotások gyakran megosztják a kritikusokat és a közönséget is. Milyen tapasztalataid vannak, a tárgyaid milyen fogadtatásban részesülnek?
Pontosan ez az, amit szeretek a munkáimban! Mivel hangsúlyosan vizuális alkotásokról van szó, a nagyon pozitívtól kezdve a nagyon negatívig mindenféle reakciót kiváltanak. A szemlélők tekintete vagy elveszik a tárgyakban, vagy egyeszerűen már túl sok nekik, de a viszonyulásuk semmiképp sem marad semleges.
A FET!S kollekciódat virágalakú tárgyak is kiegészítik. A közeljövőben is tervezel nem funkcionális designtárgyakat létrehozni? Esetleg szeretnél más médiummal is kísérletezni?
Bár elkezdtem készíteni ezeket a porcelánvirágokat, amiket akár vázába is helyezhetünk, vagy önálló dísztárgyként is használhatunk, de a jövőbeli terveim inkább a funkcionális tárgyakra összpontosulnak. Szeretnék porcelánból készült gyertyatartót vagy borospoharat is alkotni. Sokféle módon és sokféle médiumban tudom elképzelni, hogy kifejezzem önmagam. Például imádok főzni, és mivel a főzés és a porcelán együtt jár, a jövőben szívesen létrehoznék olyan eseményeket, ahol lélegzetelállító fogások és különleges porcelánból készült étkészletek vannak a középpontban.
Egy új kollekció és tárgykészlet létrehozása azonban időigényes folyamat, ezért most még azt tanulom, hogyan legyek türelmesebb, és hogyan fedezzem fel ennek a törékeny médiumnak a határait. A FET!S kollekció tulajdonképpen a saját vizuális kutatásom, amit folyamatosan fejlesztek.
Hogy látod, globális szinten mennyire számít úttörőnek a közép- és kelet-európai design? Szlovák tervezőként mit gondolsz, a regionális kortárs designszcénának van-e közös progresszív hangja?
Globális viszonylatban nehéz erre válaszolni, azonban ennél talán fontosabb, hogy helyi kontextusban érzékelhető egyfajta áttörés. Az emberek jobban érdeklődnek a helyi design iránt, látják annak hozzáadott értékét és egyediségét. Ez az, ami igazán számít nekünk, tervezőknek.
Štefan legújabb vázái december 7. és 14. között lesznek láthatók a 2022-es Pozsonyi Design Hét eseményén. Jövő évben pedig Jeruzsálemben, Prágában, Londonban és Budapesten egyéni kiállítás formájában is bemutatja majd munkáit. Karakteres alkotásai továbbá a pozsonyi Virvar üzletben és a prágai NOOKART stúdióban vásárolhatók meg.
Štefan Sekáč | Instagram